3 juni 2025

Notiser – vecka 23, 2025

Denna vecka bland annat: Spotify lanserar Masterclass om streamingmanipulation. Epidemic lanserar ny remixserie. Svenska skivbolaget Savage Roar släpper musik för Roblox. Förhandlar majorbolagen just nu med AI-tjänsterna Suno och Udio? 

—–

Kammarrätten upprätthåller det beslut som fattades av Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) år 2023 angående att Spotify brutit mot dataskyddsförordningen GDPR. Myndighetens beslut gällde hur det såg ut under tidigare år, och inte hur det har sett ut under de senaste åren, då användare kan ladda ned alla data som Spotify har lagrat via sin kontosida på webben.

Kammarrätten slår fast att Spotify under den tidsperiod det gällde ”inte på ett tydligt och lätt tillgängligt sätt lämnat den information som är nödvändig för att den registrerade ska kunna ta tillvara sina rättigheter enligt förordningen”.

Spotify har nu möjlighet att endera överklaga till Högsta Förvaltningsdomstolen, eller betala en så kallad sanktionsavgift på 58 miljoner kronor.

—–

Stockholmsbaserade skivbolaget Savage Roar har släppt låten GigaPump av g3ox_em, som kommer integreras som det primära soundtracket i två av Roblox mest populära spel: Strongman Simulator och Sumo Wrestling Simulator.

Lanseringen av GigaPump sker i samarbete med Roblox-utvecklaren The Gang Studios och Warner Music Groups distributionsbolag ADA. Artisten g3ox_em är mest känd för sin virala GigaChad Theme som har samlat över en miljard globala visningar och som har fått guldskiva från amerikanska RIAA.

Gustav Käll, grundare av Savage Roar och tidigare Head of Gaming & Esports på Universal Music Group, säger:

– Spel är en av de mest kraftfulla kulturella kanalerna för musikdistribution idag. Med detta samarbete strävar vi inte bara efter att synas – vi vill vara värdefulla för spelupplevelsen. Vårt mål är att integrera musiken naturligt, att förstärka spelandet och ansluta autentiskt till publiken. Vi vill att musiken ska kännas som en central del av den värld som spelarna redan älskar.

Roblox har 85 miljoner dagliga aktiva användare, och Savage Roar säger att det här är början på en långsiktig strategi: att bygga kulturellt resonanta broar mellan musikens, spelens och det digitala communitylivets världar.

—–

Enligt Bloomberg har majorbolagen, Universal Music Group, Warner Music Group och Sony Music Entertainment, satt sig vid förhandlingsbordet med AI-plattformarna Suno och Udio. Även om det är obekräftade uppgifter, enligt Bloomerg är det personer som har koll på processen som avslöjat det, är det intressant med tanke på att det är mindre än ett år sedan skivbolagen stämde båda tjänsterna.

De pågående samtalen ska inkludera förhandlingar om licensavgifter samt potentiella ägarandelar i Suno och Udio, med målet att etablera en modell för hur AI-företag ska kompensera artister och rättighetsinnehavare när deras verk används när AI-modeller tränas.

Förhandlingarna skulle även kunna leda till att de pågående rättsprocesserna avslutas, och om Suno och Udio accepterar att licensiera katalogerna kommer frågan om huruvida träning av AI-modeller är att betrakta som ”fair use” lite avgöras, och resten av branschen kommer troligen följa efter med liknande överenskommelser.

Samtidigt har Udio just lanserat sin tjänst som en mobilapp till iPhone. På samma sätt som på webben kan man prompta musik, även med gratis abonnemang. En Pro-prenumeration, där flera andra mer musikproduktionskliknande funktioner ingår, kostar 30 USD.

—–

Under tisdagen släpper Spotify en ny Masterclass på YouTube som handlar om manipulerade strömmar. Med finns inte bara Bryan Johnson från Spotify utan även David Martin, som är CEO för artistorganisationen Featured Artists Coalition (FAC), och Andreea Gleeson, CEO på distributören Tunecore.

Syftet är att beskriva hur både Spotify och distributörer jobbar för att motverka streamingmanipulation, men också vad branschen som helhet gör tillsammans.

Se video (öppnas upp 18.00 den 3 juni)

Grundaren Daniel Ek skrev för övrigt nyligen på LinkedIn att Spotify numera har över 100 miljoner betalande prenumeranter i Europa.

—–

Apple förändrade nyligen sina App Store-regler så att appar nu har möjlighet att visa priser och länka till prenumerationer utanför Apple. Förändringen följer på en dom i Apples rättstvist med Epic Games, där Apple ålades att tillåta länkar till externa betalningslösningar i appar.

Spotify rapporterar nu en betydande ökning av antalet Premium-prenumerationer på iOS efter att ha uppdaterat sin app. Spotify säger att ökningen är direkt kopplad till dessa ändringar, konverteringsgraden på Android förblev stabil under samma period.

Läs mer

—–

Epidemic Sound har lanserat ren remixserie som man kallar Extra Version, där Grammy-belönade DJ:n och producenten Honey Dijon står för det första släppet: en ny version av Umbélé, ursprungligen skapad av Ooyy och Ebo Krdum.

Den nya serien syftar till att koppla samman etablerade artister med Epidemic Sounds katalog, för att möjliggöra nya tolkningar av befintliga låtar. Framtida remixer kommer att presenteras månadsvis, med bidrag från bland andra Switch (Major Lazer) och den sydkoreanska artisten Jeonghyeon.

Pressmeddelande

—–

Internationella förlagsorganisationen ICMP (International Confederation Of Music Publishers) har publicerat en rapport där man analyserat 16 stora musikmarknader. Nästan hälften (47,1 %) av intäkterna till förlagen kommer nu från digitala plattformar och streaming i dessa länder.

Till skillnad mot skivbolagen har det tagit lite längre tid för förlagen att se de riktigt stora effekterna av övergången till streaming, men nu börjar man alltså närma sig 50/50. Rapporten visar också att synkronisering står för 20,2 % av intäkterna till musikförlagen på dessa marknader, jämfört med endast 2,2 % för skivbolagen globalt.

USA är överlägset störst med 6,21 miljarder dollar i intäkter till låtskrivare och förlag, följt av Storbritannien (1,68 miljarder USD) och Frankrike (1 miljard USD). Rapporten lyfter även stora skillnader i utveckling mellan olika marknader.

https://icmpmusicmpma.komi.io/

—–

Lästips: Carl Falk: Tiktok ledde till en ’kreativ svacka’

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se