20 maj 2020

4 snabba: Timothy Collins, Creed om TikTok

När TikTok spelar allt större roll i musiksammanhanget har Timothy Collins och mediebyrån Creed ofta synts i svenska lanseringar. MI tog ett snack om fenomenet TikTok.

Timothy Collins har på kort tid framträtt som den kanske främste TikTok-experten på den svenska marknaden. Han kom själv från rollen som chef för digitala strategier på Ash Pournouris At Night Management när Collins för drygt ett år sedan strålade samman med de andra Creed-grundarna vid ett projekt för skådespelaren Joel Kinnaman.

Collins och Creed har sedan dess varit med att lansera en rad artister ihop med kunder som Sony Music, Universal Music, RCA, Atlantic, DefJam, Capitol Records, Virgin Records, Columbia och Island Records.

Vad är Creed?

Creed är ett ”next gen” mediabolag med fokus på marknadsföring gentemot den nya generationen, främst inom nöjes- och musikindustrin. Jag grundade bolaget tillsammans med Hugo LePrince och Eliot Robinson under 2019 och sedan dess har vi skapat över två miljarder impressions genom varumärkeskampanjer för våra kunder, på TikTok och Instagram. Generation Z leder en evolution som kommer att förändra hela naturen av sociala beteenden och kulturella normer, och vi brinner för att hjälpa bolag och artister att nå denna målgrupp.

Hur långt tycker du svenska marknaden kommit med TikTok-användande?

– Jag anser att vi i Sverige generellt sätt är i ett väldigt tidigt skede kring användningen av Tiktok och de möjligheter som medföljer. Jämfört med andra marknader skulle jag vilja säga att Sverige ligger efter, men med tanke på den nyfikenhet som ser ut att finnas hos svenska varumärken och skivbolag så tror jag att det kommer börja ske väldigt mycket inom en snar framtid.

Om du måste välja ETT spektakulärt globalt exempel hittills på TikTok-användande i musik?

– Om vi ska ta upp ett globalt exempel där Creed har varit involverade skulle jag säga att Trevor Daniels Falling var ett av de projekt där vi tydligast kunde se den impact som Tiktok kan ha vid etableringen av en artist. TikTok drev en global och riktad uppmärksamhet till Daniel och hans låt som till slut resulterade i en topp-position på Billboard Hot 100 och fick Trevor att bli en av de hetaste artisterna i världen just nu.

– TikTok har makten att kunna skapa starkare engagemang och microtrender i volym än någon annan plattform tidigare. Det engagerar alla åldrar och kulturer när man genom musik kan uttrycka sin kreativitet utan begränsning och utan prestige. Vilket är varför jag tror att plattformen har gett en sån otrolig uppsving för ökad musikkonsumtion och intresse i nya artister.

Vad har ni på g just nu?

– Vi avslutade nyligen ett par global aktiveringar för bl.a. Travis Scott, Joel Corry, Dripreport och Topic. Nu har vi sikte på cirka 75 kampanjer som ska rullas ut inom de närmsta veckorna som vi är riktigt peppade på. Majoriteten sker i USA och i Storbritannien.

Lars Nylin