Oskar Linnros och Universal Music Publishing har tagit fram ett nytt ljud-ID för resebolaget TUI, som kommer att användas i reklamfilmer, på radio och digitalt.
TUI, tidigare Fritidsresor, har i sina reklamfilmer tidigare använt sig av kända låtar såsom Elton John och Bernie Taupins Your Song och Let The Sun Shine In från musikalen HAIR. När bolaget nu lanserar nytt innehåll under konceptet ”For You”, har dessa bytts ut mot ett helt nytt ljud-ID, framtaget av Oskar Linnros och Universal Music Publishing.
Ljud-ID:t har tagits fram med det moderna medielandskapet i åtanke och ska kunna användas såväl på fysiska platser så som hotell och flygplan samt i olika format och versioner i reklamfilmer, på radio och digitalt, skriver Universal Music Publishing i ett pressmeddelande.
– TUI är ett så pass stort och etablerat varumärke att vi kände oss redo för ett ljud-ID. Vi insåg även att de nya ljudet behövde vara utan sång till förmån för berättelser och budskap. Vi jobbar inte med modeller och skriver inga manus. Personerna i våra filmer är våra resenärer och personer på våra hotell. Familjen, vännerna och farmor som upptäcker nya platser tillsammans med sitt barnbarn. På så sätt hoppas vi skapa en känsla av autenticitet hos mottagaren. Oavsett vem man är eller vilket land man kommer ifrån, kommenterar Lisa Rönnberg, kreativ chef på TUI.
– Det är fantastiskt att få jobba med ett varumärke som i så många år har arbetat med musik i central roll i dess kommunikation. Musik är en tydlig framgångsfaktor i modern kommunikation och den nya ljudidentiteten är superstark, säger André Brink på Universal Music Publishing.
Christel Valsinger