Bland veckans nyheter: Den danska musikbranschen riskerar förlora 7 miljarder kronor fram till år 2030 på grund av AI. YouTube lanserar nya AI-funktioner. Mureka AI släpper Music Agent Studio, med sex nya AI-agenter för musikskapande. Massive Attack tar bort musiken från Spotify.
—–
Spotify meddelar att man förlängt och fördjupat sitt globala licensavtal med Sony Music Group, både vad gäller skivbolagsdelen Sony Music Entertainment och förlagsdelen Sony Music Publishing. Samarbetet omfattar nu även ett nytt direktlicensavtal mellan Spotify och Sony Music Publishing i USA.
Enligt de båda parterna ligger fokus framåt på att tillsammans utveckla nya format, produkter och innovationer som ska skapa värde för musikskapare, artister och fans. Både nya ljud- och visuella upplevelser nämns i sammanhanget, liksom nya verktyg för att bygga fanrelationer.
Rob Stringer, styrelseordförande för Sony Music Group, säger:
– Sony Music Group och Spotify har länge haft ett gemensamt engagemang för att driva utvecklingen av musikstreaming och expandera marknaden för alla. Det återspeglas ytterligare i våra nya avtal, där vi tillsammans utvecklar framtidsinriktade lösningar som säkerställer att våra artister och låtskrivare får rättvis ersättning för sitt arbete, samtidigt som publiken får en högkvalitativ och ständigt förnyad upplevelse.
—–
En ny rapport från Koda, framtagen i samarbete med danska IFPI och HBS Economics, visar att den danska musikbranschen riskerar att förlora upp till 6,9 miljarder danska kronor i omsättning fram till 2030 om det inte införs reglering kring användningen av generativ AI.
Kodas juridiske och politiske direktør Nicky Trebbien säger:
– Om mer än en fjärdedel av ekonomin försvinner från näringskedjan, så går botten ur det musikaliska ekosystemet. Det blir svårare att försörja sig som musikskapare, och vi överlåter skapandet av framtidens musik till tech‑företag i stället för riktiga människor med något på hjärtat.
—–
MusicInfra, som bygger ett globalt clearinghouse för musik, har tagit in 5 miljoner dollar i en ny finansieringsrunda ledd av MiddleGame Ventures. Samtidigt meddelas att Jules Parker, tidigare på Spotify, blir ny Chief Business Officer på MusicInfra.
Björn Lindvall, VD och medgrundare MusicInfra, som tidigare bland annat varit på Hipgnosis och Bassline, säger:
– Denna finansieringsrunda från MiddleGame Ventures, tillsammans med våra befintliga investerare Raine, UTA Ventures och Snö Ventures, validerar vår mission och accelererar vår förmåga att bygga kritisk infrastruktur för musikindustrin. Vårt team har decennier av erfarenhet av att bygga systemen som driver dagens musik‑ekosystem, och med denna investering och teamets samlade expertis är vi perfekt positionerade att positivt påverka en av branschens mest ihållande utmaningar och hjälpa till att förbättra musiklandskapet för alla deltagare.
—–
Massive Attack drar tillbaka all sin musik från Spotify globalt i protest mot Daniel Eks investeringar i försvarsföretaget Helsing. Samtidigt ansluter sig bandet till kampanjen No Music for Genocide som nu stöds av över 400 artister och skivbolag.
Massive Attack säger i ett uttalande:
”I ljuset av de (rapporterade) betydande investeringar som bolagets VD gjort i ett företag som producerar militära drönare och AI‑teknologi som integreras i stridsflygplan, har Massive Attack framställt en separat begäran till vårt skivbolag att vår musik tas bort från Spotify‑tjänsten i alla territorier.”
—–
YouTube meddelar att man under de senaste fyra åren betalat ut totalt över 100 miljarder dollar till videokreatörer, artister och medieföretag. På konferensen Made on YouTube 2025 presenterades samtidigt flera nya AI-verktyg och funktioner. Här några av de största nyheterna:
– En version av Google DeepMinds AI‑videogenerator Veo 3 integreras, så att användare direkt från mobilen kan skapa korta videoklipp baserat på prompter.
– Möjligheten att lägga rörelseeffekter på stillbilder genom att kopiera rörelse från en video, ändra stil på videon (t.ex. pop art, origami) och lägga till objekt (karaktärer, rekvisita) via prompter.
