Foto: Rebecka Rynefelt
22 oktober 2022

4 SNABBA: Lars Gillner på Dolby

Det råder ett skifte i musikbranschen när det gäller ljudkvalitet och musikupplevelser. Många plattformar satsar på s.k. rumsligt ljud, och faktum är att Stockholm är en av de viktigaste städerna när det gäller utvecklingen på området. MI ställde 4 snabba till Lars Gillner, forskningsdirektör på Dolby.

Ända sedan år 1958 har inspelad musik i grunden varit ungefär likadan, d.v.s. två kanaler, stereo, höger/vänster och instrument och ljud panorerade. Under de senaste åren har dock utvecklingen gått snabbt kring s.k. ”spatial audio”, som är ett nytt sätt att uppleva musik på, som många tror är på väg att helt förändra musikskapande, inspelning och upplevelser.

Det många kanske inte vet är att den viktigaste forskningen på området pågår här i Sverige, på Dolby-kontoret i Stockholm, där vi träffar Lars Gillner.

Lars Gillner, vem är du?

– Jag har arbetat på Dolby sedan 2007 och är forskningsdirektör och vd för Dolbys Stockholmskontor. Mitt team utvecklade den senaste ljudkodaren från Dolby, AC-4, som är en nyckelteknik för omslutande ljud och musik i Dolby Atmos. Vår forskning kring den här tekniken pågår fortfarande, för att möjliggöra omslutande ljudupplevelser i många olika typer av enheter, såsom i mobiltelefoner, bärbara datorer, TV-apparater och bilar.

– Före min tid på Dolby arbetade jag med forskning och produktutveckling för Ericsson, Cisco samt ett antal start up-bolag. Jag har en teknisk doktorsexamen i laserteknik och fiberoptisk kommunikation från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). På fritiden är jag en hängiven amatörmusiker som spelar fiol i en stråkkvartett och elgitarr i ett rockband.

Ert arbete här i Sverige har haft stor betydelse för utvecklingen av rumsligt ljud, berätta mer.

– Dolby Atmos är det ledande formatet för rumsligt eller omslutande ljud, som gör det möjligt att uppleva att musik och andra ljud kommer från alla möjliga olika håll och inte bara från vänster och höger. Dolby Atmos kan innehålla både traditionella ljudkanaler och så kallade ljudobjekt.

– Ett välkänt exempel på ljudkanaler är stereo, som har två kanaler, vänster och höger. Ljudobjekt kan däremot kopplas till specifika ljudkällor, som exempelvis ett specifikt musikinstrument i en låt, och kan placeras i en särskild position i ljudlandskapet. De kan också förflyttas mellan olika platser i ljudlandskapet, oberoende av uppspelningssystemet eller antalet högtalare.

– Dolby Atmos kan innehålla många olika ljudkanaler och ljudobjekt, vilket innebär att den totala mängden information och den nödvändiga bandbredden för överföring kan bli mycket stor. I många situationer är den tillgängliga bandbredden begränsad, till exempel när ljudet överförs genom luften till en mobiltelefon, och därför behöver ljudets bandbredd komprimeras kraftigt, för att överföringen ska kunna vara möjlig.

– Dolbys kontor i Sverige har arbetat med den här typen av avancerad ljudkomprimering, som kräver både stor teknisk kunskap och att man lyckas med konststycket att skala bort ljudinformation, samtidigt som slutresultatet ska låta så likt originalet som möjligt.

Vad tror du om framtiden för immersiv musik, vart är vi på väg?

– Jag tror att immersiv eller omslutande musik kommer att bli allt mer populär, i takt med att fler personer upptäcker och upplever den. Redan idag finns det flera miljarder enheter som går att använda för att lyssna på Dolby Atmos. Stora aktörer inom musik, som Apple Music, Amazon och Tidal, går att använda för att strömma musik i Dolby Atmos.

– Det finns också många artister som har upptäckt tekniken och tagit den till sig, och nästan alla Topp 100-låtar släpps i Dolby Atmos. Det är inte bara etablerade artister som använder tekniken på sina album, utan även nya lovande artister, som exempelvis svenska Paula Jivén, har släppt musik i Dolby Atmos.

– Utöver det finns också ett stort antal album som mixas om på nytt och släpps i Dolby Atmos. Exempel på svenska artister vars musik har mixats i Dolby Atmos är Roxette och Abba. Nyligen har också Aviciis AVICI (01) EP och albumet TIM i Dolby Atmos släppts på nytt.

– Intresset för immersiv eller omslutande musik blir också större inom andra branscher. Dolby har exempelvis sett att intresset från bilindustrin för att spela musik i Dolby Atmos i bilar växer snabbt. Tekniken kommer att bli tillgänglig i flera av Mercedes-Benz bilar, de första modellerna blir Mercedes-Maybach S-Class, Mercedes-Benz S-Class, EQE, EQE SUV, EQS och EQS SUV. För några dagar sedan gick Polestar ut med nyheten om att deras senaste modell, Polestar 3, kommer att ha Dolby Atmos i bilen. Det finns redan bilar med Dolby Atmos ute på marknaden, från bilföretagen Lucid, Nio, Xpeng och Li.

Har du någon favorit bland alla låtar och album som nu finns i Dolby Atmos?

– Det finns många olika låtar och musikgenrer där Dolby Atmos tillför väldigt mycket, jämfört med om man lyssnar på dem i stereo. Något som har slagit mig är att Dolby Atmos får mig att gilla även den typen av musik som jag själv inte varit speciellt intresserad av att lyssna på förut. Ett exempel är Kraftwerk, som jag inte hade fastnat för tidigare, men som får ett helt nytt liv i Dolby Atmos.

Tips på album som är värda att lyssna på i Dolby Atmos:
Elektronisk musik:
Kraftwerk: Der Katalog 3D
Steven Wilson: “The future bites”

Pop:
Elton John – Rocketman
Billie Eislish: “Happier than ever”
Dave McKendry: “HumanBeingKind”

Klassiskt:
Nils Wülker: Continuum
John Williams: The Berlin Concert

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se