18 augusti 2020

Soundtrack Your Brand och Universal i unikt avtal

Soundtrack Your Brand har skrivit ett globalt licensavtal med Universal Music Group. MI pratade med VD-n Ola Sars om vad det här innebär för såväl Soundtrack som för bakgrundsmusiken i stort.

Universal Music Group (UMG) är världens största musikbolag, med en andel av den globala inspelade musiken som nådde över 30 procent år 2019. Sony Music Entertainment har ca 21 procent av marknaden, Warner Music Group har ca 18 procent, och indie-sektorn de resterande 31 procenten (även om de exakta andelarna skiljer sig något åt mellan olika rapporter).

Sedan tidigare har Soundtrack Your Brand (SYB) licensavtal med såväl Merlin som Sony och Warner, och det nya globala licensavtalet med UMG gör att SYB blir den första leverantören av bakgrundsmusik som kan presentera en närmast komplett katalog liknande konsumenttjänster som Apple Music och Spotify. UMG och SYB säger i ett gemensamt pressmeddelande att med det här avtalet sätts en ny standard för hur bakgrundsmusik ska fungera.

Ola Sars, VD och medgrundare av SYB, berättar för MI vad det nya avtalet innebär.

– Ända sedan start har vårt mål varit att förändra marknaden för bakgrundsmusik. I stor utsträckning har den marknaden varit som ett ”svart hål”, svårt att få insyn och miljoner affärsverksamheter som inte betalar korrekt för den musik de använder.

– Under flera års tid har vi jobbat för att öka utbetalningsnivåerna till rättighetshavare, samtidigt som vi vill att fördelningen av intäkterna ska fungera likadant som hos konsumenttjänsterna, dvs när en låt spelas ska korrekt rättighetshavare också få betalt.

– Avtalet med UMG är den sista pusselbiten. Många affärsverksamheter börjar sin sökprocess med att söka efter just UMG´s musik. Nu har vi i stort sett lika stor katalog som konsumenttjänsterna, vilket innebär att argumentet att det saknas musik inte längre håller, vi befinner oss i paritet med Spotify och Apple Music.

Soundtrack Your Brand har i dagsläget 9 000 licensavtal med olika rättighetshavare i musikbranschen, och det nya avtalet med UMG gäller för hela katalogen och hela världen förutom Kina.

James Healy, SVP Digital Strategy and Business Development på UMG, säger i en kommentar:

– Med Soundtrack har vi hittat en partner som genom sina tekniska och strategiska visioner om en utvecklad B2B-modell kan hjälpa oss att säkra värdet och de ekonomiska kompensationerna till musikskapare.

Paul Stuart, Head of Licensing and Business Affairs på Soundtrack säger också:

– Oberoende av om du driver en bar i Brooklyn, ett café i Sydney, eller en multinationell kedja, är kundupplevelsen alltid det viktigaste. Jag är otroligt glad att våra kunder nu kan ta del av UMG’s fantastiska artister med musik från både backkatalogen och frontline-releaser.

Under förra året släppte Soundtrack en rapport tillsammans med Nielsen, ”The Hidden Value”, som visade att över 21 miljoner affärsverksamheter runt om i världen använder sig av musik utan att betala korrekt för det. (https://www.soundtrackyourbrand.com/research/nielsen)

Vanligast är att man använder sig av privata streamingkonton på t ex Spotify och Apple Music, men spellistor på YouTube är också mycket vanligt. Samtidigt visade studien att 86 procent av de som driver företagen är villiga att betala mer för musiken, om all musik fanns tillgänglig och man fick ett mervärde för det man betalade för. Ola Sars igen:

– Jag tror att vi har åtminstone tio år till av kraftig tillväxt i musikbranschen globalt, och jag tror precis som analysfirmorna att det är streamingen som är lokomotivet för den här utvecklingen. För B2B-streamingen är jag övertygad om att den absolut största tillväxten ligger framför oss. Vi pratar om totalt 67 miljoner företag och 100 miljoner locations globalt, där de flesta säger att de kan tänka sig att betala mer för en premium-tjänst anpassad för dem.

– Det här är lite av mogen hängande frukt som är redo att plockas. Som jag ser det är det ett av de enklare sätten varpå vi kan öka intäkterna till musikskapare och rättighetshavare. Framför allt är det viktigt att artisterna börjar få korrekta avräkningar från när deras musik spelas. Idag har vi artister som kan gå in på en stor multinationell café-kedja och höra sin låt spelas, men som endera inte blir kompenserade överhuvudtaget, eller inte har en aning om hur det fungerar bakom kulisserna.

– Det är häftigt att ännu ett svenskt tech-bolag är med och sätter en ny standard för musikanvändning. Inom den vanliga konsumentstreamingen ser vi hur ARPU (Average Revenue Per User), sjunkit de senaste åren, men här har vi möjligheten att öka ARPU med 6 – 10 gånger jämfört med den slags musikkonsumtion många affärsverksamheter har idag.

I slutet av juni meddelade Soundtrack att man tagit in 100 miljoner kronor från den amerikanska investeraren Rokk3r, som därmed också blivit delägare med 37 procent i bolaget. Rokk3r har varit en viktig del i arbetet med det nya avtalet med UMG, och efter att Soundtrack ändrat i sin bolagsstruktur under de senaste två åren ser Ola Sars framtiden an med tillförsikt.

– Med UMG-avtalet och investeringen från Rokk3er har vi nu en tjänst och ett företag där alla är inriktade mot samma sak. Jag tror det finns stora synergieffekter för branschsystemet som helhet att vi tillsammans bygger en robust modell för B2B-streaming. Oberoende av om du är en affärsidkare eller musikskapare så är det en logisk utveckling ur ett större perspektiv.

– Inom många andra områden har man lyckats lösa problemet med olagligt utnyttjande av innehåll, t ex inom fotboll och andra sporter, så varför skulle inte vi kunna göra detsamma på musikens område?

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se