Den amerikanska branschpublikationen Billboard har offentliggjort årets Global Power Players. På listan återfinns flera ledare för svenska musikbolag- och organisationer, som exempelvis Johnny Tennander (Sony Music Publishing), Per Sundin, (Pophouse) och Mark Fry (Warner Music Nordics).
Billboards Global Power Players lyfter fram inflytelserika musikchefer som har sin bas utanför USA. Urvalet görs från ett antal utvalda delar av branschen – såsom förlag, bolagsgrupper och distributörer – och listan bygger på nomineringar från bolagen själva.
Listan sätts sedan samma av redaktionen på Billboard som väger in faktorer som bolagets påverkan på konsumentbeteende (mätt via Billboardlistor), försäljning och streaming, marknadsandelar, intäkter – eller där exakta siffror saknas, Billboards egna uppskattningar baserade på branschdata. Även räckvidd i sociala medier, antal radiolyssnare och aktuell karriärutveckling tas med i bedömningen.
De utvalda med bas i Sverige är Mark Fry, President Warner Music Nordics; Johnny Tennander, Managing director, Scandinavia/Senior VP of A&R international på Sony Music Publishing; Per Sundin, VD Pophouse Entertainment; Pelle Eriksson, Managing director, Border Music/Redeye; Nikoo Sadr, VP of international services and business development, ADA Nordics och Casper Bjørner, VD Stim.
Christel Valsinger