3 juni 2020

Coronakoll juni: hur gör bolagen i sommar?

Vid coronautbrottet i mars gjorde Musikindustrin.se en stor enkät i branschen. Två månader senare har vi följt upp med några stickprov.

Frågorna vi ställde den första dagen i juni sneglade mot sommaren och tidig höst:

1. Har ni bestämt hur ni jobbar genom sommaren?

2. Har du noterat några kreativa lösningar som stått ut, hos er eller andra?

Så här blev svaren:

Maria Molin Ljunggren, Freebird Entertainment:

1. Vi har gått ned i arbetstid under sommarmånaderna. Vi får se hur vi gör i höst. Är ännu inget bestämt.

2. Väldigt många härliga idéer och kreativitet just. De flesta handlar om nya lösningar för liveframträdanden. Här handlar det om att både bejaka men faktiskt också värdera och hålla tillbaka med respekt för lokala arrangörer och den verklighet vi skall tillbaka till efter denna tid.

 

Johnny Tennander, Sony/ATV Music Publishing 

1. Vi kommer att fortsätta att jobba hemifrån fram till semestrarna och sen så hoppas vi kunna återgå till kontoret efter semestrarna, dvs i augusti. Det är dock under förutsättning att de allmänna restriktionerna och rekommendationerna tillåter det, samt att Sony godkänner det.  Men det är vad vi siktar mot och hoppas på.

2. Jag tycker att alla avdelningar har visat upp en fantastisk förmåga att hantera situationen och anpassa sig till nya förutsättningar och utmaningar, så jag tycker egentligen att hela vår verksamhet har genomsyrats av kreativa lösningar under den här perioden – vilket har varit mycket inspirerande att se. Men något som kanske står ut lite extra rent kreativt och musikaliskt sett är A&R, där vi har haft en fantastisk aktivitet vad det gäller såväl signingar som låtar och placeringar – där känns det som att vår A&R-avdelning och även branschen i stort verkligen har omfamnat möjligheterna som den här speciella perioden har inneburit inom A&R och musikskapande. Väldigt kul!

Mårten Aglander, Playground och Roxy:

1. Vi håller kontoren i Stockholm och Malmö öppna med ett fåtal medarbetare just nu, resten jobbar på distans. Vi följer läget och rekommendationerna vecka för vecka, men vi förutsätter att detta fortsätter gälla hela sommaren. I Danmark och Norge har vi full bemanning på kontoren nu, men med restriktioner om intern distansering, externa möten etc.

2. Vi har en kontors-chatt som är vår ”kaffemaskin” under distanseringen.  Där skriver vi om arbetsrelaterade frågor och allmänt skvaller. Den här veckan kör vi ”Vem bor här” och gissar på bilder från folks hem, ha ha.

Eva Karman Reinhold, SOM:

1. Vi följer myndigheternas rekommendationer och har under våren jobbat med digitala möten för såväl styrelse, arbetsgrupper och årsstämma. Vi räknar med att göra så tills vidare. Kanslichef Mats Hammerman kommer att vara långledig över sommaren, höstens verksamhet och kurser är delvis planerad, och kommer att genomföras digitalt. Den 25 augusti inleder vi med en halvdagskurs i releaseplanering med Jarle Savio (tidigare på Phonofile), en av föreläsarna på vår uppskattade kurs för artistdrivna bolag. Vi planerar också utbildningstillfällen inom juridik och avtal, PR, digital exploatering, m.m.
SOM jobbar för att samla alla kreativa independents med masterrättigheter, och vårt perspektiv är den svenska musikbranschens småföretagare. Våra drygt 300 medlemmar utgörs av såväl artistdrivna bolag som professionella musikutgivare av olika storlek, där de största är ganska stora och de minsta ganska små. Många har blandad verksamhet (skivbolag, kreatör, förlag, PR, Live), och våra medlemmars behov och utmaningar varierar därför stort. Samtidigt utgör de ett enormt brett nätverk av kompetens och specialkunskaper, och är därmed en stor resurs.
Coronakrisen slår extra hårt mot artistdrivna bolag och alla som bedriver sin verksamhet som enskilda näringsidkare. Det är anmärkningsvärt att de stödinsatser som hittills införts gällande korttidsarbete och A-kassa utformats på sätt som gör dem i praktiken omöjliga att ta del av för så många av dessa aktörer. Politiker och beslutsfattare behöver se över detta nu. Vi skulle också vilja se mer långsiktiga lösningar för Sveriges kulturstöd generellt, där faktorer som kontinuerlig och långvarig verksamhet också vägs in. Musikbranschens ekosystem är en komplex väv av rättigheter och affärsmodeller, svår att översiktligt förmedla på ett begripligt sätt. Det är viktigt att komma ihåg att även de minsta aktörerna inte bara sysselsätter bolagets innehavare och anställda, utan också en stor mängd frilansare och musikskapare. En musikbransch utan independents är en död musikbransch. Eller i alla fall mycket tråkigare.

