6 maj 2025

Notiser – vecka 19, 2025

Bland veckans nyheter: Udio möjliggör identifikation av AI-musik. Kreativ Sektor publicerar mer statistik kring musiksektorn. Spotify vinner fajten mot Apple. En ny etisk AI-modell lanseras, LoopGen. Ny streamingtjänst på gång.

—–

Udio har inlett ett samarbete med Audible Magic som syftar till att skapa en databas där branschens aktörer enklare ska kunna identifiera vilken musik som AI-genererats på Udio. Det är något av ett trendbrott eftersom plattformarna tidigare verkat ointresserade av att erbjuda den här möjligheten.

Med tanke på att mängden AI-genererad musik ökar lavinartat hos distributörer och streamingtjänster, verkar Udio ha insett behovet för aktörer i värdekedjan att kunna identifiera sådan musik. Detta skulle även kunna visa sig mycket viktigt för insamlande sällskap som till exempel Stim, som då på ett enklare sätt skulle kunna utesluta AI-låtar som inte erhåller upphovsrättsligt skydd från utbetalningarna.

Audible Magic skriver:

”Audible Magic has partnered with Udio to help identify the use of AI-generated music in the supply chain. By working with Udio to fingerprint music at the time of generation and build a database directly from the first-party source, we’re able to offer a clean, authoritative solution for content provenance and transparency using a proven and trusted technology.”

Udio är tillsammans med Suno stämda av de stora skivbolagen i USA.

Läs mer

—–

Kreativ Sektor, ett samarbete mellan Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, Musiksverige, KOMM – Sveriges Kommunikationsbyråer och Svenska Förläggareföreningen, publicerade nyligen rapporten Uppdaterad statistik för de kulturella och kreativa branscherna, 2025. Som uppföljning har man nu publicerat mer detaljerad statistik över de olika branscherna.

På musikområdet utgår man från de SNI-koder (för företag) och SSYK-koder (för yrken) som är relaterade, som till exempel SNI 59200 och 9001-9004, och delar upp det mellan Scenkonst och Musik. Livemusiken ingår huvudsakligen i Scenkonst medan skivbolag, studios etc ingår i Musik. I den kategorin ingår också tillverkning och försäljning av musikinstrument, butikshandel etc.

Statistiken gäller för år 2023, och visar bland annat att området Musik hade 2 081 aktiebolag under året, medan området Scenkonst hade 5 285 aktiebolag.

Musik hade 1 966 enskilda näringsidkare, medan Scenkonst hade 9 550 och totalt var det 7 160 anställda i kategorin Musik, medan 21 706 var anställda inom Scenkonst.

Läs mer

—–

Efter en lång konflikt mellan Spotify och Apple om reglerna i App Store, har en domstol kommit fram till att Apple gör fel när man hindrar utvecklare från att informera användare om alternativa betalningsmetoder. Spotify skriver i ett officiellt uttalande:

”After nearly a decade, this will finally allow us to freely show clear pricing information and links to purchase, fostering transparency and choice for U.S. consumers. We can now give consumers lower prices, more control, and easier access to the Spotify experience. There is more work to do, but today represents a significant milestone for developers and entrepreneurs everywhere who want to build and compete on a more level playing field. It’s the opening act of a new era, and we could not be more ready for the show.”

Spotify har redan skickat en uppdatering av appen till App Store, som inkluderar den sortens information och länkar som man tidigare har varit hindrade att inkludera.

Läs mer

—–

Det isländska musiktechbolaget Overtune har lanserat AI-funktionen LoopGen, samtidigt som man har säkrat investeringar från tidigare anställda vid Meta, Apple och YouTube. LoopGen, som Overtune kallar en etisk AI-modell, möjliggör för användare att generera loopar genom textkommandon med hjälp av Metas modell MusicGen, baserat på 20 000 timmar licensierat ljudmaterial.

Grundaren Sigurdur Arnason har gått ut och varit starkt kritisk mot plattformar som Suno och Udio, inte minst hur man har tränat upp sina modeller, men också uttalanden från till exempel Sunos VD Mikey Shulman om att musikskapande skulle vara en tidskrävande och oangenäm process för de flesta människor. Arnason säger bland annat:

”As a former musician, it’s infuriating to me. I’m not comfortable with someone going out there and saying that no musician likes to make music. That’s just wrong, and it’s an arrogant statement. Someone has to stand up and say that’s just not the truth. And this feels to me like a moment will have to pick sides: to take an almost political right-or-left stance. Is AI-generated music just about pressing one button, and what comes out doesn’t really matter because it’s just background music? Do people just want to press a button and not think about it? Or is it something that amplifies creativity?”

https://www.overtune.com/

—–

Den nya streamingtjänsten PureAudioStreaming tar ett helt annat grepp än övriga tjänster. Här fokuserar man på den allra, allra högsta kvaliteten av ljud som går att få, snarare än att ha en så stor katalog som möjligt. Det handlar om 5.1 surround-ljud och immersive multikanals 3D-ljud ända upp till 192kHz.

