18 augusti 2025

4 SNABBA: Mårten Aglander, VD Playground Music

Playground-gruppen har dykt upp flitigt under senare månader, med listtoppar från Tjuvjakt & Fanny Avonne och Ida-Lova, men också hyllade utgivningar av exempelvis Lisa Nilsson. MI kollade läget med VD Mårten Aglander och passade även på att kolla vad han har på Ifpi-agendan som ordförande.

Ni syns lite överallt, tycks det, senast Tjuvjakt & Fanny Avonne och Ida-Lova, innan det bl a Lisa Nilsson på Diesel-etiketten och Hooja på Roxy, hur har den övergripande strategin varit för en justering av Playgrounds profil?

-Jag tycker Playgrounds profil som gedigen independent med bra internationell och svensk musik har varit stark länge. Det vi försökt göra de senaste fem åren är att gradvis höja ambitionsnivån genom att jobba mer selektivt men djupare i projekten, framför allt med våra egna signingar. Vi har också fokuserat på det pan-nordiska samarbetet vilket gett resultat för artister som Smith & Thell, Hooja, Dina Ögon, Ida-Lova och Tjuvjakt & Fanny Avonne.  Sedan är det mycket tur och tillfällighet att några av våra artister slår så stort samtidigt som de gjort nu, och mest beroende på fantastiska prestationer av artisterna.

Vad händer just nu och i början av hösten?

-Det är många starka releaser både från våra utländska och lokala lablar, så just nu mycket fokus på traditionellt hederligt skivbolagsarbete. I september åker vi till London för att fira 49-årsdagen för Beggars, ett bolag som Playground representerat i Norden sedan starten för 25 år sedan. Sedan håller vi på och bygger upp vår förlagsverksamhet också, förlagschef Melinda Baikoglu och A&R Nora Wever är de som jobbar mest med det hos oss.

Vad är grejen med era ”subsidiaries”  som Roxy och Diesel? Hur jobbar ni med dem?

-Vi behåller oftast identiteten på de lablar vi förvärvat.  När vi släpper musik med en artist som har sin historia på en viss label använder vi det labelnamnet och har ett dedikerat team som jobbar med den labelns releaser. Lisa Nilsson släpps på Diesel, och vi har flera återutgivningar på väg ut på Silence. Den label som jobbar mest självständigt är Roxy Recordings. Roxy-teamet sitter i egna lokaler på Fridhemsplan där vi också har musikstudios och fotostudio. Roxy jobbar dock också dagligen med våra specialistfunktioner på Playground.

Hur ser du personligen på läget just nu i kapacitet av Ifpi-företrädare? Vad är tyngst på agendan branschmässigt?

-I det större perspektivet – generativ AI. Det är lätt att känna sig maktlös inför stora globala omvälvningar, men när man tittar historiskt på vad vi, branschen, åstadkommit i liknande situationer får man hopp. Genom engagemang och samarbete  mellan organisationer, och över bolagsgränser  och landsgränser, ser man att vi, över tid åtminstone, lyckats få till något bra genom de flesta disruptiva teknikskiftena. Sedan tycker jag det vi jobbar med i Ifpi genom t ex You+ Musik,  att nå ut till de unga som ska utgöra den framtida ”branschen”,  är väldigt viktigt.

Lars Nylin