Svenskt melodimakande fortsätter att fascinera internationellt och i en amerikansk podcast bidrar vår egen stjärna Zara Larsson med flera nycklar till framgångarna. Men det finns utmaningar för svensk musikexport framåt.
Det är rolig läsning/lyssning varje gång internationell media uppmärksammar det remarkabla i svenska musikframgångar. Hur har ett så litet land fostrat så många internationellt framgångsrika låtskrivare, producenter och artister? frågar man sig. Nu senast Nate Sloan och Charlie Harding i podcasten Switched on pop, som publiceras av Vulture. I avsnittet med titeln Stockholm syndrome – why we can’t resist Swedish pop, gästar även Zara Larsson och bidrar med reflektioner.
I den första halvan av podden avhandlas typiska drag i musik som skrivits eller producerats av svenskar och kopplingar görs till arvet från tidigare svenska musikexporter. I New Woman med Lisa (med Max Martin, Ilya, Tove Lo och Tove Burman bland credits) finns t ex rytmiska figurer liknande de i Max Martins Britney Spears-produktioner. Fame is a gun med Addison Rae (producerad och skriven av bl a Elvira Anderfjärd) bär på ett arv från Robyns Dancing On My Own (producerad av Patrik Berger) och från Childish Gambinos Lithonia (Ludwig Göransson och Max Martin bl a) dras paralleller till The Hives. Abba nämns förstås också.
Det är med andra ord en riktigt mys-stund för den som känner sig stolt över svensk popexport. Beröm blandas med förvånade utrop av typen “jag visste inte att The Hives var svenska!”.
Analysen av vad det är som gör att Sverige har så många framgångsrika låtskrivare (fakta: Sverige har fyra gånger så många låtskrivare per capita som Storbritannien) landar som så många gånger förr i faktorer som bred tillgång till musikutbildning, känsla för popmelodier, nyfikenhet på nya trender, kollektivt skapande och en lång rad framgångsrika förebilder av typen Abba och Cheiron studios.
I andra halvan av podden gästar Zara Larsson och både förkroppsligar svensk musikframgång och bidrar till analysen av den. Med utgångspunkt i vemodigt melodiska singeln Midnight Sun kopplas de svenska årstiderna – med korta, ljusa somrar och långa kolsvarta vintrar – till exportfenomenet. Kanske kommer den unika mixen av melankoli och eufori helt enkelt från de yttre omständigheterna? Under det mörka halvåret kan man dessutom lika gärna stänga in sig i studion och skapa sin egen värld, resonerar programledarna och Zara.
Det är inte i varje intervju man får höra Zara berätta ingående om musikskapande och sin egen del i svensk musikexport, men här får hon bre ut sig. Om hur hon denna gång valt att samarbeta med låtskrivare och producenter (Helena Gao, MNEK, Margo XS) som kompletterar hennes eget svenska melodiarv med oväntade beats och komponenter från olika dansmusikgenrer. Om hur artister som Abba, Cardigans, Robyn, Lykke Li och Roxette har banat vägen så att intresset för ny svensk pop består. En kedja hon nu själv är en del av.
Men även om det inte nämns i podden så finns utmaningar framåt för svensk musikexport, det konstateras bl a i den rapport som den brittiske ekonomen Will Page tagit fram på uppdrag av Stim och som presenterades i somras. Ett “hot” är den ökande trenden av glokalisering på musiksidan. Lokala artister dominerar topplistorna i sina hemländer och minskar därmed utrymmet för globala hits, som är och har varit en inkomstkälla för många svenska låtskrivare. Men Page pekar också ut en möjlig väg framåt, genom att vända blicken mot nya marknader. Latinamerika står numera för dubbelt så många streams av svenska artister som Norden gör, skriver han. Indien är en annan potentiell marknad för svenska låtskrivare.
Det kan med andra ord finnas plats för vemodigt melodiska pophits i fler delar av världen. Om tio år sker kanske mediarapporteringen om svensk musikframgång på helt andra språk än engelska?
—-
I fredags släpptes så Zara Larssons nya album Midnight Sun som föregåtts av spekulationer om ett andra genombrott i USA. Hennes framträdanden som support till Tate McRaes sommarturné i Nord- och Sydamerika har hyllats på sociala medier och senaste singelsläppet Crush fick ett varmt mottagande av amerikanska radiostationer. De första recensionerna av albumet i brittisk och amerikansk press bådar också gott. Betyget 8 av 10 i brittiska Clash Magazine och 4,5 av 5 i DIY Magazine. Amerikanska Rolling Stone ger 4 av 5 och skriver “You can hear her coming into her own across Midnight Sun, where even her more formulaic moments still shine brighter than that Swedish summer sun.”
Christel Valsinger