9 april 2024

Notiser – vecka 15, 2024

Bland nyheterna denna vecka: Spotify introducerar ny AI-baserad spellistefunktion, Tangy Market med Watains tre första album som investeringsobjekt, Vocalist AI heter en ny tjänst som ger royalty till artister när deras röster används, och indiebolagen ger stöd till Universal i konflikten med TikTok. 

Spotify har introducerat en beta-version av en promptbaserad spellistefunktion i Storbritannien och Australien. Premium-användare kan skriva textinstruktioner varpå en spellista genereras som både bygger på texten och personliga preferenser, lyssningshistorik etc.

Funktionen kallas för Playlist AI, och finns till en början för Android och iOS i dessa två länder. Spotify skriver att förslag på prompter kan vara platser, djur, aktiviteter, karaktärer i filmer, färger men att även emojis kan användas för att generera spellistor. Man skriver också att de bästa spellistorna genereras när man också kombinerar det med genre, känslor, artister och årtionden.

Ingen information finns än så länge när funktionen kommer släppas i Sverige.

Läs mer

—–

Tangy Market, som låter användare investera i musik, tillhandahåller nu musik av det svenska metalbandet Watain för köp på marknadsplatsen.

Det svenska metalbandet firade sitt 25-årsjubileum förra året och har sedan starten 1998 hunnit släppa sju studioalbum. Släppet på Tangy Market innefattar bandets tre första album: Rabid Death’s Curse (2000), Casus Luciferi (2003) och Sworn to the Dark (2007).

Andelarna i Watains katalog ger royaltyintäkter från framföranderättigheterna, vilket innebär att en investering ger avkastning varje gång en låt spelas på radio, TV, under liveframträdanden eller streamas. Investeringen inkluderar avkastningen för tre år framåt.

En investering i en låt fungerar som en förskottsbetalning till musikskaparna, samtidigt samtidigt som artisterna inte behöver avtala bort sin upphovsrätt. Sedan starten har Tangy Market lockat användare från över 50 länder och idag innehåller marknaden över 200 låtar.

—–

Spotify meddelar att man har rekryterat Christian Luiga som ny Chief Financial Officer (CFO). Luiga ersätter Paul Vogel som var med på resan från 2016, och som var en viktig person i samband med börsintroduktionen 2018.

Christian Luiga kommer från en roll som ekonomichef på Saab, och innan dess i liknande roller, bl a på Telia. Han kommer utgå från Sverige och ansvara över bolagets ekonomi framöver, och tillträder tjänsten under det tredje kvartalet 2024.

Läs pressmeddelande

—–

I samband med firandet av ABBAs vinst i med Waterloo för 50 år sedan, har Spotify delat med sig av lite statistik kring hur låten presterar på tjänsten. Även om det finns många fans i den äldre generationen som lyssnar mycket, är det åldersgruppen 18–24 som streamat Waterloo allra mest under de fyra senaste åren i Sverige.

Statistiken visar att Waterloo peakar i lyssning i samband med Eurovision-finalen varje år, förra året ökade streamingen av Waterloo med nästan 60 procent samma dag som finalen i Liverpool, jämfört med dagen innan. Även i samband med nyårsfiranden runt om i världen får låten ett uppsving.

Det land som streamar låten mest är varken europeiskt eller nordiskt, utan Australien. Bland topp 10 städer ligger Sydney på plats nr 1 medan Melbourne ligger på plats nr 3, baserat på antal streams under de senaste 12 månaderna.

Topp 10 städer:

1. Sydney
2. London
3. Melbourne
4. Dublin
5. Brisbane
6. Amsterdam
7. Wien
8. Santiago
9. Stockholm
10. Paris

—–

Svenska Dolby Laboratories meddelar att ABBAs Waterloo har mixats om i Dolby Atmos, och finns tillgänglig på t ex Apple Music och Tidal. Det är Bernard Löhr som har mixat den nya versionen av låten, som jobbat med Benny Andersson under många år, och som också stod bakom Atmos-mixen för albumet Voyage som släpptes 2021.

Jane Gillard, Head of Music Europe på Dolby Laboratories, säger:

– Dolby Atmos avslöjar subtila detaljer i all din favoritmusik, vilket ger fansen möjlighet att återupptäcka sina favoritklassiker som ABBAs Waterloo. Vi är glada över att samarbeta med Polar Music International för att kunna släppa denna immersiva ljudupplevelse av en av de mest älskade låtarna och katalogerna i pophistorien.

