Dom globala framgångarna för svenska Jubel i synnerhet med Dancing In The Moonlight bara fortsätter. Ansvarig för exporten på Warner Music är Tove Alexandersson. Vi har pratat lite om vad som händer just nu med Jubel, men också vad hon har mer på gång efter ett halvår tillbaka på bolaget.
Under snart ett halvår har Tove Alexandersson varit tillbaka på Warner Music i rollen som projektledare för nordisk export. Tove jobbade innan detta på RMV Publishing, men har många år av skivbolagserfarenhet bakom sig. Hennes comeback på Warner har redan gjort avtryck på bolagets internationella artistexport.
Vad lockade med tjänsten som ansvarig för den nordiska exporten?
– Tidigare har jag jobbat som produktchef, PR och A&R på den lokala avdelningen i Sverige. I min roll nu så täcker jag hela den nordiska regionen och de satsningar som görs internationellt på artister därifrån. Det innebär såklart att jag behövt lära känna ett helt nytt nätverk samtidigt som jag har en otrolig nytta av den erfarenhet jag har sedan tidigare. Det kändes som en riktigt lockande utmaning och ett perfekt sätt att förvalta kunskap och ändå utvecklas. Sen känns det fantastiskt kul att vara tillbaka. Warner Music är just nu på en spännande resa och det är roligt att få vara en del av den. Dessutom extra kul att få jobba med både gamla och nya kollegor samt en grym repertoar.
Vilka projekt har du jobbat med det här halvåret?
– Jubel fick sitt internationella genombrott med Dancing In The Moonlight, som bl a blev etta på brittiska radiolistan och det är ett projekt som har hög prioritet inom bolaget. Josefin Bergquist hade gjort ett gediget jobb med Jubel så min uppgift blev att fortsätta hålla samma höga nivå.Vi släppte Weekend Vibe i början av året, en låt som valdes till Track of the Week på BBC Radio 2, nådde UK Radio Chart och fick New Music Friday i 35 länder samt radioadderingar över Europa. Duon har en enorm support och engagemang av våra kollegor internationellt, t ex från Atlantic Records UK och Warner Records US. Även senaste singeln Dumb har snabbt nått internationella radioframgångar och fått starkt stöd av bl a Spotify och Apple Music. Extra kul att nämna är också Jubels samarbete med den indiska artisten Desi Crew, där Warner Music India storsatsar på en version av Weekend Vibe med en egen musikvideo fylld av indiska celebriteter. Vi släppte precis Jubels EP 6115 Orange St och i höst väntar flera europeiska turnédatum. Jubels framgångar i utlandet är verkligen imponerande!
– Danmarks storstjärna Christopher är också en artist som jag jobbat mycket med under våren. Här är det stort fokus på Asien och Tyskland. Hans senaste singel Fall So Hard, som sen följdes av albumet My Blood, gick direkt upp Topp 10 på QQ Music – en av Kinas största streaming-tjänster – och i november reser Christopher på en omfattande turné till Asien: Beijing, Shanghai, Seoul, m fl.
– Sen har det varit otroligt spännande att få följa med på THE ROOP:s äventyr. THE ROOP var Litauens bidrag i Eurovision i år där de kammade hem en fin 8:e plats med låten Discoteque. Här är ju utmaningen att ta dem vidare utanför tävlingsbubblan och strax efter ESC låg THE ROOP Topp 200 på Spotifys Global Chart och var på topplistan i över 20 länder. Dessutom är låten TikTok- och remixvänlig som bara den. Jag lyfter gärna den holländska DJ:n Deepends remix av Discoteque.
Är det några internationellt oprövade artister som du ser fram emot att ta ut i världen?
– Ja, det finns det verkligen. De jag nämnde ovan hade ju redan mer än väl etablerat sig internationellt när jag började, men två artister jag verkligen ser fram emot att visa världen är danska succén Drew Sycamore och norska SKAAR. I nio veckor i rad har Drew, denna musikaliskt och visuellt tydliga artist, legat etta på danska radiolistan. Norska SKAAR, också otroligt populär i sitt hemland och med två Spellemann-nomineringar på sitt CV. Båda dessa nordiska kvinnliga artister vill jag visa omvärlden och jag är väldigt exalterad över att göra mitt allt för att det ska falla väl ut.
Vad är de ultimata förutsättningarna för att du ska kunna göra ett så bra jobb som möjligt?
– För det första det alldeles självklara: bra låtar! Men också en tydlig och stark artistidentitet som sticker ut i bruset och konkurrensen. Framgångar i hemlandet är nästan en förutsättning för att en annan marknad ska uppmärksamma projektet och våga satsa det som krävs. Men samtidigt kan vi idag göra mycket härifrån Stockholm för att kick-starta våra artisters internationella karriärer. Sen måste artisten vara väl införstådd med vilket hårt jobb det är att ta sig ut i världen, vara beredd att lägga tid på det och ha en stor portion tålamod. Allt jobb lönar sig inte alltid omedelbart men förhoppningsvis i förlängningen. Det senaste året har inneburit många utmaningar, men samtidigt tycker jag att vi har hittat nya kreativa sätt att bryta igenom och bygga en global publik.
Lars Nylin