25 februari 2020

Nyheter från Music & Event Management

Utbildningen Music & Event Management vid Linnéuniversitetet har under 20 års tid utbildat närmare 1000 personer till den svenska musikbranschen. Hösten 2020 sker en nystart, med flera nyheter, så som t.ex. ett nischat profilår för musikbranschen i Hultsfred.

Det är fullt troligt att ganska många av er som läser den här artikeln någon gång i tiden har pluggat på det företagsekonomiska programmet Music & Event Management i Hultsfred och Kalmar. Sedan år 2000 har utbildningen hjälpt hungriga musiknördar att förkovra sig i hur musikindustrin och dess ekonomi, marknadsföring, yrkesroller och funktioner ser ut.

Under 2019 har programmet utvecklats för att ännu bättre passa in i hur musikbranschen förändrats de senaste åren. Förändringarna innebär bl a ett rent profilår i Hultsfred, med start hösten 2020, innehållande kurser som Business Intelligence och musikindustrin, Festivals and Music Related Events, Digital Distribution, Technology and Communication, Juridik för musikindustrin och Den internationella musikindustrin.

Per Kågefors vid Hultsfreds kommun säger:

– För Hultsfreds kommun är den här utbildningen och samarbetet med Linnéuniversitetet jätteviktigt. Vi gör en storsatsning på musiken och kulturen under de kommande åren, med nya ändamålsenliga lokaler och stöd till arrangörer och entreprenörer. Det många kanske inte vet är att Hultsfred fortfarande är centralt för musiklivet i regionen, med fler festivaler och spelställen än vad många mycket större städer har. Därför tycker vi det är fantastiskt att Music & Event Management nu får ett rent branschår i Hultsfred.

I Hultsfred kommer studenterna få direkt träning i att arrangera konserter och festivaler, och på andra sätt praktiskt lära sig hur musikbranschen fungerar. Efter profilåret fortsätter sedan utbildningen i Kalmar med djupare företagsekonomiska studier för att ännu bättre förstå musikbranschens förutsättningar.

Åsa Lindström, prefekt på Institutionen för organisation och entreprenörskap vid EkonomihögskolanLinnéuniversitet i Kalmar, säger:

– Musikbranschen behöver nya kompetenser och ny kunskap. Det märker vi inte minst på de undersökningar som Linnéuniversitetet är med och genomför regelbundet tillsammans med organisationen Musiksverige och andra branschutbildningar i Sverige. De förändringar vi nu inför kommer framför allt innebära att studenterna får en bra koll på det digitala området, ekonomin kring streaming, juridiken, men också fördjupade företagsekonomiska aspekter kring organisering och ledning.

– Kombinationen programmet ger är dock densamma – både en generell examen i företagsekonomi och specifik kompetens mot musik- och eventbranschen. Det är helt unikt och skapar en mycket slagkraftig utbildning som vi är stolta över!

Putte Svensson Sahlin, som en gång i tiden tog initiativet till utbildningen, och som numera är musikentreprenör och bl.a. driver musikhotellet Hulingen, säger:

– När vi kom på idén till en nischad utbildning mot musikbranschen år 1998, var det något helt nytt i Sverige. De flesta gamla stötar i branschen trodde inte att det gick att utbilda sig för att jobba i musikbranschen, men nu, 20 år senare kan vi med bestämdhet säga: Det går visst! Mängder av studenter har passerat Hultsfred, Kalmar och Linnéuniversitetet och är nu verksamma i den nationella och internationella branschen. Och nu kör vi igen!

Ansökan till utbildningen öppnar den 16 mars.

https://lnu.se/program/music-event-management-egmem/kalmar-ht/

Daniel Johansson