3 juni 2024

4 SNABBA: Sissi Hagald – aktuell med ny bok

Den erfarne juristen Sissi Hagald har just släppt en bok med potential att kunna bli ny standardlitteratur för musikindustrin. MI ställde fyra snabba till henne.

Sissi Hagald är juristen som under snart 30 år servat svenska artister, låtskrivare, producenter, skivbolag och förlag med sin kompetens. Nu släpper hon En handbok om musikbranschen: Aktörerna, avtalen och sedvänjan, en bok som ska göra det lättare för alla aktörer i branschen att förstå såväl terminologin som de nödvändiga paragraferna.

Vem är Sissi Hagald?

– Jag är en erfaren underhållningsjurist som har jobbat på MNW, BMG, och tidigt 2000-tal grundade jag och Jonas Eriksson juristbyrån Hagald & Eriksson. Bland klienterna återfanns många svenska artister såsom Ghost, In Flames, Zara Larsson, Loreen, Norlie & KKV, Samir & Viktor, Smash Into Pieces, Rhys, Eric Saade, Mohombi men även skivbolag såsom Warner Music, förlag som EMI Publishing, mediabolag som Nobel Media (Nobelstiftelsen) och många andra. Idag är jag på ART:ERY Music Group där jag kombinerar skivsläpp med juridiska tjänster med tonvikt på att serva artister, upphovspersoner och producenter, men även skivbolag, förlag liksom musiknyttjare.

– Jag är både envis och energisk och ger mig inte förrän jag har gett mitt allt. Kunskap är, enligt min mening, en förhandlares guld. Genom att vara nyfiken och frågvis har jag samlat på mig kunskap från de flesta avdelningarna i branschen vilket har gett mig styrka i förhandlingar mot starka och mäktiga kontrahenter men också material till boken.

Vilka är de vanligaste frågorna du får hantera, och har något förändrats under de senaste åren?

– Bland de vanligaste frågorna är: Jag har skrivit en låt tillsammans med andra. Hur ska den fördelas? Ska jag ha ett artist-, licens- eller distributionsavtal? Hur ska jag och mina bandmedlemmar dela inkomsterna från de låtar jag och min bandkollega skriver? Hur mycket ska en manager ha i ersättning och på vad? Hur mycket ska jag som producent ha i arvode, royalty och hur ska den beräknas? Och hundra andra frågor.

– En skillnad idag jämfört med tidigare är att avtalen inte är så långa längre. När jag började i musikbranschen kunde ett avtal omfatta över 80 sidor. Förhandlingar kunde därför ta väldigt, väldigt lång tid. Något som tog mycket resurser och pengar i anspråk eftersom väldigt mycket skulle regleras, särskilt sådant som kostade pengar.

Varför har du skrivit boken, och till vem vänder den sig?

– Jag har lurat länge på att skriva den, men fick fart på det hela när min dotter Tilda Hagald, som jobbar på EMI, ringde mig. Hon gick en kurs om avtal i musikbranschen och behövde en svensk bok om musikavtal och rättigheter, men det finns ingen bra sådan, antingen var de för otillgängliga eller för mossiga och ytliga. Min tanke var därför att skriva en bok som kan användas som en uppslagsbok som läsaren kanske inte ska läsa från pärm till pärm utan istället hitta det som är av intresse eller behövs i stunden. Vill man sedan fördjupa sig extra mycket så ska boken guida läsaren rätt i myriaden av termer och situationer som förekommer i musikindustrin.

– Boken vänder sig till alla som vill veta mer om musikbranschen såsom artister, låtskrivare, producenter, managers, skivbolagsrepresentanter, jurister och redovisare men även till föräldrar, partners eller kompisar till en aspirerande stjärna.

Hur hoppas du att boken kommer användas framöver, i branschen och bland utbildningar?

– Juridik är svårt eftersom språket ofta är knepigt och texterna långa och onaturliga. Många avtal ska ta höjd för alla tänkbara och otänkbara situationer och det gör att det kan bli svårt att hänga med. Jag har varit affärsjurist så pass länge så precis som med vilket hantverk som helst så ger övning färdighet. Färdighet ger kunskap och självförtroende.

– Jag har försökt att vara så generös som möjligt med mina kunskaper. Efter rättegången där Ghost blev stämd av diverse musiker vill jag att ingen artist ska behöva bli utsatt för vad vi gick igenom. Dräneringen av energi och de stora kostnaderna var ytterst onödiga. Jag hoppas att boken kan användas som ett verktyg för att minska eller helt eliminera sådana meningslösa rättsprocesser, och vara ett verktyg för den som behöver hjälp med att navigera genom musikbranschen och på så vis undvika de inte alltid helt ärliga aktörerna som florerar därute, och då inbegriper jag även mitt eget skrå, juristerna.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se