Fräscha upp nyhetskollen efter semestern, med en genomgång av sådant som har hänt under sommaren.
—–
Regeringen har tillsatt en utredning som ska ”lämna förslag på hur den icke-offentliga finansieringen av kultur kan öka genom ekonomiska incitament”. Till särskild utredare har valts Karin Forseke, tillsammans med biträdande sekreterare Ludvig Hambraeus.
Karin Forseke är nuvarande ordförande för Stiftelsen Drottningholms Slottsteaterns nämnd, och f.d. vice ordförande i Brittiska finansinspektionen (FSA). Hon har tidigare även suttit i styrelsen för bland annat Kungliga Operan. Ludvig Hambræus är statsvetare och kommer närmast från Kulturdepartementet.
Uppdraget, som ska redovisas senast den 18 maj 2026, innefattar bland annat att ”analysera och lämna förslag på hur regelverket om skattereduktion för gåvor kan utvidgas så att även organisationer som har som ändamål att främja eller bedriva kulturell verksamhet kan godkännas som gåvomottagare”, och att ”analysera möjligheten att införa ett system där det offentliga förstärker monetära gåvor från privata aktörer, så kallat matchningssystem, och föreslå hur utformningen av ett sådant bör se ut.”
—–
Regeringen har också meddelat att de satsar 20 miljoner kronor på ett nytt innovationskontor vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, med målet att stärka samarbetet mellan konstnärliga högskolor och andra branscher som techbranschen.
Kontoret ska underlätta kunskapsöverföring, innovation och kommersialisering av forskning inom kulturområdet, och satsningen löper 2025–2028 och involverar även Konstfack, Konsthögskolan och Stockholms konstnärliga högskola.
—–
En bred koalition av branschorganisationer uttalade sig gemensamt i slutet av juli kring hur AI-förordningen är på väg att införas av EU-kommissionen. Med kraftfulla ordalag uttrycker organisationer som IFPI, AEPO-ARTIS, CISAC, Impala, IMPF, ICMP och många fler, en gemensam besvikelse över hur kommissionen bortser från syftet med förordningen. Man skriver bland annat:
”We wish to make it clear that the outcome of these processes does not provide a meaningful implementation of the GPAI obligations under the AI Act. We strongly reject any claim that the Code of Practice strikes a fair and workable balance or that the Template will deliver “sufficient” transparency about the majority of copyright works or other subject matter used to train GenAI models. This is simply untrue and is a betrayal of the EU AI Act’s objectives.”
—–
Distributören FUGA har ingått ett globalt samarbetsavtal med nystartade svenska Arketyp Music Group, grundat av managern och medgrundaren av YEAR0001, Oskar Ekman.
Avtalet omfattar både digital och fysisk distribution, samt strategiskt marknadsstöd och synk. Arketyp lanserades tidigare i år som ett nav för kreativa, administrativa och marknadsföringsmässiga tjänster för oberoende aktörer. Oskar Ekman säger:
– Efter tio år med YEAR0001 är det dags att växla upp. Arketyp bygger vidare på teamets erfarenhet och erbjuder skräddarsydda kreativa och globala marknadsföringstjänster för innovativa artister och indielabels.
—–
USA:s president Donald Trump uttalade sig i juli kring upphovsrätt och träning av AI-modeller:
”You can’t be expected to have a successful AI program when every single article, book or anything else that you’ve read or studied, you’re supposed to pay for. You just can’t do it because it’s not doable. And if you’re going to try and do that, you’re not going to have a successful program”.
Uttalandet kommer i samband med att den amerikanska regeringen presenterade sin AI Action Plan, en plan som bland mycket annat innehåller förslag om att ta bort lagstiftning som ”hindrar” teknikutvecklingen. Även om ”copyright” inte nämns vid namn i planen, visar Trumps uttalande ganska tydligt vad som menas med ”hindrande” lagstiftning.
—–
EU-kommissionen meddelade också i juli att man går in i fas 2 i granskningen av Universals Music Groups/Virgin Musics köp av Downtown. I pressmeddelandet från kommissionen står bland annat:
”The Commission has preliminary concerns that the transaction may allow UMG to reduce competition in the wholesale market for the distribution of recorded music in the European Economic Area (‘EEA’) by acquiring commercially sensitive data of its rival record labels.”
Deadline har förlängts till 10 december efter att Universal bett om ytterligare tidsfrist.
