2 februari 2020

4 snabba Johan Hargeby, Sound Pollution

MI gör ett stickprov bland indies och kollar hur 2019 gick för Sound Pollution respektive vad som händer framöver.

Hur gick 2019 för er?

Sound Pollution omsätter nu 20 000 000 och gör ett sjusiffrigt resultat, det är bolaget bästa resultat på tio år och kanske det bästa resultatet av alla independentbolag i Sverige med en helt egen oberoende global distributionsapparat. Marknaden för den lite tuffare och hårdare musiken tuffar på. Vi gör uteslutande musik av fans för fans och det är sannerligen en trogen publik. Vår målgrupp spenderar mer av sin disponibla inkomst på musikkonsumtion än genomsnittet och är mycket lojala.

Hur ser det ut generellt, tycker du?

– Givetvis är marknaden svårare än någonsin och utbudet och konkurrensen enorm. Främst känns det som om man mest konkurrerar om folks tid, hur får man folks intresse, det är den ständiga frågan. Jag har arbetat i branschen i 35 år och allt ändras ständigt, även för oss indiebolag, vi använder fler och fler externa partners och outsourcar delar av verksamheten till partners som tillhandahåller tekniska plattformar och lösningar som ständigt utvecklas.

– Sound Pollutions största affärsområde är representation och distribution av externa bolag. Men samtidigt har den egna utgivningen ökat kraftigt och vi har för avsikt att fortsätta så, vi återinvesterar i princip allt vi kan i verksamheten. Vår förlagskatalog och digitala rättighetsmassa har därför en kraftig tillväxt.

Vad händer konkret releasemässigt?

– Just nu har vi framgångar med KSMB som toppar den fysiska albumlistan och vinyllistan med nya releasen Bland Tomtar och Troll. Det är ett band som gjorde ett oerhört starkt intryck på mig när jag såg dem live första gången på Fyran i Stockholm 1978. Att nu 40 år senare jobba med dem på nära håll är väldigt roligt. Vi jobbar även globalt, och svenska Eleine är att av våra band som verkligen växer, senaste Eleine-videon Enemies har nu passerat 1 000 000 views och är ett av våra mest streamade band. Eleine åker nu ut på en fem veckor lång turné i Europa, så vi är övertygade om att bandet kommer att växa kraftigt nu under våren. Vi har nyligen ingått avtal med det ryska bandet Imperial Age som också är väldigt starka digitalt, dom blir i april det första ryska bandet som gör en egen brittisk headlineturne. Sound Pollution har alltid en viss attityd, med känslan av vara underdogs – blicken hos Madeleine i Eleine säger allt om vad vi står för.

Hur ser du på branschen i allmänhet?

– Vi delar sedan ett par år kontor vid Slussen i Stockholm med det teknikdrivna X5 Music Group och får en del kunskap därifrån. Nu under våren flyttar Sound Pollution och X5 Music Group 100 meter in i techbolaget HIQ:s lokaler, så vi får ännu mer teknik mycket nära. Vi har några revolutionerande saker i pipeline! Det sker en väldig konsolidering i branschen och nästan alla större indies är uppköpta, detta har gett oss något större indies många möjligheter då majorbolagen varken kan eller ens vill ha alla artister, de tar väl russinen i kakan och resten blir över. Samtidigt känner jag att en mindre aktör som Sound Pollution arbetar mer och mer helt på egen hand, jag vet i princip ingenting om den övriga branschen längre. Jag saknar verkligen ett forum för den s.k. samlade Svenska musikbranschen. Den känslan fanns tidigare, kanske är det bara jag som missat något eller känner så men den gemenskapen har helt försvunnit anser jag. Tidigare kunde man stimuleras i t.ex vissa IFPI-sammanhang, men det där är helt borta vilket är oerhört synd, tycker jag.

Lars Nylin