30 juli 2025

Sound Pollution med nya avtal

Svenska Sound Pollution meddelar att man stärker sin position på den internationella distributionsmarknaden genom nya avtal med bland annat PIAS, Edel, Nuclear Blast och AFM.

Under förra året flyttade Sound Pollution sitt lager från Slussen till Hagsätra, något som MI uppmärksammade här. Det var en nödvändig flytt på grund av ökad efterfrågan för fysisk distribution, och hela 400 000 enheter flyttades till de nya lokalerna i den klassiska industribyggnaden.

Nu meddelar Sound Pollution att man växlar upp ytterligare. VD Johan Hargeby säger till MI:

– Investeringen vi gjorde med att flytta vårt lager för att öka distributionskapaciteten visar sig nu vara riktig och ge resultat. Efterfrågan på våra tjänster ökar, och vi var proaktiva och positionerade oss bra inför framtiden.

Bolaget har slutit nya distributionsavtal med svenska Birdnest, belgiska Play It Again Sam (PIAS), tyska Edel International, samt de båda metalbolagen Nuclear Blast och AFM. Sound Pollution ser nu fram mot en stor mängd nya titlar som ska släppas, och sitter och planlägger ända fram till slutet av 2026.

– Att kunna hantera så många kataloger och releaser, särskilt i kombination med en egen fysisk distributionsapparat ger Sound Pollution en unik position på marknaden. Vår styrka är att bygga långsiktiga relationer och att underhålla våra nätverk, de här nya samarbetena är ett resultat av det förtroende vi byggt upp under många år. Mig veterligen är Sound Pollution det enda svenskägda musikföretaget med en helt egen fysisk distributionsapparat, vilket är en riktigt stark konkurrensfördel.

Sound Pollution har distributionspartners runt om i världen och lagerställen i många länder. Under år 2024 sålde man över 200 000 fysiska enheter, och Hargeby menar att deras position på marknaden gör att de får en unik förståelse av utvecklingen.

– Som aktör på den globala marknaden så har vi nästan kunna följa utvecklingen som en öppen bok. För mig har en potentiellt ökad efterfrågan varit tydlig på grund av de drastiska förändringar som följer av alla förvärv som gjorts ute i Europa, och till viss mån i även i USA.

– Många är inte ”indiebolag” längre utan är genom uppköp en del av större bolag. Det är en spännande tid och alla har sina affärsmodeller som de tror på. Det är säkert inget problem för de riktigt stora artisterna, men artisterna strax under kommer i kläm, och det är detta segment som vi framför allt ser stor potential för.

www.soundpollution.se

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se