19 april 2022

Etablerade artister och nykomlingar i samarbete på TikTok

Kampanjen #vassaverser av TikTok x Juicy har de senaste veckorna bjudit in nykomlingar att samarbeta med etablerade artister och producenter som ADAAM, Mohelá, Matte Caliste och Imenella. Engagemanget har varit stort och genererat över 8 miljoner visningar på plattformen.
Genom att lägga till verser och freestyla till beats i olika utmaningar har TikTok-användare kunnat visa upp sina talanger för A&R:s, artister och producenter. Bland  de etablerade deltagarna i kampanjen finns bland andra Sinan, Rami, ADAAM, Matte Caliste, Imenella, Mohelá, Siméon och Pato Pooh.
Utmaningen som genererade allra mest engagemang på plattformen var Mohelá & ADAAMs, där TikTok-communityt fick möjlighet att lägga till en vers på Lotta & Sanna Remix, vilket resulterades i 150 remixer som tillsammans visats 2,6 miljoner gånger.
Imenellas utmaning att visa sina talanger till ett drillbeat gav 600 000 visningar och tre utvalda fick framföra sin version i en livesändning på plattformen. Imenella presenterade även en utmaning med open verse på sin senaste låt Gemini och valde sedan att uppmärksamma 18-åriga Scorpy från Husby för sin insats.
– Det är otroligt att se hur hiphopen blommar i Sverige och genom TikTok har det blivit lättare än någonsin för nya artister att göra ett samarbete med en mer etablerad artist. Detta är annars bara möjligt i studio-miljöer, men nu har dessa samarbeten kunnat ske från allas egna sovrum. Förhoppningsvis har VassaVerser inspirerat nykomlingar så som etablerade att hålla ögonen öppna för samarbeten utanför sin närmaste krets, säger Farhad Zand, Head of Music Partnerships Europe på TikTok.
Enligt ett pressmeddelande från TikTok har hashtaggen #vassaverser idag 8,3 miljoner visningar på plattformen och 636 videokreationer har publicerats under den.
Christel Valsinger