2 februari 2021

FYRA SNABBA – Natasha Westlund från Spotify till Creed

På bara ett par år har svenska digitalbyrån Creed Media positionerat sig globalt som en av de främsta aktörerna på ”nya” medier, som t.ex. TikTok. Företaget har nu 30 anställda i Stockholm, och senast in är Natasha Westlund som tidigare var Nordic Head of Ad Sales på Spotify.

Att kortvideo-appar som TikTok och Triller förändrar sättet de yngre generationerna konsumerar (eller snarare prosumerar) media och musik på, råder det ingen tvekan om. I takt med att hundratals miljoner människor har börjat använda apparna, uppstår också behov av aktörer som har riktigt bra koll på hur man marknadsför sig och kommunicerar på plattformarna.

Creed Media grundades av Elliot Robinson, Hugo Leprince och Timothy Collins, och de senaste årssiffrorna visar att bolaget ökat omsättningen från det första verksamhetsåret 2019 med 300 procent och landade på 54 miljoner kronor för 2020, med en vinst på 5 miljoner kronor.

Natasha Westlund, som tidigare varit Nordic Head of Ad Sales på Spotify, har nu fått rollen som Head of Brand Partnerships på Creed Media, och MI passade på att ställa fyra snabba till henne.

Berätta mer om din nya roll på Creed Media, vad kommer du göra på dagarna?

– I min roll på Creed Media kommer jag främst att fokusera på att strukturera och expandera avdelningen för Brand Partnerships. Vi kommer att jobba parallellt med musik-teamet med syftet att hjälpa varumärken att nå samma publik som bolaget så effektivt har hjälpt musikindustrin med.

Creed Media bidrog ju till ett antal lyckade genombrott på TikTok under förra året, vad är det som gör att ni lyckas så bra?

– Creed har sedan starten byggt upp en fantastisk organisation med fokus på musikindustrin och dess behov att nå Generation Z via sociala medier och plattformar som TikTok. Det är få bolag i världen som har lyckats med att ha örat mot rälsen på det sätt som Creed Media har och det är nog en av de största anledningarna till att bolaget har lyckats så bra.

Hur tror du att marknaden för kortvideo-appar kommer utvecklas framöver?

– Det kommer ske en ständig utveckling. Både gällande kreatörers sätt att expandera sin publik genom tekniska adderingar, samt i hur konsumenterna kommer bli mer och mer vana vid dessa nya sätt att ta till sig innehåll. Endast framtiden kan visa oss hur denna utveckling och förändring kommer att se ut och en stor del av Creeds arbete är att ständigt följa och analysera detta i detalj.

Ännu ett bolag från Sverige som utmärker sig inom tech och musik, vad tror du är anledningen till att Sverige lyckas så bra på det här området?

– Det kan bero på att det finns ett generellt underdog-mindset kopplat till de entreprenörer som startar bolag i Sverige med blicken mot den internationella marknaden. Jag tror att det leder till att man aldrig tar något för givet och därmed försöker hitta smarta vägar framåt genom hårt arbete. I Sverige är vi även otroligt fokuserade på vikten av att värna om personliga relationer vilket i sin tur ger ringar på vattnet rent kommersiellt.

Daniel Johansson