Bland veckans nyheter: 174 miljoner flygresenärer får tillgång till Spotify på planet. Sofie Marin, tidigare på Stim, startar nytt kluster för kreatörer tillsammans med Epicenter. Apple Music lanserar nya mixfunktioner. Chartmetric lanserar nytt jämförelseverktyg.
—–
Spotify har inlett ett nytt samarbete med flygbolaget United Airlines som innebär att över 450 timmar kurerade spellistor, poddar och ljudböcker finns tillgängliga gratis ombord, på mer än 130 000 skärmar i flygstolsryggar. Flygbolaget hade 174 miljoner passagerare under år 2024.
Det är första gången Spotify erbjuder ljudböcker och videopoddar i flygmiljö. På plan utrustade med uppkoppling mot Elon Musks satellitnätverk Starlink kan flygresenärer också streama allt Spotify-innehåll på sina egna enheter, genom att logga in via sitt MileagePlus-konto.
—–
Epicenter och Arts Dynamics ingår ett strategiskt partnerskap för att bygga broar mellan kultur och tech. Bakom entreprenörsnätverket Arts Dynamics står Sofie Marin, som tidigare var Director of Cultural Affairs på Stim.
Tillsammans ska de skapa en plattform där kreatörer kan stärka sin digitala närvaro, utveckla sin affär och utforska konstnärliga och kommersiella möjligheter. Partnerskapet innefattar både fysiska och digitala initiativ, med tillgång till utbildning, verktyg, och medverkan i det nybildade Creative Tech-klustret som lanseras i höst.
Sofie Marin, VD för Arts Dynamics, säger:
– Det vi bygger nu är mer än ett partnerskap, det är en katalysator för en ny generation idéburna kreatörer som vill forma framtiden tillsammans, inte bara reagera på den. Genom att integrera tech, kreativitet och hållbar affärsutveckling skapar vi en ny spelplan där konstnärlig frihet och kommersiell tillväxt går hand i hand.
—–
Björn Ulvaeus berättade på branschkonferensen SXSW i London att han använder AI som kreativ medarbetare i arbetet med en ny musikal, som nu är klar till 75%.
Han beskriver att det är som att ha ”ett annat låtskrivande sinne i rummet”, och använder AI–verktyg som genererar idéer och hjälper honom vidare, även om tekniken är ”riktigt dålig på att skriva kompletta låtar och texter”.
—–
Apple har lanserat något man kallar AutoMix, en ny AI-driven DJ-funktion i iOS 26 och Apple Music. Funktionen mixar sömlöst låtar via time-stretching och beat-matching, som är mer avancerad teknik än enbart traditionell crossfading som många andra streamingtjänster har.
Apple Music har också lagt till andra nya funktioner som Lyrics Translation, Lyrics Pronunciation och Sing, som förvandlar iPhonen till mikrofon med realtidslyrics och visuella effekter.
—-
Streamingtjänsten Audiomack har inlett ett partnerskap med Beatdapp för att motverka streamingbedrägeri på sin plattform. Beatdapp är ledande när det gäller just identifiering och teknik för att hantera streamingmanipulation och artificiella strömmar.
Beatdapp har fått i uppdrag att rensa bort falska streams från royalty statements, upptäcka botkonton och fejkade användarkonton, och hjälpa till med att skapa underlag för redaktionella beslut kring spellistor.
Dave Macli, CEO of Audiomack, säger:
– We take our role in providing accurate royalty reporting very seriously for the benefit of every creator who earns income from our platform. By partnering with Beatdapp, we have adopted the best-in-class technology from an impartial third party to demonstrate our commitment to both our creator and rights holder partners, and to uphold the integrity of our editorial recommendations and chart activity.
—–
Spotify utökar sin funktion för att skapa egna omslagsbilder till spellistor i ytterligare 63 länder, inklusive Sverige. Både gratis- och premiumanvändare kan nu designa personliga omslagsbilder direkt i Spotify‑appen, med text, bakgrundsfärg, stickers och egna bilder.
Spotify avslöjar att det numera finns över 8 miljarder spellistor på plattformen.
—–
Digitala distributören FUGA har inlett ett partnerskap med direct‑to‑fan‑plattformen Single, som är kopplad till Shopify. Tanken är att artister och skivbolag ska kunna ha en integrerad lösning genom att koppla distribution till direktförsäljning via Shopify-butiker.
Genom integrationen kan artister och skivbolag distribuera musik till streamingtjänster och samtidigt engagera fans med lyssnar‑events, släpp av merchandise, och annat exklusivt innehåll, via ett och samma arbetsflöde.
—–
Chartmetric har lanserat en ny funktion, Intelligent Benchmarking, som ger sammanhang till statistiken genom att jämföra en artists statistik med artister med liknande storlek.
Funktionen analyserar data från till exempel Spotify, YouTube, TikTok, Instagram, Pandora och Deezer, och visar vilka artister du jämförs med på plattformarna, medianvärden och percentilrank med mera, så att en artist eller ett team ska kunna se styrkor och utvecklingsområden.
Intelligent Benchmarking finns tillgänglig på alla artistprofiler på Chartmetric.
—–
Lästips: Can the Music Industry Monetize AI – And Like It?
Intressant intervju med Edward Ginis, medgrundare av OpenPlay:
”There’s a need to solve the problem of where the generation comes from. We need to control the input into LLMs by protecting and fingerprinting catalogs before they’re ingested. If we can trace a generated work back to its source, we can accurately distribute fractional royalties, even to creators whose works haven’t seen much revenue in a long time.”
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se