27 april 2020

4 SNABBA: Titti Mangert, ny ordförande Musikförläggarna

Kerstin ”Titti” Mangert valdes till ny ordförande för Musikförläggarna vid förra veckans årsstämma. Vi tog kontakt och bad henne berätta om vilken musikbranschfråga hon tycker det talas för lite om och om hur Musikförläggarna kan hjälpa sina medlemmar just nu. 

Vad fick dig att tacka ja till uppdraget?

– Att tacka nej slog mig aldrig som ett alternativ! Ända sedan 1986, när jag började på Stim som sekreterare på Marknadsavdelningen, har jag brunnit för kompositörer, låtskrivare och musikförlagsrättigheter och har på olika sätt fortsatt i rättighetshavarnas tjänst även efter att jag slutade i Stim. Då fortsatte jag att arbeta som fristående konsult med utvecklingsfrågor för bland annat musikförlag, Copyswede och Musiksverige. Att nu få förtroendet att jobba mer koncentrerat med Musikförlagens viktiga frågor känns helt fantastiskt.

Hur kan Musikförläggarna hjälpa sina medlemmar under den kris som Corona nu för med sig?

– Den situation vi har just nu finns det inte någon som har något facit till hur vi bäst bemöter. Därför är det väldigt fint att se att många av våra medlemmar har vänt sig till oss både för att be om råd – Musikförläggarna har sammanställt information om arbetsrättsliga frågor och möjliga stödordningar – och för att kanalisera sina erfarenheter och tips via kansliet till varandra.

– Det viktigaste Musikförläggarna kan göra nu är att få beslutsfattare att förstå fördröjningen av de större konsekvenserna som gäller för Musikförlagen liksom låtskrivare och kompositörer. Vårens inställda aktiviteter får först effekt i avräkningsbetalningarna under hösten. Det finns en risk att vissa av våra mindre medlemmar, som inte har finansiella reserver, kommer att få det svårt att klara sig igenom krisen utan ekonomiskt stöd.

Finns det någon musikbranschfråga du tycker att det pratas för lite om?

– Musikförlagsverksamhet har alltid varit något av en doldis. Såväl vi enskilda musikförlag, som framförallt Musikförläggarna, har ett ständigt arbete att synliggöra vikten av förlagsverksamheten. Det är alltför få som har klart för sig vilken betydelse ett musikförlag kan har för en artist, låtskrivare eller kompositörs framgångar.

– Musikförlag investerar ofta många års arbete med att utveckla talang, skapa de rätta kreativa förutsättningarna och – via sina nätverk – öppna dörrar till de rätta kontakterna för dessa. Dessutom står förlagen ofta för en rent ekonomisk satsning på låtskrivarna – innan framgångarna och resultaten visar sig.  Genom Musikförläggarnas Pris, som genomförs varje år i november, hyllar vi låtskrivare och kompositörer. För utan dem är vi ingenting. Men vi kommer även att jobba mer koncentrerat på att lyfta fram musikförlagens roll och villkoren för musikförlagens verksamhet i ljuset framöver.

Du är vd för Arctic Rights Management som etablerar sig i Sverige under våren. Berätta!

– Arctic Rights Management fick en flygande start 2018, när ett par mindre förlag gick samman och därmed blev det största indiemusikförlaget i Norge. Från start så har vi haft en samlad bred och mångårig kompetens knuten till förlaget med bland andra initiativtagaren Kai Roböle (fd Waterfall Music), Erik Brataas (fd Phonofile) och Patrik Sventelius (fd SonyATV mm) och BMG Rights Management som är en viktig samarbetspartner för oss.

– Vi har vuxit i rask takt under de här första åren och är stolta över våra låtskrivare, med hits skrivna för Dua Lipa, Alan Walker, Selena Gomez, Ellie Goulding med flera och våra artister i sina egna projekt. Vår vision innefattar att vi också expanderar geografiskt och som ett första steg i den nordiska etableringen startar vi upp ett kontor i Stockholm och senare i år även i Helsingfors. Vi har kunnat tidigarelägga den här expansionen då vi är en av de aktörer som har förmånen att delta i projektet Musikk ut i verden, som initierats och delfinansieras av Innovasjon Norge i ett samarbete med Music Norway och norska Kulturdepartementet. Vi har även pågående diskussioner med musikförlag i Danmark och Island för att säkra en lokal representation även där inom kort. Självklart kommer vi att stöta på många utmaningar på grund av Coronakrisen, men vi har hopp om en god framtid för musiken!

Christel Valsinger