Med Universal Mansion lanserar Universal Music Nordens första TikTok-hus. Under två veckor i augusti kommer sju TikTok-profiler att samlas i en kreativ hub för att skapa innehåll där musiken står i centrum.
– Allt du gör i appen är baserat på ljud, därför är det en självklarhet att vi som musikbolag inte bara är delaktiga i plattformen utan också bidrar. Vi ser oerhört mycket fram emot att nu kunna skapa utrymme för den kreativitet och talang som dessa unga kreatörer besitter. Något som redan idag syns på deras respektive engagemang och räckvidd, säger Lina Kellgren, PR & Activation Manager på Universal Music Sverige i ett pressmeddelande.
Den 12 augusti kommer profilerna Eliott Malhottra, Felicia Brundin, Sam Kabodvand, Joel Glantz, Ida Thorsell, Kevin Bang och Ida Karlsson, ta över Hotell Hasselbacken som ligger på Djurgården i centrala Stockholm, och omvandla det till Universal Mansion. Under två veckor kommer sedan profilerna att skapa nytt innehåll och dela erfarenheter och tankar med varandra. De kommer även att få besök av andra kreatörer, aspirerande TikTokers och artister. Svenska modehuset NA-KD har valt att gå in som sponsor och tillsammans med profilerna kommer de att ta fram merchandise och hålla i en utlottning via sociala medier. Universal Mansion är inspirerat av amerikanska TikTok Hype House i Los Angeles. Ett kollektiv skapat av och för kreatörer på appen.
– Jag tror detta är helt rätt steg, i helt rätt riktning. Trots att TikTok är så enormt stort verkar det tyvärr vara få som fattar vilka möjligheterna som kommer med appen. Därför känns det extra kul att Universal Music valt att lägga sin tid och energi på detta. Jag förväntar mig ingen annat än ett kreativt inferno, säger TikTok-profilen Kevin Bang.
Universal Music har även tidigare engagerat sig i sociala plattformar. 2019 genomförde de NJIE HOUSE, där sex välkända Youtubers bodde ihop under 30 dagar. I projektet fick influencers och artister möjlighet att mötas och skapa innehåll. Initiativet tilldelades första pris i kategorin mobile first-strategi under tävlingen YouTube Works, och är även nominerat i Gyllene Hjulet i kategorin ”Årets Endorsement” 2019. Tidigare i vår anställde Universal Music även TikTok-profilen Frida Jernspets för att hjälpa artister att hantera sina Tiktok-konton.
Christel Valsinger