Nyheter 23 september 2021

Grammis och Fryshuset i samarbete – för ökad inkludering i musikindustrin

För att utveckla musikbranschen ur ett jämställdhets- och mångfaldsperspektiv ingår Grammis och Fryshuset ett långsiktigt samarbete med Spotify, Live Nation och Musiksupporten. Syftet med samarbetet är att genom nätverksbyggande, utbildning och branschkunskap skapa mer gynnsamma förutsättningar för unga från underrepresenterade grupper att ta ett steg in i musikbranschen.

– Vi måste tillsammans ta ansvar för att driva på den förändring vi vill se, för att uppnå resultat krävs att stora delar av branschen hakar på. Det gynnar alla inblandade. Samtidigt som vi ger fler unga personer tillgång till yrket, får även branschen kontakt med den nya unga musikvärlden, säger Ludvig Werner, VD på Ifpi Sverige, arrangör av Grammis.

Samarbetet är branschöverskridande, där ledande aktörer från musikbranschen ansvarar för nätverk, utbildning och branschkunskap. Fryshuset med stöd av Musiksupporten, ansvarar för att driva initiativet mot målgruppen.

– Fryshuset jobbar ständigt med att skapa förutsättningar för att alla unga ska ha samma möjligheter att hitta sin passion och förverkliga sina drömmar. Att vi kan fungera som en brygga mot viktiga aktörer inom musikindustrin, som i sin tur kan öppna dörrar som skapar hopp och framtidstro hos unga, känns fantastiskt, säger Anja Frey, chef Fryshuset Stockholm.

Musiksupporten arbetar sedan tidigare med inkludering och representation i svensk musikbransch.

– Det är positivt att det nu skapas fler initiativ som har samma gemensamma vision som oss, att bryta mönster i en homogen musikbransch och skapa jämlika förutsättningar för fler, säger Ceylan Holago, projektledare Musiksupporten.

Initiativet går under namnet Grammis + Fryshuset + YOU och består av en managementutbildning samt två inspirationsdagar på Fryshuset i Stockholm.

– Inkludering är en hjärtefråga för hela Live Nation-familjen, både internationellt och här i Sverige. Det behövs olika perspektiv och erfarenheter för utveckling och vägen till det är att fler unga får chansen att följa sina drömmar och göra sina röster hörda. Vi ser fram emot att inspirera och utbilda, med våra vänner på Luger i spetsen, genom utbildningen som ska leda framtida talanger in i en mer omfattande musikbransch, säger Anna Sjölund, konsert- och festivalchef på Live Nation Sverige.

Under inspirationsdagarna kommer samtliga aktörer, och personer ur deras nätverk, finnas på plats och bidra med sin spetskompetens inom olika delar av musikbranschen.

– Den svenska musikbranschen behöver nya röster och perspektiv och vi hoppas kunna inspirera fler unga att vara med och driva den framåt. Tillsammans med grymma artister, låtskrivare, producenter och managers kommer vi bjuda på inspirerande samtal och dela med oss av hur man bäst använder Spotify för att nå ut till fans, säger Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify.

Inspirationsdagarna äger rum den 13 och 14 november på Fryshuset i Stockholm. Biljetter släpps onsdagen den 22 september på www.grammisfryshuset.se

Managementutbildningen, Music Management Academy, arrangeras tillsammans med MMF (Music Management Forum) och Luger. Utbildningen startar den 21 september och pågår fram till april 2022. Rekryteringen av deltagare till den första omgången av Music Management Academy har skett under sommaren med hjälp av Fryshuset och MMFs nätverk.

Kontaktperson:
jessica.wejhem@fryshuset.se

Mer information om projektet:
www.grammisfryshuset.se

Lars Nylin