27 mars 2023

Förlagens marknadsandelar på Topplistan 2022 – andelen utan förlag ökar

En allt större andel av musiken på Topp 100 singel i Sverige saknar förlagsrepresentation. Det visar Musikförläggarnas sammanställning av musikförlagens andelar på Topplistan under 2022. Andelen utan musikförlag har ökat med mer än 10%. Störst av de svenska förlagen är fortfarande Sony Music Publishing.

Sony Music Publishing får 22,8%  av andelarna på Topplistan under 2022, en minskning från 26,4% år 2021. För Warner Chappell Music är siffran 12,1%, (11,15% 2021) och för Universal Music Publishing 11,4% (12,1% 2021).

Den största ökningen under 2022 sker under det som benämns ”manus”, det vill säga oförlagda verk. Här har andelen stigit från 27,4% 2021 till 38,6% under 2022.

En förklaring är troligen genombrottet för ”epa-dunk” och angränsande genrer. Flera av 2022 års stora hits kommer härifrån och är i regel inte förlagda. Det gäller exempelvis årsettan Kan inte gå med Bolaget och andra hits som Banan, melon kiwi & citron med Hooja (#9) och Bubbel på balkongen med Sofie Svensson & Dom där, Elov & Benny (#17).

Andelen låtar med minst en svensk upphovsperson på årslistan är 64 av 100. Det är något högre än förra året, då den var 61.

Kvartalssammanställningen avser musikförlagens marknadsandelar för den officiella svenska topplistan – Topp 100 singel. Diagrammet baseras på försäljningsindex från IFPI och www.sverigetopplistan.se

Hela årslistan med förlag och upphovspersoner finns hos Musikförläggarna.

Christel Valsinger