Göteborgsindie, pianoballader och upplyftande r&b-pop från en Sveriges bästa röster. MI:s Lars Nylin och Christel Valsinger hittar åter guldkorn bland nysläppta låtar och album.
Lars väljer:
Norah Jones – Pick Me Up Off The Floor (album)
Ett album baserat i överblivet material från några album som i sig inte var omedelbara höjdpunkter i en artists karriär, kan det vara något? Definitivt om vi talar Norah Jones. Nästan två decennier efter Come Away With Me pusslar hon med den metoden ihop ett av sina bästa album. Med bas i hennes jazzfärgade pianoballader, men med intrikata utflykter i allt från keltiskt till hiphop-beats [Blue Note Records/Universal].
Tomas Andersson Wij – Högdalen Centrum (låt)
Tredje singeln från ett kommande album som den här spalten räknat ned mot ett antal gånger. Den här gången vandrar Andersson Wij Streets Of Philadelphia-drömsk i ett Högdalen som han gör till en bild av sin egen uppväxt i en annan förort långt ute på en av Stockholms tunnelbanelinjer. Till låten finns en minifilm av Jonathan Johansson [Ebeneser/Playground].
Mando Diao – I solnedgången (album)
Det är ofrånkomligt att inte tänka på detta som en Infruset del 2. Mando Diao på svenska och dessutom verk av poeter som Karin Boye, Nils Ferlin och åter Gustaf Fröding. Men intressantast blir det när Björn Dixgård med nära, nästintill pressad röst sjunger Sorgen av medlemmen Jens Siverstedt [Playground].
The Sounds – Things We Do For Love (album)
Nya albumet visar upp ett The Sounds som åter är i form. Kanske inte i Living in America- eller Painted By Numbers-form, men väl ett band med frenetisk rockpop där hookarna åter haglar [The Sounds].
Christel väljer:
Cherrie: Ingen annan än du (låt)
Upplyftande, catchy och dansvänlig. Årets första släpp från Cherrie är en sommarljus r&b-poplåt om att vara nykär. Låten är skriven av Cherrie tillsammans med tunga gänget Jerker Hansson, Leslie Tay och Sonny Fahlberg och producerad av John Alexis, Pontus Persson, Nicki Adamsson och Amr Badr. Ett album är i vardande. [Araweelo/Asylum]
NAYAD: Don’t Be Mad If I Don’t Come Along (låt)
Stockholmsgruppen NAYAD är en ny bekantskap för mig. De släppte tidigare i vår låten Ingen vet och gör uppenbarligen musik på både svenska och engelska. Don’t Be Mad If I Don’t Come Along är en sorgsen ballad som inleds med en svajig gitarrslinga och briserar i en svidande vacker refräng. Ett band jag ser fram emot att höra mer av. [NAYAD]
Lil Baby: The Bigger Picture (låt)
Atlantarapparen Lil Baby addresserar polisbrutalitet och #blacklivesmatter-rörelsen i nysläppta The Bigger Picture, som också kommer med en video som visar hur protesterna sveper över USA. Låten blir en förklaring till det som sker just nu och ett tidsdokument att plocka fram i en framtid då vi förhoppningsvis ser tillbaka på 2020 som startskottet för riktig förändring. [Quality Control Music/Universal]
Boy With Apple: Green Eyes (låt)
Det pratas om en ny, ung indiescen i Göteborg – hurra – och Boy With Apple är en av dess representanter. Kvartetten som har tagit sitt namn från konstverket i Wes Andersonfilmen The Grand Budapest Hotel, bjuder på drömmig shoegaze-ig pop byggd av syntar, trummaskin, gitarrer och luftig sång från Zara Henriksson och Saga Fransson. [VÅRØ Records]