Musikförläggarnas styrelsemedlem Niclass Björlund har valt in i styrelsen för ICMP – International Confederation of Music Publishers. MI bad honom berätta om vad uppdraget innebär och vad han kan bidra med från svenskt håll.
ICMP representerar musikförlagens organisationer internationellt och har medlemsföreningar från Europa, Mellanöstern, Nord- och Sydamerika, Afrika och Asien-Stillahavsområdet. Uppdraget är att öka upphovsrättsskyddet internationellt, uppmuntra till en bättre miljö för musikförlagens verksamhet och fungera som ett branschforum.
Vad innebär styrelseuppdraget för din del?
– Personligen så är det väldigt roligt att vara en del av ICMP-styrelsen. Det är naturligtvis mycket jobb men också väldigt stimulerande att få vara med på den nivån som det innebär. Det innebär just nu en massa zoom-möten men också en hel del resande när det var tillåtet. För svensk förlagsbranch är det självklart väldigt viktigt att någon sitter och för Skandinaviens talan i ICMP:s styrelserum. Jag är både glad och stolt att ha fått förtroendet att representera svensk förlagsbransch där.
Finns det någon särskild fråga eller erfarenhet du tar med dig från svenskt håll?
– Vi från Sverige bidrar med en massa. Inte minst att vi nästan alltid är långt fram rent tekniskt både på gott och ont. Men vi är också en bra fungerande del i världen där både kreativitet och administration är av högsta kvalitet. Vi är innovativa här uppe i norr och många är nyfikna på vad vi har att säga i frågor där vi kanske har några års erfarenhet där andra är i början av processen.
Du har varit i förlagsbranschen sedan början av 80-talet. Har förlagens roll förändrats under de här åren tycker du?
– Ja absolut, inte minst administrativt. Vi i Edition Björlund är ju ett litet förlag men vi klarar av att administrera över en miljon låtar, det hade aldrig gått under tidigt 80-tal. När jag började så satt vi med skrivmaskin och kedjerökte och reggade låtar med papper och normal postgång.
Hur fortgår arbetet med ditt eget bolag Edition Björlund under Coronakrisen. Har ni påverkats alternativt fått hitta nya lösningar?
– Vi har märkt att det går nästan lika bra att driva ett förlag hemifrån…men det är så sjukt tråkigt. Jag tror en kreativ bransch som vår kräver att människor möts rent fysiskt.
Christel Valsinger