1 mars 2022

4 SNABBA: Willem Bleeker på Baggpipe Studios

Baggpipe Studios satsar rejält på utvecklingen kring rumsligt ljud, och blir den första studion i världen som gör det möjligt att mixa Dolby Atmos på analogt ljudbord.

Just nu satsas det på nästa generation av inspelat ljud, som många förväntar sig ska bli mer eller mindre standard. Apple Music, Tidal, Deezer har på olika sätt redan introducerat tekniken på sina plattformar, och det är troligen bara en tidsfråga innan Spotify hoppar på tåget.

En aktör som tror stenhårt på utvecklingen är Baggpipe Studios, som håller på att skapa en ”one stop shop” där man ska kunna göra ”allt” på samma ställe, från skapande av låten till produktion, inspelning och en färdig Atmosmix.

MI ställde 4 snabba till Willem Bleeker.

Berätta mer, vad är det som händer i Baggpipe Studios?

– Genom åren har bildsidan haft en enorm utveckling färg-hd-ultra hd-4k-8k osv. Samtidigt har standarden för ljud gått betydligt trögare. Stereo kom i början av 30-talet, men standardiserades under 60-talet. Sedan dess har det stått still – även om det funnits ”surround” på bio och ett fåtal har haft det hemma så har standarden fortfarande varit stereo.

– Jag tror att den standarden är på väg att förändras. Inte för att folk kommer köpa 13 högtalare hem till vardagsrummet, utan för att en väldigt stor del av konsumenterna använder hörlurar och soundbars och att formatet är skalbart. Därför känns det rätt att satsa på just detta. Det är liksom framtidskompatibelt.

– Jag jobbar i princip 100% på mixerbord både när det kommer till både inspelning och mix. Även om de flesta väljer att jobba helt i datorn så ser jag stora fördelar med bordet, inte minst för att det är så sjukt kul! Därför har det varit viktigt för mig att kunna fortsätta med det.

Hur ser tekniken bakom satsningen ut?

– Allt kommer gå via 3 stycken Avid 192 (40/48 IO) och ett Avid Matrix med massor av utbyggnader. Vi kommer ha 3 olika arbetsflöden beroende på vad som passar just den mixen. Jag kommer dessutom kunna mixa atmos live. Tex under de livekonserterna vi sänt härifrån. Vi är så stolta att vara vad vi vet den enda studion i världen som kan!

– Högtalarna kommer vara Genelec hela vägen. Ända sen de kom med ”The Ones” så har jag varit störtkär. ”Bedden” kommer bestå av 7st 8351 + 2st W371 och i taket blir det 4st 8341, till det blir det en 7380 för bass management. Målsättningen är att studion alltid skall vara i yppersta framkant för vad alla intressenter/aktörer efterfrågar oavsett om det är inspelning med en specifik mikrofon, spela in symfoniorkester, streama en konsert eller mixa Atmos.

Vad anser du vara styrkan med ”rumsligt ljud”?

– Istället för känslan av att musiken kommer ”där bortifrån högtalarna” så känns det som att man är i musiken, man blir omsluten av musiken eller om man lyssnar i hörlurar så glömmer man i princip bort att man har dom på sig.

– För oss som producerar ljud så ökar möjligheterna till kreativitet och häftiga effekter men framförallt kompatibiliteten med andra system. Man behöver inte göra olika mixar för olika system eftersom objektbaserat ljud inte är dedikerat till en specifik högtalare utan snarare en koordinat/position, vilket gör att det anpassar sig till antalet högtalare. Ju fler högtalare -> desto högre ”upplösning”.

Hur tror du att den här förändringen i ljudupplevelse kommer utvecklas framöver? Finns det andra spännande innovationer runt hörnet?

– Så svårt att sia om. Eftersom uppspelningsperspektivet inom ljud som sagt stått så pass stilla så länge så är man inte van vid nyheter. Innovationer om möjligheterna att uppleva musik kommer explodera. Jag tror t.ex. vi kommer implementera det här i bilar framöver (där det kan finnas en sweetspot var man än sitter), bättre och billigare soundbars, sen lär det väl bara vara en tidsfråga tills man har Airplay rakt in i öronen!

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se