—–
En AI-genererad låt, och musikvideo, med Donald Trump och Jeffrey Epstein i huvudrollerna har blivit viral på YouTube under juli månad. Videon, som i skrivande stund har setts över 2,2 miljoner gånger, visar bland annat de båda figurerna dansandes tillsammans.
—–
Spotifys rapport för kvartal 2 2025 visar att antalet användare ökade mer än förväntat. Totalt hade Spotify 696 miljoner månatligt aktiva användare (MAU), en ökning med 3% jämfört med kvartal 1, och med 11% jämfört med samma kvartal 2024.
433 miljoner var gratisanvändare, medan antalet betalande prenumeranter var 276 miljoner, även där en ökning som var bättre än prognosen.
För den som är lite snabb på huvudräkning blir 433 miljoner gratisanvändare plus 276 miljoner premiumanvändare inte 696 milj. utan 709 milj. Vad den differensen handlar om är att 13 miljoner premiumanvändare alltså betalade för abonnemang, utan att vara aktiva (MAU).
Trots ökningen i antalet användare levde Spotify inte upp till den ekonomiska prognosen. Intäkterna landade på 4,75 miljarder euro mot förväntade 4,84, medan plusresultatet blev 406 miljoner euro, mot förväntade 539 miljoner euro.
—–
Breakit skriver om Queenstreet Content, ett av bolagen som levererar moodmusik, eller så kallad funktionsmusik, till Spotify. Under 2024 omsatte bolaget 280 miljoner kronor och gjorde en vinst före skatt på 201 miljoner kronor.
—–
Distributören Zebralution stärker sin internationella närvaro med nya roller, bland annat får William Hallström en utökad roll som Head of International Business Development vid sidan av sin nuvarande position som Senior Vice President för Storbritannien, Irland och Norden. Hallström var tidigare på Universal i Stockholm och på Sony i London och har jobbat på Zebralution i närmare 7 år.
Samtidigt tillträder Harry Barrett som Sales and Marketing Manager UK/Dance Stores och Zhenya Ivanova som Sales and Marketing Manager US.
William Hallström kommer ansvara för utvecklingen av nya strategier och affärer, och säger i en kommentar:
– Allt fler artister och bolag söker sig till oss för att få ett personligt bemötande – att få arbeta med människor som faktiskt lyssnar på musiken och svarar i telefon, i en tid när många känner sig förbisedda av sina distributörer.
—–
I takt med att AI-genererad musik blivit allt bättre, ökar också antalet undersökningar kring vad människor tycker om den. En ny studie vid Autonomous University of Barcelona, som publicerades i juli, visar att i många fall skapar AI-musiken mer känslor hos människor än vad människoskapad musik gör.
De som deltog i studien fick titta på exakt samma videoklipp men med musik från människor vs AI-genererad musik varvat, och forskarna mätte vad som hände i deras hjärnor. AI-musiken skapade mer känslor hos deltagarna, något som de själva också uttryckte verbalt. Å andra sidan kändes människoskapad musik mer ”familjär” och ”trygg”.
Forskningsresultaten skulle kunna få stor betydelse för hur musik används i samband med till exempel filmer, tv-serier och dataspel, där målet ofta just är att skapa känslor hos människor.
—–
Enligt Wall Street Journal för Netflix och Spotify samtal om att gemensamt producera musikrelaterat innehåll, som till exempel en musikgala och att livesända konsertserier på Netflix. Enligt uppgiftslämnare ska det också finnas idéer om att skapa snabbproducerade musikdokumentärer och nischade profileringsformat med kändisar.
Varken Netflix eller Spotify har bekräftat just det här, men releasen av det interaktiva ”spelet” Happy Gilmore 2 Tournament hintar kanske om ett närmare samarbete. Även om det inte riktigt kan kallas ett spel, utan mer en interaktiv reklamkampanj, är det ett slags upplevelse som inte funnits på Spotify tidigare.
—–
Netflix avslöjade för övrigt i juli att man nu har börjat använda generativ AI i sina egenproducerade serier och filmer. Ted Sarandos säger att AI inte kommer ersätta kreatörer, utan att det bara handlar om att effektivisera skapandet, och att det går att skapa scener 10 gånger snabbare nu än tidigare.
– We remain convinced that AI represents an incredible opportunity to help creators make films and series better, not just cheaper. There are AI-powered creator tools. So this is real people doing real work with better tools.
