Enligt Mediavision planerar Spotify att lansera ljudböcker på tjänsten i Sverige till hösten. En analys av marknaden visar att det skulle kunna innebära en unik ökning av antalet användare.
Mediavision skriver att Spotify planerar lansera ljudböcker på tjänsten i Sverige under hösten, och har därmed gjort en analys av vad det skulle kunna innebära. Enligt den senaste undersökningen var det drygt 500 000 svenska hushåll som betalade för både en ljudbokstjänst och Spotify under det första kvartalet 2025.
Över 1,2 miljoner hushåll i Sverige har idag ett ljudboksabonnemang, och en halv miljon av dessa hushåll, eller 40%, betalar alltså också för Spotify. Enligt Mediavisions undersökning är det mer än 1,7 miljoner hushåll i Sverige som betalar för Spotify, det vill säga ca 35% av de 5 miljoner hushåll som finns i landet.
Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision, säger:
– Överlappet mellan innehavare av ljudbokstjänster och Spotify är betydande. Men trots detta är det drygt en miljon hushåll med Spotify som inte har ett ljudboksabonnemang. Därmed skulle den svenska ljudboksmarknaden kunna fördubblas sett till antal hushåll vid en lansering från Spotify, något som vore helt unikt.
Mediavision framhåller också att Spotify har mycket låg churn rate, det vill säga andelen hushåll som planerar att avsluta sitt abonnemang. Ljudboksmarknaden har däremot länge präglats av hög churn, delvis till följd av snarlika utbud mellan tjänsterna och återkommande kampanjerbjudanden. Detta ger Spotify en konkurrensfördel vid ett inträde på den svenska ljudboksmarknaden.
– Spotify har alla förutsättningar för att bli en betydande aktör på den svenska ljudboksmarknaden. En lansering skulle öka tillgängligheten drastiskt och därmed även möjligheten till ökad konsumtion, vilket vore positivt för marknaden. Men det skulle såklart även innebära ny, hård konkurrens för dagens aktörer, avslutar Liljeqvist.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se