13 mars 2023

4 SNABBA: Jesper Nordin på Reactional Music

Svenska Reactional Music, som tidigare hette Gestrument, har slutit samarbetsavtal med Hipgnosis Songs Fund som innebär att musik kommer att kunna användas på helt nya sätt i gamingvärlden. MI ställde fyra snabba till Jesper Nordin, grundare av Reactional Music.

Köp inuti spel utgjorde under år 2021 hela 74 procent av de totala intäkterna till spelbranschen globalt, totalt ca 130 miljarder dollar, medan in-game köp av musik bara utgjorde en promille av de totala intäkterna, 0,001%.

Det vill Reactional Music råda bot på genom att skapa incitament för gamers att betala för musik på ett nytt sätt, och därmed också öka värdet på musikanvändande i spel. Nu har de inlett ett samarbete med stora musikrättighetsbolaget Hipgnosis Songs Fund, och MI ställde några frågor till Jesper Nordin.

Vem är Jesper Nordin?

– Jag är klassisk kompositör som arbetar med orkestrar och ensembler runt om i världen, ofta tillsammans med elektronik. Just nu skriver jag på ett verk till San Fransisco Symphony Orchestra som kommer uruppföras i oktober under dirigenten Esa-Pekka Salonen med violinsolisten Pekka Kuusisto.

– Efter studier i komposition och datormusik i Sverige (Kungl. Musikhögskolan), Frankrike (IRCAM/Centre Pompidou) och USA (Stanford) så utvecklade jag teknologin Reactional Music, tidigare benämnd Gestrument.

Vad gör Reactional Music, och hur fungerar er plattform och lösning?

– Vi får spel- och musikindustrin att mötas i stor skala. Reactional Music har som mål att både utveckla hur musik skapas och upplevs i spel, samt ge en möjlighet för artister, musiker och rättighetshavare att på ett enklare och mer lönsamt sätt få sin musik använd i dataspel.

– Baserat på vår patenterade teknologi så kan musiken dels bli mer responsiv till vad spelaren gör i spelet – inte bara genom att byta loopar utan genom att faktiskt generera musiken live precis som det visuella i spel görs idag. Samtidigt kan Reactional användas så att spelet kan anpassa sig till redan inspelad musik och på det viset möjliggöra att gamers kan spela sitt favoritspel med sin favoritmusik och att spel och musik hänger ihop.

Vad innebär det nyss avslöjade samarbetet med Hipgnosis Songs Fund?

– Att som spelutvecklare lyckas få möjlighet och rättigheter att använda kommersiell musik i spel har historiskt sett varit väldigt krångligt. Med Hipgnosis hjälp kan vi nu börja tillhandahålla fler och fler kända låtar för användande i spel via vår tjänst, det är ett stort steg mot att få de två industrierna att mötas.

– Vi har fått den här möjligheten mycket tack vare vårt UK team, med flera väldigt tunga fd executives från spelbranschen. Förutom vår President David Knox (26 år på EA i olika exekutiva roller) har vi även smått legendariska Kelly Sumner (som var President för Take 2 när de släppte Grand Theft Auto och VD för Red Octane när de släppte Guitar Hero).

Hur tror du att relationen mellan musik och gaming kommer att utvecklas under de kommande åren?

– Den överlappning som redan börjat tror vi kommer fördjupas, både kommersiellt och konstnärligt. En stor trend bland spel senaste åren är att låta spelare skräddarsy sin egen upplevelse, som ett sätt att uttrycka sin identitet.

– Musik är för många en stor del av deras identitet, och vi ser det som en självklarhet att öppna upp möjligheten att få dessa upplevelser att mötas.

Mer info på: https://reactionalmusic.com/

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se