Under torsdagen gick Spotify ut med att man inför en ny AI-policy som stärker skyddet för artister och andra rättighetshavare i musikbranschen. Tre stora nyheter presenterades.
I takt med att generativ AI och röstkloning har slagit igenom har också mängden AI-musik som publiceras på streamingtjänsterna ökat. Deezer avslöjade i augusti att 28% av all musik som laddas upp till plattformen är AI-genererad, en ökning från 10% i januari 2025.
Under onsdagen bjöd Spotify in till en pressträff där man avslöjade sin nya AI-policy, samt vilket arbete man nu inleder för att skydda artister och andra rättighetshavare i musikbranschen.
Även om inga siffror liknande Deezers avslöjades, sade Spotify vid pressträffen att ”alla plattformar har i stort sett samma katalog”, vilket i praktiken bör innebära att ungefär samma nivåer gäller på Spotify som på andra tjänster.
Det som dock avslöjades var att under det senaste året, då användandet av generativ AI har exploderat, har Spotify plockat ned över 75 miljoner spår som man bedömt vara spam.
Spotify poängterade samtidigt att det finns svårigheter i att identifiera vad som är 100% AI-genererat, och vad som är delvis människoskapat.
Därför meddelar Spotify, som en av de tre nyheterna, att man tillsammans med DDEX är med och utvecklar en ny branschstandard för AI-märkning i credits.
När standarden finns på plats kommer Spotify visa information om var och hur AI har använts i skapandet av ett spår, tex om det gäller AI-genererade sångspår, instrument eller efterbearbetning. Detta är information som kommer krävas av distributörer och skivbolag när musiken laddas upp.
Enligt Spotify handlar den här förändringen om att stärka förtroendet för plattformen:
”Det handlar inte om att straffa artister som använder AI på ett ansvarsfullt sätt, och det kommer inte att påverka hur innehåll prioriteras eller marknadsförs.”
Den nya branschstandarden för AI-credits är ett stort samarbetsprojekt där Amuse, AudioSalad, Believe, CD Baby, DistroKid, Downtown Artist & Label Services, EMPIRE, Encoding Management Service – EMS GmbH, FUGA, IDOL, Kontor New Media, Labelcamp, NueMeta, Revelator, SonoSuite, Soundrop och Supply Chain just nu ingår, och man förväntar sig att fler kommer att hoppa på projektet.
Till denna kommande uppdatering läggs också den andra nyheten, införandet av hårdare regler mot imitationer och identitetsintrång, något som redan har börjat rullas ut.
Denna del av policyn innebär att röstimitation med hjälp av AI (så kallad röstkloning) endast är tillåten om artisten gett sitt uttryckliga medgivande. Musik som av artister eller andra rättighetshavare rapporteras för detta, kommer tas ned av Spotify.
Spotify kommer också förhindra att musik kan laddas upp i andra artisters namn:
”Vi trappar också upp insatserna mot en annan form av identitetsintrång när musik (AI-genererad eller annan) felaktigt laddas upp på en annan artists profil. Vi förbättrar också våra egna processer så att granskningen går snabbare och artister kan rapportera fel redan före en release.”
Den tredje nyheten är att man i höst lanserar ett nytt spamfilter som identifierar artister, distributörer och låtar som använder metoder som massuppladdningar, dubbletter, bedrägligt nyttjande av sökmotoroptimering, korta spår i syfte att manipulera systemet och annat ”skräpinnehåll”.
Spotify säger att med de nya AI-verktygen har det blivit enklare för oseriösa aktörer som vill utnyttja systemet, och det nya spamfiltret kommer vara mycket hårdare än tidigare filter. Samtidigt säger Spotify:
”Vi vill vara noga med att inte straffa fel uppladdare. Därför kommer systemet att rullas ut stegvis under de kommande månaderna för att successivt förfinas i takt med att nya metoder dyker upp. Detta arbete är viktigt för att inte urvattna royaltypoolen och ersättningarna för de artister som följer reglerna.”
Spotify säger att fler områden troligen kommer adderas till den nya AI-policyn, men konstaterar också:
”Vi anser att artister och producenter själva ska få bestämma hur de använder – eller inte använder – AI i sin kreativa process. Vår roll är att skydda både artister, upphovsmän och lyssnare mot spam, imitation och vilseledning, samt att ge människor större transparens kring musiken de lyssnar på. ”
Under pressträffen tryckte Spotify mycket på behovet av att få fram en tillförlitlig branschstandard för metadata kring musik där AI använts i olika hög grad, som kan användas för att göra det tydligt för användarna vad som är, och inte är, AI-genererat, ”en insats som kräver ett brett samarbete i branschen”. Huruvida ett sådant metadataformat också skulle kunna användas för att fördela intäkter framgick inte.
Tonen vid såväl pressträff som pressmeddelande var att Spotify nu på allvar har inlett arbetet med att möta de utmaningar som AI innebär: ”När musikbranschen genomgår betydande förändring är det viktigt för oss att utveckla kraftfulla skydd som förhindrar att AI utnyttjas på fel sätt.”
Mer information på Spotifys webbplats
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se