Som jämförelse kan nämnas att okomprimerat CD-ljud ligger på 44,1 kHz, och som alla vet två kanaler (höger/vänster).

Bakom tjänsten står bland annat Stefan Bock, grundare av den tyska mastringsstudion MSM-Studios, som vill introducera en helt ny nivå av musikupplevelse på marknaden. Eftersom det är så få inspelningar som görs med den ljudkvalitet och metod som PureAudioStreaming kräver, kommer katalogen från början att vara begränsad.

Bock tror dock att intresset ändå kommer att vara stort, och hintar om en prisnivå på ca 300 dollar/år för det dyraste abonnemanget. En billigare variant som innefattar high-res stereo ska också erbjudas. Tjänsten är planerad att lanseras i juli 2025.

https://pureaudiostreaming.com/

—–

Universal Music Group har publicerat sin kvartalsrapport för Q1 2025, som visar att intäkterna ökade med 11,8 procent jämfört med samma kvartal 2024, eller 9,5% justerat för valutafluktuationer, och landade på 2,9 miljarder euro.

Intäkterna från streamingprenumerationer gick upp med 11,5%, eller 9,3% valutjusterat, medan intäkterna från icke betald streaming gick upp med 2,9% (0,3% valutajusterat). Sammantaget landade streamingintäkterna på 1,6 miljarder dollar.

UMG jämför dock inte sina intäkter med det föregående kvartalet, det vill säga Q4 2024, då de totala intäkterna var högre, 3,4 miljarder dollar, och streamingintäkterna 1,6 miljarder, det vill säga lika mycket som Q1 2025. Det fjärde kvartalet är dock vanligtvis det mest intäktsbringande för många skivbolag, med julen, ökad konsumtion, marknadsföring och andra faktorer som bidrar till att perioden oktober-december ofta blir den mest lukrativa.

Pressmeddelande

—–

Epidemic Sound har köpt upp Song Sleuth, ett bolag som utvecklat teknik för AI-baserad musikigenkänning. Samtidigt lanserar man den interna funktionen Aentidote, som syftar till att förbättra identifiering och intäktsgenerering från Epidemics musik i UGC-innehåll på digitala plattformar.

Aentidote uppges ha en identifieringsgrad på upp till 95 %, och Oscar Höglund, medgrundare och VD för Epidemic Sound, säger:

– Från dag ett har vårt uppdrag varit att skapa en win-win-situation för alla aktörer i den snabbt växande skaparekonomin. Vi har byggt en plattform som hjälper artister att lyckas, med över tre miljarder dagliga uppspelningar på plattformar som TikTok och YouTube. Med Aentidote kombinerar vi den expertisen med Song Sleuths banbrytande teknik för att skapa ännu större värde för hela skaparekosystemet – genom att ge musikrättighetsinnehavare kraftfulla verktyg för att spåra användning och säkerställa att de får betalt, samtidigt som vi stöttar både kreatörer och plattformar med skalbara och träffsäkra identifieringslösningar.

Pressmeddelande

—–

Den afrikanska streamingtjänsten Mdundo rapporterar närmare 40 miljoner månatligt aktiva användare, en ökning med 14 % jämfört med samma period förra året år. Bolaget uppger att man ligger i fas med målet att nå över 40 miljoner användare i juni. Martin Nielsen, VD för Mdundo som är noterad på den danska börsen, säger:

– Vårt mål är att ge Afrikas miljontals internetanvändare enkel tillgång till musik – samtidigt som vi bidrar med struktur, laglighet och inkomster till musiksektorn.

www.mdundo.com

—–

Indiebolagens samarbetsorgan Merlin har anslutit sig till Music Fights Fraud Alliance (MFFA), en global sammanslutning som arbetar för att bekämpa streamingbedrägerier. MFFA grundades 2023 och inkluderar medlemmar som Spotify, Amazon Music, SoundCloud, Believe, TuneCore, DistroKid och UnitedMasters.

Merlin har nyligen också tillsatt sin första chef för innehållsintegritet, Sarah McNabb, för att ytterligare stärka sitt arbete mot bedrägerier.

Läs mer

—–

Ole Obermann, som tidigare var musikchef på TikTok, är numera musikchef på Apple Music. Obermann började på TikTok 2019 och var där en drivande person bakom att bygga relationer med den globala musikbranschen. Innan TikTok var han Chief Digital Officer på Warner Music Group.

Obermann kommer leda verksamheten tillsammans med Rachel Newman, som har varit på Apple under lång tid. Hon startade sin karriär som manager för iTunes i Australien och Nya Zealand i slutet av 00-talet och har de senaste åren jobbat som global redaktörschef.

Läs mer

—–

Lästips: Ignore per-stream rates and focus on engagement

Hypebots redaktör Bruce Houghton kommenterar Sam Duboffs inlägg där han menar att det är dags att skrota per-ström-värden som måttstock, och säger att det är “one of the most misleading metrics in music”.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se