31 januari 2024

Universal Music på väg att lämna TikTok

Universal Music meddelar i ett öppet brev att man kommer ta ”time out” från TikTok i samband med att parterna inte har kommit överens om villkoren för en ny licensperiod.


Uppdatering:
Under torsdagen har musik från Universal börjat försvinna från TikTok.

I ett öppet brev med rubriken An Open Letter to the Artist and Songwriter Community Why We Must Call Time Out on TikTok meddelar Universal Music Group att förhandlingarna med TikTok har strandat och att man därmed inte har ingått någon ny licens för perioden som startar den 1 februari. Detta gäller både för skivbolaget och musikförlaget (UMPG).

Enligt Music Business Worldwide kommer det innebära att musik ska börja plockas ned från TikTok successivt under de kommande dagarna, totalt handlar det om ca 3 miljoner inspelningar och 4 miljoner verk.

Universal skriver i brevet bl a:

As our negotiations continued, TikTok attempted to bully us into accepting a deal worth less than the previous deal, far less than fair market value and not reflective of their exponential growth. How did it try to intimidate us? By selectively removing the music of certain of our developing artists, while keeping on the platform our audience-driving global stars.

TikTok’s tactics are obvious: use its platform power to hurt vulnerable artists and try to intimidate us into conceding to a bad deal that undervalues music and shortchanges artists and songwriters as well as their fans.

We will never do that.

TikTok i sin tur väljer en hög svansföring och skriver i ett officiellt uttalande:

It is sad and disappointing that Universal Music Group has put their own greed above the interests of their artists and songwriters.

Despite Universal’s false narrative and rhetoric, the fact is they have chosen to walk away from the powerful support of a platform with well over a billion users that serves as a free promotional and discovery vehicle for their talent.

TikTok has been able to reach ’artist-first’ agreements with every other label and publisher. Clearly, Universal’s self-serving actions are not in the best interests of artists, songwriters and fans.

Trots att musik har en central funktion på TikTok har musikbranschen under en längre tid riktat kritik mot de låga nivåer som rättighetshavare, artister och låtskrivare ofta får. TikTok har idag intäkter som börjar motsvara Facebooks intäkter, men utbetalningarna till musikens aktörer har inte ökat i samma takt.

Universal skriver i det öppna brevet att trots att TikTok är en av de absolut största plattformarna för att uppleva och använda deras musik på, utgör utbetalningarna bara ca 1 procent av Universals totala intäkter.

Warner Music Group skrev i somras ett flerårigt licensavtal med TikTok, som man då verkade nöjda med, och som man kallade för det första avtalet i sitt slag som också öppnade upp för alternativa och utökade kompensationsmodeller.

Historiskt har även andra plattformar försökt utnyttja sin position för att slippa betala till rättighetshavare. Innan Lyor Cohen kom in på YouTube användes en liknande metod, som bl a resulterade i att Warner tog bort sin katalog från YouTube (mer om detta skrev MI här). Epidemic Sound hamnade i en liknande situation med Facebook/Instagram år 2022, och stämde då Meta på över 1 miljard kronor (som MI skrev om här).

Vanligtvis brukar parterna komma överens efter ett tag, men TikTok har även tidigare visat att man vill försöka komma undan att betala till de större rättighetshavarna. Under förra året tog man bort de stora musikbolagens kataloger i Australien, som ett experiment för att se om de kunde klara sig utan musiken. Resultatet från det experimentet visade att användningen av appen gick ner och att även mängden tid som användare spenderade i appen minskade.

Universals öppna brev i sin helhet
TikToks svar
Music Business Worldwide

 

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se