2 oktober 2022

4 Snabba: Magnus Bjerkert, Adrian Recordings

Jonas Lundqvist, Alice Boman, bob hund, Emil Jensen och åtskilliga fler releaser. Det blev hög tid att kolla om Magnus Bjerkert på Adrian Recordings har ännu mer på gång.

Malmöstartade men sedan många år Stockholmsbaserade Adrian Recordings tycks ständigt ha örat mot den svenska indierälsen. Vi kollade med bolagets starke man sedan 2001, Magnus Bjerkert, vad som är på gång. Vi hann även få några vassa åsikter om branschklimatet.

Ni känns ständigt aktuella, hur är dagsformen?

-Du fångar mig på en måndag när regnet öser ner och Adrian släpper en ny melankolisk singel med Alice Boman, så jag väljer inte att svara helt bokstavstroget, för att inte riskera att deppa ner alla helt. I stort är det prima dagsform. Som du säger så är vi väldigt aktuella hela tiden, det är väldigt mycket releaser just nu och även som är planerade framöver. När vi dessutom har ambitionen att inte bara slänga ut musik utan anser att all musik förtjänar sina lyssnare, oavsett hur smala eller folkkära artisterna är, så lägger vi ner lika mycket jobb på alla. Jag brukar säga att det finns inga prioreleaser på Adrian eller snarare är alla releaser prio.

-För närvarande känns det som en väldigt bra blandning av större kampanjer, som med Alice Boman, bob hund, Jonas Lundqvist eller Emil Jensen, blandat med mindre, konstnärliga projekt med tex Marcus Cato, MANX och lite nya kommande artister som vi inte gått ut med än. Även genrebredden är viktig för oss då det är viktigt att försöka riva murar och alla barriärer mellan allt. Att vi samtidigt jobbar med thrash/hard core/punk med Bitch Hawk och crooner/stråkballader med Vit Päls gör att vi står på tå. Den balansen behövs för att få den rätta energin i alla projekt.

Vad är mer på gång i höst/vinter?

-Var ska jag börja? MANX forsätter att släppa singlar/EPs på CD, Emil Jensen ska ut på en stor konserthusturné och släpper ny singel, Jonas Lundqvist åker på turné med sin nya skiva, Bitch Hawk släpper singlar som leder upp mot en större release, Need For Speed fortsätter att droppa fantastiska singel-pärlor, Vit Päls fortsätter släppa samarbeten, två mycket spännande projekt med Ulf Stureson är på gång, bob hund ligger i startgroparna, vi planerar massa skoj med David Fridlund, Alice Boman släpper sitt andra album och turnerar över hela världen, Svart katt släpper sitt andra album. Detta var bara 2022 sen tar vi nya tag 2023, med lite helt nya artister.

Hur förhåller du dig till nya kanaler som TikTok?

-Här borde jag vara mer pragmatisk och svara nått i stil med att det är otroligt viktigt att ha en strategi och förstå att de nya kanalerna är superviktiga för alla moderna labels och dagens artister. För det stämmer, problemet är bara att jag ger inte ut musik för att jag tycker om nya konsumtionsmönster, eller ny teknik eller att bli snuttifierat underhållen av skit. Jag tycker helt enkelt att  TikTok är skittråkigt. Är det en generationsfråga? Kanske, men inte helt. Likväl som jag inte gillar multinationella företag i stort har jag svårt att komma undan känslan av att TikTok, och liknande lurar sin användare hela tiden. De är designade och lägger ner all energi och budget på ett enda mål, att få folk att stanna framför skärmen, och det görs nödvändigtvis inte med bra och kvalitativt innehåll. Med det sagt…. Jag tror att alla låtar som Adrian ger ut har potential att bli TikTok-hits, eller hits rent allmänt. Whatever that is?

Vår eviga fråga: vad är den största utmaningen för dig som bolag hösten 2022?

-Jag tror att vi i Norden och Sverige i synnerhet länge har stirrat oss allt för blinda på Spotify och lagt många ägg i samma korg där, för att de varit så allenarådande här. Nu kan inte mindre aktörer och/eller kanske bolag som jobbar med nån typ av indie, rock, pop etc förvänta sig det allra minsta support från Spotify. Det är helt enkelt väldigt ute just nu. Antingen får Spotify skärpa sig eller så måste vi hitta helt andra sätt att monitarisera all den kunskap, energi och arbete som vi lägger ner på musiken. Vi verkar lite i ett vakuum just nu tyvärr.

Lars Nylin

Bild Anna Drvnik