Bland nyheterna denna vecka: Timbaland vill utveckla en ny sorts AI-artister i bolaget Stage Zero. Ny rapport menar att streamingutvecklingen hindrar musikens mångfald. Goldman Sachs förutspår minskad streamingtillväxt under 2025.
—–
Producenten Timbaland har startat Stage Zero, ett bolag som är inriktat på AI-genererad musik och AI-artister. Den första artisten ut heter TaTa, och beskrivs av Timbaland som ”inte en avatar, inte en karaktär, utan en levande, lärande, autonom artist byggd med AI”.
Stage Zero har grundats av Timbaland tillsammans med Rocky Mudaliar och Zayd Portillo, och samarbetar med AI‑plattformen Suno. Sedan tidigare är Timbaland involverad i Suno som delägare och har även släppt musik genererad på plattformen.
Rocky Mudaliar menar att det här är början på en helt ny form av artister:
– The artists of tomorrow won’t just be human, they’ll be IP, code and robotics that are fully autonomous. That’s what we’re building at Stage Zero.
—–
Sony Music Publishing har köpt upp Hipgnosis Songs Group från Recognition Music Group (tidigare Hipgnosis Songs Fund), inklusive rättigheterna till cirka 4 400 låtar. Hipgnosis Songs Group är det bolag som tidigare har administrerat Hipgnosis rättigheter.
Sony köper alltså inte den stora katalogen på omkring 45 000 låtar som fortfarande ägs av Recognition Music Group, numera kontrollerat av investeringsbolaget Blackstone. Finansiella villkor kring uppköpet har inte offentliggjorts.
—–
Under tisdagen publicerades rapporten Combating the Emergence of a Two-Tier Music Streaming Market av branschanalytikerna Dan Fowler och Katherine Bassett. Författarna menar att en tudelad streamingmarknad håller på att växa fram, med ett större glapp mellan stora rättighetshavare och oberoende aktörer.
Bakom utvecklingen ligger enligt rapporten marknadskoncentration, brist på transparens samt nya intäktsmodeller som premierar mängd och skalbarhet framför mångfald. Några områden pekas ut som särskilt kritiska att agera kring:
– Att bekämpa AI-utspädning i royaltypotterna och streamingbedrägerier genom branschöverskridande samarbete och reglering.
– Att reformera modellerna för royaltyfördelning för att säkerställa rättvis tillgång för alla marknadsaktörer och höja abonnemangsavgifter i takt med inflationen.
– Att öka transparensen från DSP-er, särskilt vad gäller verktyg för att boosta strömmar och sänka priserna på visst innehåll.
– Att begränsa och motverka marknadskoncentration för att bevara konkurrensmässig mångfald.
Dan Fowler, medförfattare till rapporten, säger:
– At a time when cultural homogenisation is on the rise, where generative AI is increasingly putting innovative creativity in competition with mass derivation, we risk a future where music diversity is also being actively commercially suppressed.
—–
Kinesiska Tencent Music Entertainment köper upp ljudtjänsten Ximalaya för motsvarande ca 23 miljarder kronor. Tencent Music vill med uppköpet bredda sig inom all form av ljud, som podcasts, ljudböcker och utbildningsmaterial.
Ximalaya har över 300 miljoner månatligt aktiva användare och är Kinas ledande plattform för annat ljud än musik. Tencent är dominerande vad det gäller streaming av musik, med tjänsterna QQ Music, KuGou, Kuwo, och skulle med uppköpet få en kraftigt dominerande position för allt ljud. Affären är föremål för regulatoriskt godkännande.