—–
Sunos senaste version, 4.5+, innehåller flera nya funktioner. Bland nyheterna finns nu ”Add Vocals”, där sång genereras automatiskt utifrån text och instrumental musik, samt ”Add Instrumentals”, som bygger en bakgrund till ett uppladdat sångspår.
Man har också lanserat ”Inspire”, där musik skapas baserat på användarens egna spellistor. Uppdateringen kommer kort efter att Suno köpte DAW-verktyget WavTool, och visar att man satsar hårt på att försöka bli en heltäckande produktionsplattform för såväl professionella som ”vanliga” musikskapare.
I juli meddelades också att Paul Sinclair anställs av Suno i rollen som Chief Music Officer. Sinclar har lång erfarenhet av att jobba på stora skivbolag, främst på Warner Music Group och Atlantic, där han var i två årtionden och jobbade med artister som Bruno Mars, Coldplay, Charli XCX, Lin-Manuel Miranda, Ed Sheeran, Janelle Monáe, och Kelly Clarkson.
—–
Streamingtjänsten ROKK, som är fokuserad på tyngre musik som metal, hårdrock etc, har infört en ny policy som helt förbjuder AI-genererade låtar. Tjänsten, som profilerar sig med att enbart ha ”mänskligt skapad” hårdrock och metal, kommer helt och hållet att ta bort spår som är AI-genererade.
Användare kan också rapportera misstänkt AI-musik, varefter en redaktionell granskning sker innan eventuellt borttag. Bakom ROKK står bland andra Alexander Landenburg (Kamelot, Cyhra), som säger att AI-genererad musik hotar autenticiteten, och är tydlig:
”This must be stopped. That’s why our goal is clear: No Fully AI-Generated Music on ROKK. Please join us in keeping music real.”
—–
Glenn McDonald, som tidigare var anställd på Spotify (han ingick i uppköpet av The Echo Nest 2013), säger till Rolling Stone att streamingtjänsten inte har några mekanismer på plats för att kunna identifiera AI-genererad musik (det är alltså hans egen utsaga, Spotify har inte kommenterat). McDonald har gått under epitetet ”Data Alchemist”, och har bland annat skapat Every Noise at Once.
McDonald var en av de som blev uppsagda av Spotify i slutet av 2023, och har sedan dess luftat en del kritik mot bolaget, inte minst i boken You Have Not Yet Heard Your Favourite Song som publicerades förra året, där han beskriver Spotifys affärsmodell som ”surveillance capitalism”.
Angående AI-genererad musik på Spotify, säger han till Rolling Stone: ”Most fake bands still won’t be successful, and of course, nobody notices when an AI band gets no listeners, but there are no protections against it happening. And probably, from Spotify’s point of view, it’s not even clear that this is a bad thing to be ‘protected’ against.”
—–
Hallwood Media, grundat av Neil Jacobson som tidigare var chef på Geffen Records, har tecknat ett traditionellt skivkontrakt med imoliver, som man inte kallar ”artist” utan ”AI‑musikdesigner”. Det verkar vara första gången som en musikskapare som främst använder sig av Suno signas av ett skivbolag.
Imoliver beskrivs som den just nu mest streamade musikskaparen på Suno, där hans singel Stone har över 3 miljoner strömmar, en låt som nu kommer släppas på alla streamingtjänster den 8 augusti. Efter det kommer debutalbumet.
Det är dock inte det första skivbolaget att anställa professionella musikpromptare, MI har tidigare skrivit om norska MGT som använder sig av promptare för att skapa bakgrundsmusik till riktiga mänskliga artister.
—–
Universal Music Group rapporterar en intäktsökning på 1,1% under Q2, jämfört med samma kvartal förra året. UMG såg en tillväxt på 5,3% i intäkterna från prenumerationsbaserad streaming och 4,4% på övrig streaming.
Resultatet drogs ner av en nedgång i intäkterna för fysisk försäljning, -13,2% jämfört med samma kvartal 2024.
—–
Deezer rapporterar en nedgång i antalet betalande prenumeranter, från 9,4 miljoner under Q1 -25 till 9,2 miljoner under Q2. Det är också en nedgång jämfört med första halvåret under 2024, då man hade 10 miljoner prenumeranter.
Det reklamfinansierade abonnemanget Deezer Free finns fortfarande på några marknader, men har stegvis avvecklats och finns till exempel inte i de nordiska länderna.
