Miljonpublik redan i den linjära sändningen i lördags kväll. Ett par hundra tusen till vid reprisen söndag morgon. Med all säkerhet åtskilliga till via klipp i sociala medier.
I stort sett tummen upp för framträdanden från några av våra mest hyllade popartister, plus reportagenedslag även utanför popfåran.
Galan Don’t Stop The Music på TV4 lördag kväll visade att livemusik engagerar. Och att döma av siffrorna gör det även utanför den skara som lever av och med den, omkringjobbarna. De som drabbats hårdast i musikindustrin under pandemin.
Så långt är allt ljuspunkter. Förhoppningsvis finns en till i summan som samlades in under de två timmarna från Börsen och som nu tickar vidare.
Men Don’t Stop The Music visade också att det inte alls är självklart att en TV-kanal uppmärksammar ett fält som i princip haft yrkesförbud under pandemin. När vi talar de som arbetar kring produktionerna TOTALT yrkesförbud.
Åsikter om att TV4 först borde ha hyllat andra yrkesgrupper forsade i sociala medier. I ett klassiskt fall av whataboutism fanns hos åtskilliga inte bilden att musik betytt oändligt mycket för TV4 – tänk Så mycket bättre, tänk Bingolotto, tänk Sommarkrysset, tänk tillbaka i tiden Nyhetsmorgon – och att det kunde tänkas vara läge för en symbolhandling, att ge tillbaka från en kanal som i alla år dessutom krävt att musiken levererats gratis.
Tyvärr innebar detta negativa fokus hos en del av allmänheten att TV4 blev försiktiga med införsäljningen av det som ändå var mest centralt, insamlingen till bidrag till sådana i livesammanhanget som drabbats extra hårt.
Det blev en rätt omständlig och oklar procedur att ta reda på hur det gick till att swisha eller på annat sätt stötta. Procedurer som inte får vara krångliga i en tid när svaren finns ett klick bort och uppmärksamhetsspannet är sekunder.
MI fick också sin skopa. Vi hade skrivit inför-galan-artiklar som kom upp först i söklistan om man Googlade på galan.
Med ens fanns ”sanningen” hos vissa att det var MI som sände och som hade valt artisterna. Det blev en intressant PRAO-upplevelse som ställföreträdande klagomur.
Jag fick utöver kritik mot galan i sig höra allt från sågningar av att där inte fanns dansband och jazz, över kritik av ljudsättningen av programledarna Sarah Dawn Finer och Martin Stenmarck, fram till jublande hyllningar av initiativet från insamlingsstiftelsen Svenska Musikfonden.
Det sista får inte glömmas. Många har haft åsikter om saker omkring galan inklusive vilka som gör detta. Men det är busenkelt att sofftycka. Det var Svenska Musikfonden som i samspel med TV4 och ett gäng alterta TV-makare som gjorde detta möjligt.
Från denna tyckare kommer här och nu endast applåder.
Här hittar man fonden: https://www.svenskamusikfonden.org/
*
Skvallret säger att Lars Winnerbäcks medverkan triggade många andra ledande artister att vara med. Mycket riktigt blev han också en topp i kvällen.
*
En kommitté kommer nu att bedöma ansökningarna. Därefter delas stöd på 10.000 ut till de som anses behöva det mest akut.
*
Sony köper AWAL och neighbouring rights från Kobalt. Vissa anser att detta endast stärker majorbolagens makt och oligopolsituationen i industrin. Att det inte har någon positiv inverkan förutom i Kobalts plånbok och att Sony växer ytterligare som distributör och förlag.
Så länge ”business as usual” råder på de köpta bolagen väljer jag personligen att se det som ett positivt tecken på att entreprenörskap i musik kan värderas högt. D.v.s. det som en gång inspirerade till sådant som Spotify. Eller som just nu inspirerat till låtkatalogköp i miljardklass av Hipgnosis och deras gelikar.
Miljarderna skapar inte bra musik. Miljarderna kommer inte att nå de som tjänar snabbkaffepengar på Spotify.
Men utan stora affärer i musik finns i förlängningen inte små, det är min fulla övertygelse.
*
Spotify tio kronor dyrare i månaden meddelades i ett mail till oss användare på måndagskvällen. För egen del fick det gärna kosta en femtilapp mer om jag fick bättre guidning, bättre kurering, mer fakta, mer bredd och djup. Höjningen känns helt adekvat.
Men det ska bli intressant att se hur priselasticiteten ser ut hos den breda allmänheten. Den som kanske hellre väljer en filmtjänst till. Kan detta påverka konverteringen till premium? Vi får se.
*
Apropå Hipgnosis och andras miljardköp: detta ämne har verkligen väckt svenska medier som i vanliga fall har svalt intresse i branschens mekanik. Undertecknad har snart gjort ett halvdussin intervjuer till ledande medier. Får snart skaffa en agent…
*
Sarah Klang, oj så begåvad.
Lars Nylin