Med titeln The War To End All Wars borde Sabaton varit i en helt omöjlig situation med det nya albumet. Det var mycket riktigt Falubandet, men toppar trots det fyra listor på Sverigetopplistan denna vecka. MI har pratat med bandets, grundare, basist och manager Pär Sundström om hur det var när alla säger alla tog avstånd från nya plattan.
Historiska krig har alltid varit temat i Sabatons power metal. När gruppens tionde album just skulle släppas bestämde sig Vladimir Putin för att invadera Ukraina. Reaktionen mot titeln The War To End All Wars kunde ha knäckt de flesta band. MI tog ett snack med bandets Pär Sundström, ende ursprunglige medlem, men också gruppens manager.
Hur har marknadsföringen av albumet gått under omständigheterna?
-Fantastiskt, sagt med en väldigt ironisk ton…Den mest kritiska tiden för marknadsföring av en skiva är sista veckorna och eftersom det blev krig i Ukraina så ville ingen ta i vår skiva givet temat på våra texter. Så i stort sett alla plattformar, butiker, TV, radio, annonser, influensers, kampanjer, billboards, tidningar, valde att sluta marknadsföra vår skiva då den innehåller ordet krig i titeln. Jag förstår varför dom gjorde det och har inget mer att kommentera mer än att det såklart var dåligt för oss. Att det gick så bra ändå är för att vi har en enorm fanbase som är dedikerad och det visar att vi klarar oss bra även om vi får en stor del av marknadsföringen stekt. Jag misstänker att detta hade varit en dödsstöt för många artister.
Ni har haft svenska ettor förut, men detta torde vara största utdelningen på Sverigetopplistan hittills – hade du kunnat ana det?
-Vi har släppt flera större singlar under förra året och byggt upp en förväntan på nya skivan och med stundande Sverigeturné, så kände jag att vi hade vinden med oss för att det skulle gå bra. Allt är såklart väldigt beroende på vilka andra artister som släpper samtidigt, men till skillnad mot hur det var för några år sedan sätter vi inte releasedatum efter andra artister. Nu släpper vi när det passar oss.
Hur ser det ut globalt nu i starten?
-Vi låg på 5:e plats på Spotifys globala streamslista på midweek, det är bra! Sen har vi toppat albumlistorna i ett flertal länder, bland annat Tyskland, Finland, Österrike. Vi har också trendat högt i flera länder med våra musikvideos.
Vad väntar under resten av 2022?
-Vi börjar med vår efterlängtade turné i Sverige, 30 städer skall vi spela oss igenom. Det känns fantastiskt kul att få spela i vartenda hörn av Sverige. Biljettförsäljningen har gått bra för oss och när vi drar igång om några veckor är allt utsålt. Det är egentligen rätt mycket mindre spelningar än vad vi är vana vid men nu får vi verkligen chansen att spela i varenda stad! Efter det så väntar en fullbokad sommar med flera egna spelningar och ett antal festivaler följt av Amerika och Australien under hösten.
-Det har varit ett extremt pusslande eftersom så mycket har flyttats. Flera artister kan inte få tag på bussar, tekniker, etc, och tvingar ställa in. Det saknas också flyg mellan normalt enkla rutter så där får man också tänka om. För att få ihop kommande sommaren behöver man vara ganska flexibel och kreativ för att lösa det logistiska. Då är ändå 2022 en barnlek mot vad som komma skall. Musikbranschen har haft två tuffa år men det är bara att spänna fast sig. Det är så många problem som skapats att det kommer ta många år innan detta stabiliserats. Och fans får förbereda sig på betydligt högre biljettpriser framöver.
Fotnot: Temat i albumet är första världskriget, den är en fortsättning på 2019 års album The Great War.
Lars Nylin