– Edit with AI är ett verktyg som automatiskt skapar ett första utkast genom att plocka ut det bästa från inspelat råmaterial, lägga på musik, övergångar och röstöverlägg, för att snabba upp produktionen av videos.
– Speech to Song gör det möjligt att ta en dialog från en video och omvandla den till ett soundtrack för Shorts‑innehåll, med val av olika stilar.
—–
StubHub introducerades på New York‑börsen i onsdags, men med en svag start. Efter en introduktionskurs på 23,50 dollar föll aktien under veckan, och ligger efter måndagens handel på 17,41 dollar, en nedgång med 26 procent.
Enligt Reuters var aktien övertecknad, men kursfallet ses av en del som ett test på hur starkt intresset egentligen är för andrahandsbiljetter, ett område som möter ökande reglering runt om i världen. StubHub säger att pengarna från börsnoteringen ska användas för att betala skulder och stärka bolagets kassa.
—–
Tyska upphovsrättssällskapet GEMA meddelar att man successivt kommer sänka sina adminstrationskostnader för insamling och fördelning från digitala plattformar som till exempel Spotify, Apple Music och Amazon Music, från nuvarande 10% till 7% senast år 2027. Justeringen ska göras stegvis: först till 9% från och med januari 2026, för att sedan nå 7% under 2027.
Enligt GEMA kommer det innebära att de anslutna låtskrivarna och musikförlagen får ut betydligt mer pengar, över 6 miljoner euro årligen när 7%‑nivån är nådd. Thomas Theune, ansvarig för digitala rättigheter på GEMA, säger:
– Tack vare våra digitala processer och helt automatiserade IT‑system kan vi licensiera och distribuera effektivare än någonsin. I sin tur betyder detta att vi kan överföra ännu mer pengar till våra medlemmar.
—–
Mureka AI har lanserat något man kallar Music Agent Studio, som innehåller flera olika AI-agenter som genererar musik utifrån olika perspektiv. Plattformen vill automatisera skrivande av låttexter, arrangemang och göra det hela så enkelt som möjligt att skapa musik. De sex första AI-agenterna är:
– Buzz Tracks, som skapar låtar baserade på aktuella internet‑trender.
– Tarot Tunes, som genererar en låt som svar på en fråga, ungefär som musikaliska tarotkort.
– Diss Tracks, som gör det möjligt att omvandla konflikter eller kritik till vassa eller humoristiska låtar.
– Gift a Song, där man kan skapa personliga låtar som gåvor till andra.
– Spicy Song, som är mer inriktad mot ett slags intim ”vuxenmusik”, för de som vill hetta upp relationen.
Mureka säger att de inte vill konkurrera med professionella verktyg, utan snarare göra musikskapande mer tillgängligt och intuitivt för vardagliga situationer.
—–
Deadline för att ByteDance ska sälja TikToks amerikanska verksamhet har förlängts igen, nu till den 16 december 2025. Ett ramavtal med Kina ska vara klart, som tillåter ByteDance att sälja den amerikanska sidan av TikTok till amerikanska investerare.
De amerikanska bolag som nämnts är främst Oracle, Silver Lake och Andreessen Horowitz, och affären ska ge dem 80% ägande i den nya amerikanska enheten, medan ByteDance behåller 20%, och också sitter med i styrelsen. Oracle förväntas få en central roll vad gäller dataskydd och hantering av TikToks algoritm, inklusive att licensiera algoritmen till det nya amerikanska bolaget och se till att användardata lagras i USA.
Vita Huset sade under måndagen att de nu är ”100% säkra” på att dealen kommer genomföras.
—–
Efter en tvåårig rättslig konflikt har Internet Archive och majorbolagen nått en förlikning i tvisten om digitaliseringen och tillgängliggörandet av gamla stenkakor (78-varvare). Det var genom Great 78 Project som man digitaliserade stora mängder inspelad musik, inklusive mycket av den tidiga svenska musikhistorien.
Skadeståndsbeloppet som krävdes av bolagen låg på 621 miljoner dollar, men de exakta villkoren för förlikningen har inte avslöjats. Parterna har lämnat in en gemensam begäran till en domstol i Kalifornien om att skjuta upp ärendet medan förlikningens detaljer görs klart, och sedan kommer de avsluta målet.
—–
Lästips: Ghost Artists and the Rise of Perfect Fit Content on Streaming
Chartmetric analyserar spellistor på Spotify och tittar på artister som är påhittade. Bland musikskaparna som analyseras finns svenskar som Frederik “Figge” Boström och Johan Röhr.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se