2. Det finns många fina livestream-initiativ, både konserter och konferenser, men jag har inget konkret exempel som än så länge innebär en lyckad översättning i genomslag eller intäkter. Det är svårt att ersätta det fysiska mötet mellan människor, i synnerhet kommunikationen mellan musikutövaren och publiken, känslan att vara i samma rum och dela en upplevelse. Den dagen det står mer klart hur vår nya verklighet ser ut, med restriktioner kring resor och folksamlingar, kommer vi sannolikt se fler nya framgångsrika affärsmodeller. Vägen dit är som alltid trial and error. Från SOM kan vi erbjuda våra medlemmar digitalt nätverkande via IMPALA, WIN och AIM. Vi jobbar också med några idéer för att på andra sätt främja independent communityn, och när de tagit mer form behöver vi lösa finansieringen.

Olle Rönnbäck, BMG:

1. BMG håller (det fysiska) kontoret stängt över sommaren. Personalen arbetar hemifrån tills vidare.

2. Kvalitén på de tekniska lösningarna för remote work stations har överträffat förväntningarna och fungerat utan anmärkning.

 

Kobalt/AWAL:

1. Förändringen att jobba hemifrån har gått otroligt bra för Kobalt och AWAL, bättre än vi någonsin kunnat hoppas på, både lokalt och globalt. Vi har lyckats anpassa oss snabbt på kort tid och har på så sätt kunnat fortsätta som vanligt i stor utsträckning trots alla enorma utmaningar pandemin har fört med sig. Publishing, AWAL och Neighbouring Rights har varit up and running precis som vanligt. Vi har ännu inte bestämt hur vi jobbar genom sommaren men beslut kommer att tas innan midsommar.

2. Denna tid har varit ett ypperligt tillfälle att utveckla kreativa lösningar och det har vi verkligen lagt mycket fokus på.
Kobalt/AWAL synk har anordnat digitala ”pre-listening sessions” med våra artisters kommande albumsläpp. Det har varit en uppsjö digitala konserter och initiativ från många artister och bolag. Detta blir något att bära med sig och utveckla vidare i framtiden. Det som sticker ut är framför allt är Travis Scott enorma konsert i Fortnite.

Per Kviman, Versity Management:

1. Versity kommer att fortsätta att jobba med neddragen personalstyrka då vår dominerande omsättning kommer från liveframträdanden.

2. Inget som egentligen står ut. Streamade liveframträdanden fungerar bättre än vad jag förväntat mig i många fall. Många artister och band har snabbt växlat om till att skriva låtar och spela in. Det kommer bli helt avgörande att Europas länder koordinerar sig i en gemensam plan gällande resor och folksamlingar för att livemarknaden ska komma kunna återhämta sig. En stor fråga är förstås om det kommer ett nytt stöd till kultursektorn som kan täcka upp för den inställda festivalsommaren, samt att se utslaget av fördelningen från Kulturrådets 370 milj plus Konstnärsnämndens 70 miljoner.

 

TEN Music Group:

1. Som det ser ut nu kommer vi fortsättningsvis jobba hemifrån. Vi har kontinuerliga digitala möten för olika avdelningar samt hela organisationen varje vecka som kommer fortsätta även under sommaren. Det känns som att vi har hittat ett bra flöde på kommunikationen. Vi hoppas att denna ovanligt lugna sommar ger alla en chans att ta det lugnt och ladda om inför en förhoppningsvis fullspäckad höst. Blir business as usual fast med nya sätt att arbeta. Finns såklart massa svårigheter i det men vi jobbar oss igenom det!

