8 mars 2022

Warner Music dominerar åter Melodifestivalen

Warner Music gör ännu en gång ett starkt år i Melodifestivalen. Tio av tolv låtar är kopplade till bolaget i lördagens stora final.

Warner Music har under de senaste åren blivit det stora skivbolaget Melodifestivalsammanhanget. Vinst blev det senast 2019, med John Lundvik och Too Late For Love och Lundvik finns åter med i årets finalfält. Även skivbolagskollegan Faith Kakembo har tävlat i festivalen tidigare och gör John Lundvik sällskap i finalen.

Under Warneretiketten Giant finns också finalisterna Medina (under licens från från Sami Reki), LIAMOO,  Klara Hammarström och THEOZ

Utöver dessa är Warner Music distributör för bidragen med Tone Sekelius (Emperial), Anders Bagge (PromotorMedia), Anna Bergendahl och Cornelia Jakobs (Freebird Entertainment).

Robert Skowronski, A&R Director för GIANT/Warner Music Sweden, lyfter framgångarna även utanför själva tävlingen i år:

– Vi har slagit alla våra förväntningar och mål med årets resultat på topplistorna! Det är helt fantastiskt att jobbet som hela vårt team lägger ner ger så här bra utdelning även utanför formatet.

– Jag tycker dessutom det är extra roligt att fem av finallåtarna har skrivits på vårt Warner Wrethov Writing Camp. Det i kombination med nära samarbete med våra labelpartners Emperial, Freebird Entertainment, Promotor Media och Iconic har varit nyckeln till framgången, säger Robert Skowronski till MI.

Bara två av lördagens finalister står utan Warnerkoppling: 2017 års Mellovinnare Robin Bengtsson, som i år tävlar med Innocent Love (Universal) och Cazzi Opeia med I Can’t Get Enough  (Ekko Music Rights).

Christel Valsinger