För det första halvåret 2025 landade intäkterna på 267 miljoner euro, en liten nedgång jämfört med H1 2024 på 0,3%.
—–
Stability AI, som bland annat har bildgeneratorn Stable Diffusion och musikgeneratorn Stable Audio, verkar ha ändrat inställning till hur deras modeller bör tränas. VD Prem Akkaraju säger i en intervju med Financial Times att de just nu jobbar på ett system där artister ska få möjlighet att opta in för träning, och då också få dela på intäkterna.
– I think that a marketplace for people to opt into and then upload their art, I think that’s going to happen. Actually, that’s something we’re working on, where artists can have a marketplace or a portal where they can say ‘hey you could train on this’ and then that actually gets licensed and used by us and others and [the artists] get compensated for it. I think it’s really smart.
—–
BandLab meddelar att man kommer utöka sin licensplattform för att koppla samman artister och rättighetshavare med AI-företag som lagligt vill använda sig av musik för träning av sina generativa modeller. Användare kan på BandLab märka sina låtar som ”Open to AI licensing”, och blir då en del av en databas där AI-aktörer kan begära tillstånd och teckna licens.
VD Meng Ru Kuok, säger:
– At a time when AI exploitation is rampant, we need to aggressively and proactively take action to protect artist rights. Creating pathways and marketplaces for permissible AI training is essential to ensure that AI and music can collaborate in a way that empowers artists, safeguards creativity, and drives real economic value for rightsholders.
—–
Chartmetric har släppt en uppdatering av sin rapport Make Music Equal, med statistik och analys baserat på all den data som plattformen samlar in. Siffrorna visar till exempel att av alla soloartister som Chartmetric har data för är 79% män, 18% kvinnor och 3% icke-binära.
Bland topp 100 artister har dock andelen kvinnor ökat markant mellan åren 2020 och 2024, från 26% till 33%. Statistiken visar också att andelen kvinnor som framträder på festivaler har ökat, men att det fortfarande är en liten andel, från 14% till 18%.
De tre länder som har störst jämställdhet, åtminstone vad det gäller antalet kvinnliga soloartister jämfört med manliga, ligger samtliga i Asien, med Taiwan på första plats följt av Sydkorea och sedan Kina.
https://makemusicequal.chartmetric.com/
—–
MIDiA Research har släppt en prognos för musikbranschen under de kommande åren och förutspår att det totala värdet av den inspelade musiken kommer att nå över 100 miljarder dollar kring år 2030.
Medräknat är hela omsättningen för streaming (det vill säga streamingtjänsternas totala intäkter), både master och förlagsdelen, all synkronisering, försäljning av fysiska medier, merchandise, produktionsmusik, både major- och indiesektorn, helt enkelt alla intäkter relaterade till den inspelade musiken globalt.
—–
För 30 år sedan, den 14 juli 1995 bestämde sig den arbetsgrupp som utvecklade formatet MPEG-1 Audio Layer III, efter en intern omröstning att filändelsen skulle bli ”mp3”. Fraunhofer Institute uppmärksammade nu i juli den speciella dagen och historien bakom formatet.
Själva ljudcodecet utvecklades redan 1991 tillsammans med lagren 1 och 2, och MPEG-1 Audio Layer III ISO-certifierades i ISO/IEC 11172-3 år 1993, men det var först 1995 som filformatet ”mp3” blev tillgängligt för den större allmänheten.
Redan innan 1995 hade dock MPEG-tekniken börjar påverka musikbranschen och den digitala distributionen. Här ett reportage från CNN 1994 som jag alltid brukar visa mina studenter, om den första digitala musiktjänsten IUMA (Internet Underground Music Archive):
En intressant panel med gänget som skapade mp3
—–
Lästips 1: What I learned creating the first virtual rap star
FN Meka eventually became one of the most recognizable avatars ever created, with over 10 million followers on TikTok, brand deals with Amazon and Xbox, and even a major label deal with Universal Records.
—–
Lästips 2: How GenAI music is hacking the system – and getting paid
”Humanising” generative music is not just about improving the sound. It’s about deleting AI fingerprints, tricking detection systems, and slipping synthetic works into an industry built for human creators. On Reddit and YouTube, you’ll find detailed workflows explaining how to defeat YouTube’s Content ID, DSP ingestion filters, or royalty detection.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se