/Olivia Hessel Head of Label and Partner Relations

2.Vi på TEN har främst försökt hitta kreativa lösningar som inte bara är tillfälliga utan även kan vara långsiktiga tillvägagångssätt. Vi har exempelvis tagit fram en smidig lösning för att skapa content och livestreama från studion så våra artister och låtskrivare ska kunna fortsätta kommunicera med både sina lyssnare och andra kreatörer. Vi har även anordnat ett flertal online sessions både internt och externt. Idag kickar vi dessutom igång ett låtskrivarcamp som vi kallar Collab Scandinavia och arrangerar tillsammans med tre andra skandinaviska independentbolag – Made, Paperclip & GL Music. Tidigare har vi haft detta camp i Köpenhamn och Berlin så nästa stopp skulle varit Stockholm och TEN studios. Men p.g.a rådande omständigheter hålls istället campet virtuellt vilket ska bli en spännande utmaning! Förhoppningsvis dyker ännu fler innovativa idéer upp framöver och det viktiga för oss är att hjälpas åt att fortsätta motivera varandra att vara kreativa trots att det stundtals kan kännas svårt i tider som dessa.

/Isabella Mariano A&R

 

Liza Berthelsen, Liza B. PR & A.R:

1. Jag har aldrig varit bra på det här med semester. Livet är ju trots allt i huvudsak vardagen –om än gärna med guldkant mellan varven. I februari startade jag eget företag och jag är så himla peppad på att bara jobba på och se hur långt jag kan nå! Så nej, det blir ingen egentlig semester i sommar. Dessutom tycker jag att man skall följa direktiven FHM ger. Mitt sätt att jobba med PR har det säkert fnissats åt ibland då jag jobbar ganska traditionellt (artist ger ut nytt album vill ha hjälp med PR) men det har faktiskt varit min smala lycka under pandemin och gett mig oerhört många uppdrag! Måste här såklart citera Peps Persson: ”Klockan blir sex två gånger om dagen”.

2. Jag tycker Kulturaktiebolagets trädgårdskonsert-koncept är mycket kreativt och jag tror det kan bli väldigt trevligt. https://www.kulturaktiebolaget.se/evenemang/tradgardslive Sen imponeras jag av singelaktuella Stiko Per Larssons veckoshower ”Er röst i hatten – live från mitt hörn” via Facebook, där han varje avsnitt kommunicerar direkt med fansen. Veckoshowerna har kommit att bli väldigt viktiga för många människor under dessa oroliga månader. Jag har själv följt varje sändning och blivit både rörd och omtumlad.

Peter Sandberg, Bengans:

1. Vi tar det dag för dag, våra butiker har öppet ungefär som vanligt, däremot så har vi mindre bemanning – då kundunderlaget är kraftigt reducerat, detta kanske ändras något under sommaren, men det känns inte så just nu. Bengans har som alla andra tappat väldigt mycket i butik under Corona, framförallt i våra butiker med citylägen (Stockholm, Göteborg).
2. Vi har haft en väldigt fin utveckling på våran webbförsäljning under förra året och början av 2020, denna utveckling har fortsatt under Corona, så självklart gör vi allt för serva kunder som kan handla på bengans.se. Vi styr om de resurser vi kan till ”postorder” tjänst. Webben är verkligen vår vän, framförallt i coronatider.
De kunder som vanligtvis handlar och beställer i våra butiker för nu erbjudande om hemleverans, eller så beställer de på nätet och hämtar upp det i butik
Pär Winberg, Atenzia:

1. Vi satsar hårt på brandade spellistor, mycket singelsläpp och några albumsläpp som backas upp av digitala releasespelningar från band.Vi hade faktiskt all time high med streaming i maj i år så sommaren är vår huvudsäsong. Juni har också startat riktigt bra.

2. Dansbanden har varit oerhört kreativa med att göra livestreams. Det är NÄSTAN en spelning per kväll med olika band. Vissa band har bestämt ett antal sändningar till under sommaren. Så det är stor kreativitet i dansbandsbranschen när det gäller livescenen. Dessutom är det mycket arbete i studion vilket genererar mycket släpp för oss.

Christel Valsinger

Lars Nylin