20 november 2023

4 SNABBA: Anneli Tisell från Hatten Förlag

Under måndagen blev Babblarnas Vaggvisa första svenskspråkiga låt att passera 200 miljoner strömmar på Spotify. MI har ställt 4 snabba till Anneli Tisell, som tillsammans med Hasse Sjölander och Johan Rask ligger bakom låten.

Under de senaste veckorna har Babblarnas Vaggvisa och Victor Leksells Svag haft en liten ”kamp” om vem som ska passera 200 miljoner strömmar på Spotify först, och det blev under måndagen vaggvisan.

Båda låtarna passerade 200 miljoner strömmar på samtliga streamingplattformar sammanräknat redan för några veckor sedan, och Svag kommer passera gränsen på Spotify om bara några dagar, så egentligen kan man nog säga att båda når milstolpen samtidigt.

Den tredje mest strömmade låten på svenska är Veronica Maggios Jag kommer, med 104 milj. strömmar, på fjärde plats ligger Boten Anna av Basshunter med 99 milj. strömmar, och femte mest strömmade svenskspråkiga låt på Spotify är just nu Gubben i lådan, Daniel Adams-Ray, med 94 milj. strömmar.

MI ställde fyra snabba till Anneli Tisell, som tillsammans med Hasse Sjölander och Johan Rask ligger bakom Babblarnas vaggvisa:

Vaggvisan fortsätter vara en stor succé, vad är bakgrunden till den?

– Godnattstunden är en mysig och värdefull ritual med nära kontakt mellan barnet och föräldern. Man läser en saga och sjunger en vaggvisa. Själv hade jag sjungit Byssan Lull, Videvisan och Trollmor som knyter sina trollbarn i svansen. Jag tyckte att det saknades en riktigt fin och tidsenlig vaggvisa. Det kändes naturligt att barnen skulle få chans att somna tillsammans med sina egna favoriter Babblarna.

– Vi pratade om den i vår låtskrivartrio bestående av Hasse Sjölander, Johan Rask och mig själv. Johan och Hasse började komponera och sen fann jag orden. Orden i sången är de samma i både vaggvisan och i boken Natti natti Babblarna. Man kan då välja själv om man vill läsa eller sjunga för sitt barn. Vaggvisan är medvetet lång, så att barnet verkligen ska hinna landa i lugnet och ron som behövs för att somna.

Att Babblarna är stora i Sverige råder ingen tvekan om, men hur ser det ut internationellt? I våra nordiska grannländer?

– Figurerna är älskade också i Norge där både böcker, filmer och musiken har börjat få stor spridning. De är på inflytt också i Danmark, Finland och Tyskland. Snart har vi också engelskan redo att ges ut. Att flytta in i ett nytt land tar lång tid, ofta många år. Det är bra att komma ihåg att det tog nästan tio år här i Sverige innan de älskade figurerna verkligen hade nått alla småttingar.

Hur känns det att Babblarnas vaggvisa nu har nått 200 miljoner strömmar på Spotify, ungefär samtidigt som Victor Leksells ”Svag”?

– Det känns naturligtvis jättefint. Personligen är jag mycket förtjust i Victor Leksell och låten Svag och är glad över att vi får ta detta stora steg tillsammans med just den låten. Kanske känns det extra roligt att barnens musik har kommit att ta så stor plats på arenor som tidigare bara har varit vuxnas. Självklart har vi aldrig jobbat med musiken till Babblarna för att toppa några listor, men när det nu händer är det ju självklart roligt. Vi är både glada och stolta.

Vad ligger i pipen för Hatten förlag framöver på musikområdet?

– Musiken ingår i en helhet som består av böcker, musik, film och olika pedagogiska material. När jag skriver en låttext jobbar jag samtidigt med flera olika delar av utgivningen samtidigt. Inom ett par veckor kliver Sofia Alm och Anoo Bhagavan som sjunger i Babblarnas låtar in i studion igen för att färdigställa en riktigt härlig låt som vi räknar med ska släppas om ungefär ett halvår.

– Kompositionen till låten fick jag som demo av Johan och Hasse redan för ett par år sedan. Men, det är först nu som temat är helt klart och orden till musiken har kommit på plats. Sedan börjar vi direkt med nästa låt, ny musik skapas alltid för Babblarna i vår låtskrivartrio.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se