Det verkar råda en viss oklarhet kring vad Spotifys nya användningsvillkor innebär. MI har fått motta flera frågor i ämnet. Här reder vi ut det hela, det stämmer till exempel inte att Spotify nu får träna AI-modeller med musiken på plattformen.
I slutet av augusti uppdaterade Spotify sina användningsvillkor. Sedan dess har vi på MI fått ta emot flera frågeställningar kring vad det egentligen är som gäller. En av våra läsare, en artist, skrev:
”Jag har hört att villkoren för artister har uppdaterats på Spotify. Som jag förstått det innebär denna uppdatering att Spotify skrivit in att de har fullständiga rättigheter till att sprida och använda den musiken man laddar upp precis som de vill, exempelvis för att träna AI-motorer osv. Jag tycker detta låter rätt obehagligt och funderar på om det faktiskt är dags att ta sig bort från Spotify helt och hållet.”
På vissa håll har det till och med uppmanats till bojkott. Men egentligen bygger allt på en missuppfattning.
För det första, användningsvillkoren gäller endast för Spotifys användare. Det vill säga de ”terms” som den som använder tjänsten, endera med betalda abonnemang av olika slag eller reklamfinansierat abonnemang, ingår med Spotify.
Spotify har inga direkta licensavtal, eller villkor, med artister eller låtskrivare överhuvudtaget, förutom villkoren i samband med statistikplattformen Spotify for Artists, som ju är något helt separat.
Om man är artist och samtidigt har ett vanligt abonnemang på Spotify, handlar det alltså om två helt olika ”relationer”, den där du är användare och så att säga brukar tjänsten, och den andra där du är artist och kanske jobbar med marknadsföring, ändrar på din artistsida osv. Den senare relationen påverkas alltså inte av användningsvillkoren för själva tjänsten, de som har uppdaterats, utan omfattas av specifika villkor som gäller Spotify for Artists.
De avtal Spotify, och andra streamingplattformar, ingår med leverantörer av musiken och de som företräder rättigheterna kring den, sker mot upphovsrättsliga organisationer som Stim, direkt med musikförlag, skivbolag eller med digitala distributörer.
Användningsvillkoren påverkar alltså överhuvudtaget inte vad Spotify får eller inte får göra med musiken. Det regleras helt och hållet i ovan nämnda avtal.
I de uppdaterade användningsvillkoren förtydligar Spotify vad som räknas som “User Content”, det vill säga sådant innehåll som användarna, prenumeranterna, laddar upp och skapar. Där ingår till exempel beskrivningar av spellistor, omslagsbilder till spellistor, profilbilder, bio-text, och andra bilder eller text som användaren tillgänggligör.
Genom att godkänna användningsvillkoren, endera när man tecknar ett abonnemang eller när man redan har ett abonnemang, ger användaren Spotify en bred licens för User Content, den är global, royaltyfri, överlåtbar och ger också Spotify rätten att reproducera, modifiera, skapa derived works (derivat), distribuera, visa osv.
Det är alltså denna licens som missförstås. Den gäller enbart det material som användarna själva laddar upp, och ger följaktligen Spotify rätten att använda sådant innehåll för att till exempel träna sina egna AI-modeller.
Det betonas tydligt att denna licens inte avser musik som laddas upp via distributörer eller skivbolag.
En annan uppdaterad sak i användningsvillkoren är att Spotify nu tydligt skriver att rekommendationssystem, innehållsplacering och hur innehåll visas för användarna kan påverkas av kommersiella avtal med tredjeparter.
Andra uppdateringar är att Spotify förbinder sig att i förväg (minst 30 dagar innan) meddela användare innan abonnemangspriser ändras, och att nya konton måste skapas i det land där användaren bor.
Så, alla artister och andra viktiga aktörer i musikbranschen kan känna sig lugna, Spotify har absolut inte rätt att träna AI-modeller på er musik.
Som användare av tjänsten bör man dock veta att Spotify numera har rätten att använda det man laddar upp eller gör på tjänsten mer fritt än tidigare.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se