—–
Spotifys pressavdelning delade med sig till MI av det samtal som hölls mellan Universal Music Groups VD Lucian Grainge och Spotifys affärschef Alex Norström under konferensen Brilliant Minds i Stockholm förra veckan, som bland annat handlade om AI och musikbranschen. Här ett utdrag:
Alex Norström: Så, vi får båda många frågor om AI. Jag tycker att det handlar om att ge makt till artister och ge dem verktyg. Det har alltid varit så att det inte handlar om att ersätta kreativitet, utan att förstärka den, eller hur? Och jag vet också att du bryr dig om att respektera artister på ett väldigt djupt sätt när det kommer till just det här ämnet. Kan du dela några tankar om det?
Lucian Grainge: Mitt livsblod, vårt livsblod, är briljans och äkthet och unika skapelser. Du kan inte fejka att vara Amy Winehouse, eller fejka den musiken. Varje musikstil har kommit ur någons passion och fantasi. Så, tror jag att det kan replikeras? Nej, men det kan kopieras. Tror jag att det kan skapas saker som ger glädje och nöje? Möjligen. Tror jag att nästa Elton John kommer från AI eller från ett program? Svaret är nej, det kan inte ske.
All media, allt innehåll, har lyckats väldigt väl genom varje teknologisk utveckling. Daniel Ek och jag pratade om hur vi alltid har anammat varje omvandlande skifte. Jag vet att det alltid kommer finnas teknik som hjälper musiker att tänja på gränserna, i en brygga, i en vers, eller i en textrad. Om du pratar med en låtskrivare kan de säga: ”Jag försvann i tre månader, och jag hade total skrivkramp.” Tror jag att tekniken kan stödja det? Svaret är absolut ja. Tekniken kommer alltid att stödja skapandet, men något som jag bryr mig mycket om, ur ett reglerings- och politiskt perspektiv, är ansvarsfull AI.
[Att skydda] namn och likhet, äkthet och att stoppa möjligheten att skapa lögner är saker jag bryr mig djupt om. Det handlar inte om att vara negativ eller defensiv; det handlar om att vara ansvarsfull, för musik är otroligt viktig. Det finns en skönhet i musik och en skönhet i all konstnärlighet vi har sett idag. Den får oss att känna på ett sätt som inget annat innehåll eller medium gör. Du kan hitta människor som inte gillar böcker, inte gillar nyheter, inte gillar TV-serier, inte går på bio. Det är omöjligt att hitta någon som inte gillar musik.
Alex Norström: Alla har en relation till musik.
Lucian Grainge: Vi måste skydda den.
Alex Norström: Jag tror att människor vill känna den intensiva glädjen och njutningen av att leva, eller hur? Den hänryckning som det innebär att vara vid liv. Och jag tror att kultur spelar en stor roll i det. Teknik, produktivitet, logik, mjukvara har liksom stått i centrum de senaste tre decennierna, och vissa säger att förändring är på väg. Den nya eran för romantik, den nya eran för konst. Du har sett många cykler. Tror du att detta är början på en ny era för konst?
Lucian Grainge: Ja, det måste jag tro, men det har alltid funnits och kommer alltid att finnas konst. Musik har funnits i tusentals år, och den kommer att finnas i tusentals år till, så länge det finns en civilisation som kan njuta av den. Det finns glädje, rytm, känsla, och jag tror att musik är lika avgörande som mat och syre.
—–
Goldman Sachs har sänkt sina prognoser för den globala musikmarknaden i den senaste versionen av rapporten Music In The Air, en rapport som under de senaste åren fått mycket uppmärksamhet i såväl musikbranschen som bland investerare. I rapporten nämns bland annat att den globala musikindustrin upplevde en tydlig inbromsning under år 2024.
Prognosen för den globala marknaden för inspelad musik år 2025 justeras ned från tidigare 33,9 miljarder dollar till 31,4 miljarder dollar, där det främst är streamingen som inte kommer generera lika mycket intäkter som tidigare väntat.
Prognosen för musikförlagen 2025 ligger kvar på samma nivå som tidigare, 10,7 miljarder dollar i intäkter under året, och för livemusiken höjer man istället prognosen från 37,7 till 38,2 miljarder dollar.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se