—–

Över 200 artister har genom Artists Rights Alliance publicerat ett öppet brev som uppmanar plattformar att hantera AI på ett sätt som inte bryter mot deras rättigheter. Bland artisterna finns bl a Billie Eilish, Jonas Brothers, Chuck D, Sam Smith, Katy Perry, Pearl Jam och Nicki Minaj.

Läs brevet

—–

Vocalist AI har lanserat en betaversion av sin plattform som, liksom Voice-Swap.ai och MyVox har tränat sina röstmodeller på licensierade artiströster, som också får royalties när deras AI-kloner används. Den stora majoriteten av AI-covers genereras idag via plattformar som inte har några licenser på plats, och utan att artisterna får någon ekonomisk kompensation för användandet.

Medgrundaren til Vocalist AI, Andrew Frampton, säger:

– Det finns en växande känsla inom skaparekonomi att framtiden tillhör dem som kompletterar sin låtskrivning och produktion med AI-verktyg och de möjligheter de för med sig. Vocalist.ai är grundat med perspektivet att ge professionella ett verktyg som adresserar de verkliga utmaningarna de möter inom musikproduktionens landskap.

www.vocalist.ai

—–

Sedan den 1 april är samtliga de förändringar som Spotify meddelade i november förra året aktiva på plattformen. Förutom volymtröskeln om 1 000 strömmar per låt och föregående 12 månader inkluderar förändringarna även straffavgifter mot labels och distributörer som inte är aktiva i att hantera streamingfusk, och att endast funktionsljud som är över 2 minuter långa kommer vara godkända för att vara en del av royaltypotterna.

MI har skrivit mer om förändringarna bl a här.

—–

Indiebolagens branschorganisation Impala har publicerat en skrivelse där man stöttar Universal Music Group i samband med konflikten med TikTok. Organisationen har undersökt vad deras medlemmar anser och konstaterar att det råder ett tydligt ”värdegap”, TikTok kompenserar inte rättighetshavare på ett sätt som motsvarar musikens betydelse för plattformen.

Värdegaps-begreppet användes mycket i samband med liknande diskussioner kring YouTube för ett antal år sedan, och resulterade i att YouTube efterhand tvingades att förändra sitt förhållningssätt till rättighetshavare. Mark Kitcatt, från Impalas arbetsgrupp för streaming, och VD för Everlasting Records, säger:

– Som anges i vår streamingplan finns det ett akut behov av att säkra rättvisa intäkter från dessa viktiga tjänster. I linje med detta stödjer Impala UMG:s hållning till TikTok när det gäller att värdera musiken ordentligt. Den oberoende communityn har antagit ett liknande tillvägagångssätt vid olika tillfällen under åren med andra tjänster, från MTV till Apple till YouTube. Vi avvisar också argument som likställer användningen av musik på TikTok med marknadsföring. Det finns ett enormt värdegap som måste åtgärdas, men utöver det, en spännande möjlighet att utforska nya sätt att generera och dela intäkter.

Läs mer

—–

TikTok kommer även i år vara officiell samarbetspartner med Eurovision, precis som de två senaste åren. Med tanke på att det finns artister i startfältet som är signade med Universal Music Group, är frågan hur dessa låtar och artister kommer hanteras av appen.

Läs pressmeddelande

—–

För alla flipperfantaster finns nu det första officiella ABBA-spelet. Det är tillverkaren Pinball Brothers i Örebro, som är den största tillverkaren av flipperspel i Europa, som tillsammans med Ludvig Andersson, Bennys son, utvecklat spelet. Medlemmarna i ABBA har löpande varit med och godkänt innehållet, och Pinball Brothers har avtal med såväl Universal som Polar Music.

Spelet släpps som en officiell ABBA-produkt, och kommer i två versioner, den ena som heter ABBA Voyage i 300 exemplar, och den andra som heter Arrival Limited Edition i 500 exemplar. Spelet utgår från ett narrativ som fungerar ungefär som en jukebox, och innehåller också material från ABBA Voyage som inte presenterats tidigare. Pinball Brothers beskriver spelet:

”Buckle up for the ultimate ABBA adventure! Your mission is to make ABBA immortal by forging their Abbatars. To succeed, you need to gather their souls and travel through time and space — all so you can open the portal to the Voyage dimension, where the ancient Medallion of Power hides.”

Mer om spelet