Debutalbumet från Victor Leksell, årets mest streamade svenska artist, släpptes av Sony Music i förra veckan med en unik AR-premiär.
Fånga mig när jag faller innehåller fem nya låtar, tidigare släppta singlar som Klär av dig och Tappat liksom Svag som sedan januari legat etta på de svenska topplistorna, sålt fem gånger platina, passerat 60 miljoner på Spotify, och sedan en tid tillbaka även tagit sig till förstaplatsen på topplistorna i Norge.
Sony Music har i samband med släppet tagit fram en interaktiv AR-kampanj utifrån verktyget Spark AR. Facebook lanserade 2019 verktyget som låter användare skapa AR-filter. Med hjälp av denna teknologi har Sony Music som första aktör i musikvärlden nu tagit fram ett interaktivt AR-koncept för en albumlansering. Förra veckan fick fans av Leksell en T-shirt som sedan triggat exklusivt material från albumet. Detta genom en AR-teknologi som projicerar animationer på T-shirten via ett Instagramfilter. Victors fans blev de första som fick möjlighet att dela fakta om albumet.
Sony presenterade även interaktiva posters i Malmö, Göteborg och Stockholm med samma funktion för den breda allmänheten.
”Vi har tidigare sett varumärken använda funktionen men aldrig tidigare har den här teknologin varit knuten till en artist eller en albumlansering. Kampanjen var även först med att använda musik i form av en tracklist med ljudklipp från varje låt” skriver Sony Music.
– Vi ville hitta ett spännande och nytt sätt att lansera Victors album på, till skillnad från att i första hand vända sig till traditionella annonsytor. Victor själv värnar otroligt mycket om sina fans och det kändes därför extra kul och fint att utgå från fansen och sätta dem i fokus. Vi fick via två kollegor höra om Spark AR-verktyget tidigt i våras och då föddes idén om att ta fram interaktiv merch med exklusivt innehåll knutet till albumet. Tillsammans med en grym utvecklare i Mexiko har Matilda Kahl (Head of Creative, Sony Music) under ett par intensiva veckor arbetat fram designen och formen, med speciellt framtagna illustrationer av serietecknaren Lisa Medin som grund. Sen har vi i teamet tillsammans med Victor och Management planerat utrullning utefter albumdatum och haft tät kontakt med Victors fans som varit oerhört glada över att få spela en roll i lanseringen. På bara ett par dagar har filtren testats över 15 000 gånger och klippen har spridits på sociala medier – fantastiskt kul, säger Mikaela Lundberg, Senior PR Manager på Sony.
Låtarna på albumet som släpptes i förra veckan var alla inne topp 30 på Spotify topplistan i torsdags – 5 av låtarna var topp 10. Även under och efter midsommarhelgen höll låtarna sig kvar högt på Spotifys topplista.
Lars Nylin
Se en demovideo här: