9 maj 2021

4 Snabba: Pär Soini, låtskrivande VD

Pär Soini är sedan många år VD för den regionala norrbottniska musiksatsningen BD Pop, med på senare år inblandning i t ex Jakob Hellman, Grammis-nominerade Zacke, Mattias Alkberg och Idol-vinnande Nadja Holm. Men Pär är vid sida av även låtskrivare med fina credits. Vi hörde av oss för en 4 Snabba.

Pär Soini är just nu aktuell med co-writes i nytt från Sonja Aldén och Casanovas, tillbaka finns namn som Lasse Stefanz, Anna Stadling och Jan Johansen. Vi hörde av oss till hans bas i Luleå för att höra om bakgrunden.

Hur kom du in på låtskrivande?

– Jag har skrivit musik sedan tidiga tonåren med ett uppehåll på ganska många år då jag mer fokuserade på att spela live och då blev det främst andras låtar. 2014 startade jag ett låtskrivarprojekt i Norrbotten, BD Songwriters, där vi har anordnat camps, sessions, resor etc. I samband med att jag såg alla duktiga talanger och artister som skrev blev jag inspirerad att gå igenom även mina memos och idéer igen, sen var det bara att fråga om folk inte ville ta en session och skriva tillsammans så var man igång igen. När det sen började komma ut låtar som jag varit med och skrivit ökade såklart inspirationen och idéerna ännu mer. Det som är extra kul är att det går att sitta var som helst, i Luleå eller New York, och faktiskt jobba med människor både i Sverige och internationellt. Normalt åker jag såklart ibland och skriver med folk i samma rum men senaste året har ju det inte gått så då har det verkligen visat sig att man kan jobba ändå och få ut låtar.

Vad är BD Pop?      

– BD Pop är ett utvecklingsbolag för musikbranschen i Norrbotten. Jag är vd för bolaget tillsammans med tre fantastiska medarbetare. Vi arbetar med att utveckla talanger, driva utvecklingsprojekt inom låtskrivning, musikvideoproduktion, live mm. Vi gör också plattor i samproduktioner med artister, utbildningar, events mm och så har vi en fin studio som är en resurs för hela regionens musikbransch och som används närmare 300 dagar per år. BD Pop finansieras och ägs av Region Norrbotten och åtta kommuner, tidigare drevs verksamheten som ett projekt men nu i år firar vi faktiskt 10 år som eget bolag.

Tror du att sådana regionala satsningar skulle fungera på andra håll?       

– Absolut! Om en region samt kommuner i en region går samman och satsar för att man ser alla fördelarna med att det även finns välmående kreativa branscher i sin region så kommer det att hända saker. Kreatörer, låtskrivare, artister, producenter finns i hela landet och om det inte finns möjlighet för dem att arbeta och vara kreativa så flyttar man, vilket såklart är väldigt negativt för hela samhällsutvecklingen. Förutom ekonomisk tillväxt genom de företag som startar och betalar skatt så bidrar alla dessa människor till ett samhälle som människor vill leva i. Städer och landsbygd i alla regioner berikas av en mångfacetterad arbetsmarknad och ett rikt musikliv.

Vad tycker du generellt är den största utmaningen i musikbranschen just nu?

– Det som ligger närmast är såklart att starta upp hela livedelen igen. Det är så många människor, företag och föreningar som har drabbats av pandemin och en stor utmaning är att starta upp igen. Att få människor att återvända till konserter, festivaler och föreställningar så branschen får fart på ekonomin. Sen finns det långsiktiga utmaningar också som att få fram sunda affärsmodeller där upphovspersoner får en möjlighet att faktiskt kunna försörja sig på sitt yrke och ta del av den stora ekonomi som branschen normalt omsätter.

Christel Valsinger