27 januari 2020

4 snabba Pär Winberg, Atenzia

Ginzakopplade Atenzia Records fortsätter under radar att synas på diverse listor. Så även 2019. MI har pratat med A&R och produktchef Pär Winberg.

Ni hade ett starkt 2019 – hemligheten?

– Oj…många faktorer självklart. Det som är skönt för oss är att vi inte bara har en brakhit som står för en stor del av våra streams, utan att vår katalog streamar på väldigt jämnt under hela året.  Vår katalog streamades fler än 105 miljoner gånger under 2019 och ser man till procent så ökar vi inte lika mycket som tidigare år men i antal streams är det bra. Sen sparades våra låtar ner i fler än 2,3 miljoner spellistor bara under 2019 vilket vi är supernöjda med.

– Våra ”storstreamande” låtar ligger inte på mer än mellan 20 och 30.000 streams per vecka, men de är desto fler. Vi har en stor jämn katalog som ”puttrar på” konstant, vilket är bra. Vi har satsat mycket pengar på att promota digitala singlar från kommande album med presave-länkar och dessutom  haft mycket snack med våra band och artister om att promota dessa själva. Vi har investerat mycket pengar i våra egna spellistor. Vi har en stark bas med egna spellistor på Spotify som följs av över 25.000 personer i dag. Vi har också enträget fortsatt vår satsning på den fysiska produkten och marknadsfört den ordentligt i printmedia mot en äldre målgrupp som köper plattor. Egentligen kan väl allt sammanfattas med ”glöd, engagemang och jävlar anamma”.

Vad har ni på gång i år?

– Under 2020 har vi faktiskt fler starka band/artist-album än under 2019, vilket känns superkul. Bara i vår har vi fem eller sex stora albumreleaser och en hel del nya album i höst. Vi har stort fokus på att få ännu fler följare på våra egna spellistor och satsar mycket pengar på detta. Det är för övrigt roligt att Spotify valt ut en av våra listor bland sina officiella tastemaker-listor. Det vore kul om den satsningen de gör med den hubben lyckades. Dessutom har vi ett superintressant samarbete på G som går utanför den genre vi mest jobbar med i dag!

– Jag kör en livesändning varje fredag på Atenzias Facebook-kanal där jag intervjuar de band och artister som släpper låtar inför helgen och även grejer som är på G. Folk får ställa frågor i sändningen till banden via flödet och kommentera. Ett av våra mindre band dubblade sin streaming helgen de var med och har efter det fått igång låten på ett bra sätt. Visst, inga hundratusentals streams, men från att ha haft 3-4.000 streams per vecka så gick de till 20.000 och ökar nu stadigt. Det är kul att se.

Hur ser du på det eviga ämnet: ”Funkar fysisk utgivning fortfarande?”

– Den fysiska biten minskar men är fortfarande viktig för oss. Inte minst då många av våra band säljer mycket själva. Det i kombination med att vi syns i mycket printmedia för en äldre målgrupp som fortfarande köper CD-skivor gör att vi kan hålla igång försäljningen.

Vad tycker du är det mest spännande som händer i branschen generellt?

– Ersättningsmodellen från de digitala plattformarna är något som skall bli väldigt intressant att följa framöver. Sedan hur lång tid det tar innan kassettbandet slår till igen. Tänk om ett band som Iron Maiden släppte sitt nya album på kassett, vad det skulle sälja. Så satans kult det skulle bli!

Lars Nylin