I pandemitider handlar åtskilligt av mejlflödet till Musikindustrin.se om inställda saker. Men där finns också ljuspunkter. När Elaine Karlsson hörde av sig om sitt nystartade skivbolag Elaine Records, med Efraim Leo som första kontraktering, bad vi henne berätta mer.
Vad är Elaine Records?
– Elaine Records är ett nystartat skivbolag som kommer att ge ut högkvalitativ musik inom flera olika genres men främst pop och elektronisk dansmusik. Vi satsar på hög kvalitet både på musiken och artisterna där kravet är att man producerar eller skriver sin musik själv och är grym live. Vi är ett bolag där artistens behov och kreativa idéer kommer först. Hos oss hjälper artisterna och samarbetar med varandra på olika sätt. En familj helt enkelt där man känner sig uppskattad och trygg och som finns där när man behöver. Första singeln släpps den 24 april med artisten och låtskrivaren Efraim Leo, 22 år från Stockholm och heter Talk To Me. Efraim släpper sin EP i år och vi kommer också bjuda på en hel del coola dansreleaser efter sommaren.
Vem är Elaine själv?
– Jag är född och uppvuxen i Västerbotten och har en bakgrund som språklärare. Flyttade till Luxemburg 2001 och träffade där min f d man som var producent, turnerande DJ och hade ett eventbolag. Jag blev förälskad i undergroundscenen och den vokala housemusiken från Chicago och New York och som den entreprenör jag är startade vi ett skivbolag och jag var bolagets ansikte utåt. Det var mycket nätverkande på konferenser runt om i världen och jag har på mina snart 20 år i branschen byggt ett stort internationellt nätverk. I perioden mellan CD och mp3 gick skivbolaget trögt och jag tog på mig en hel del konsultuppdrag för både artister och skivbolag i Europa – både som frilansande A & R, talangscout och juridisk rådgivare och förhandlare av skivkontrakt. 2015 flyttade jag till Sverige och kände att det var dags att ta mig an popscenen och hitta en stor talang att bygga för den internationella marknaden. Mitt managementbolag startades upp 2015 och nu blir skivbolaget pricken över i:t.
– Det har varit tufft att komma in i den svenska branschen som känns ganska stängd när man kommer utifrån. Nu börjar jag känna mig som en del av den och hoppas på många intressanta samarbeten med andra bolag här i Sverige.
Har du sneglat på andra bolag som referenser?
– Nja, jag kände direkt att jag vill vara ett skivbolag som släpper högkvalitativ musik med talanger som verkligen är på riktigt och ett skivbolag man kan lita på. Jag tycker att de riktiga talangerna inte alltid kommer fram i den värld vi har idag där Youtubers och influencers signas upp på skivbolag på grund av sin stora följarskara – inte på grund av sin talang som artist och låtskrivare/producent. Alla artister jag signar sjunger lika bra live som i studion och på danssidan producerar DJ:s sin egen musik och vet hur man jobbar ett dansgolv.
– När det gäller avtalsbiten är jag modern och låser inte upp artisterna på långa och krångliga kontrakt. Vi ska ju alla vara nöjda med varandras arbete. Jag erbjuder också olika skräddarsydda lösningar beroende på behov och önskemål. Om jag ska nämna ett bolag jag inspirerats av moralmässigt och hur de arbetar med sina artister vill jag nämna Kontor Records från Tyskland. Ärliga, rakt på sak och lovar inte saker de inte kan garantera att de kan hålla och artisterna pushar och samarbetar med varandra.
Om vi ser bortom Corona, vad tycker du är det mest spännande i musikbranschen just nu?
– Måste först nämna att jag tycker det är spännande och kul att se den kreativitet som flödar från alla artister och kreativa i branschen just nu. Bortom Corona tycker jag att det mest spännande just nu är att se hur AI kommer att forma alla aspekter inom musikindustrin. Bolag som Popgun kommer att ge barn och ungdomar en möjlighet att bli artister var de än finns i världen genom olika spännande verktyg för produktion och vokal. De är ju uppväxta med Minecraft och AI via spel så de har vanan inne och lär sig snabbt hur man kan utnyttja detta. Jag som i hjärtat tror på den riktiga talangen hoppas att detta alltid kommer att betyda mest i en artists karriär, men det är nog mer en önskan än hur framtiden kommer att bli.
Lars Nylin