Molly Sandén har chansen på fem. Einár kan få fyra. Nomineringarna till Grammis 2020 är här!
Under en presskonferens idag presenterades de nominerade i 19 av Grammiskategorierna. Den 6 februari hålls galan i Annexet i Stockholm och priser delas ut i totalt 21 kategorier.
Här är de nominerade:
Årets album
Henok Achido – Bror Utan Sol (Bland Rök och Stearin)
Molly Sandén – Det bästa kanske inte hänt än
Sarah Klang – Creamy Blue
Snoh Aalegra – – Ugh, those feels again
Tove Lo – Sunshine Kitty
Årets alternativa pop
Amason – Galaxy I
Jenny Wilson – TRAUMA
Joel Alme – Bort bort bort
Sarah Klang – Creamy Blue
Weeping Willows – After Us
Årets artist
Einár
Mabel
Molly Sandén
Snoh Aalegra
Veronica Maggio
Årets dansband
Arvingarna – I Do
Donnez – Med stora steg
Lasse Stefanz – Night Flight
Magnus Carlsson – Från Barbados till Gamla Stan
Perikles – Den coolaste bruden i byn
Årets elektro/dans
Avicii – TIM
Bella Boo – Once Upon A Passion
Bottenvikens Silverkyrka – Tre-noll-treenigheten
Kornél Kovács – Stockholm Marathon
Mr. Tophat – Dusk to Dawn part I, II & III
Årets folkmusik
Drömkväde – Drömkväde
Sara Parkman – Vesper
Sofia Karlsson with Mattias Pérez & Daniel Ek – Guitar Stories vol. III
Väsen – Rule of 3
Willemark/Knutsson/Öberg – Svenska Låtar
Årets hiphop
Dree Low – Flawless
Einár – Första Klass
Ozzy – SEXAN
Parham – Vårt paradis
Z.E – MER ÄN RAP
Årets hårdrock/metal
Candlemass – The Door To Doom
Entombed A.D. – Bowels Of Earth
Hammerfall – Dominion
Opeth – In Cauda Venenum
The Flower Kings – Waiting For Miracles
Årets jazz
Isabella Lundgren – Out Of The Bell Jar – A Tribute To Bob Dylan
Martin Hederos – Era spår
Oddjob – Kong
Per Texas Johansson – Stråk på himlen och stora hus
Tonbruket – Masters of Fog
Årets klassiska
Broman/Crawford-Phillips/Musica Vitae – Fanny & Felix Mendelssohn: Double Concerto & String Quartet
Dan Laurin och Höör Barock – Golovinmusiken / The Golovin Music
Malin Byström / Helsingborg Symphony Orchestra /Stefan Solyom – Orchestral Songs
Peter Mattei & Lars David Nilsson – Schubert: Winterreise, Op.89, D.911
Stenhammar Quartet – Debussy – Teilleferre – Ravel
Årets kompositör
Amanda Bergman, Gustav Ejstes, Nils Törnqvist, Pontus Winnberg, Petter Winnberg
Ilya Salmanzadeh
Linnea Södahl
Maria Jane Smith och Victor Thell
Tim Bergling, Salem Al Fakir, Vincent Pontare, Albin Nedler, Kristoffer Fogelmark, Isak Alvérus, Carl Falk, Joakim Berg, Lucas Von Bahder, Marcus Thunberg Wessel, Martin Svensson
Årets låt*
Avicii – SOS (feat. Aloe Blacc)
Einár – Katten i trakten
Mares – Sunnanvind
Molly Sandén – Rosa himmel
Veronica Maggio – Tillfälligheter
Årets musikvideo
Joanna Nordahl – Four Tet – Teenage Birdsong
Olle Knutson – Jelassi – Keff båt
Filip Nilsson – Justice – Heavy Metal
Vedran Rupic – Salvatore Ganacci – Horse
Årets nykomling
Einár – Första Klass / NUMMER 1
Guleed – 50 Grader i februari
Jacob Mühlrad – TIME
Jelassi – Port 43
Victor Leksell – Klär av dig, Allt för mig
Årets pop
Benjamin Ingrosso – Identification
Mabel – High Expectations
Mapei – Sensory Overload
Molly Sandén – Det bästa kanske inte hänt än
Tove Lo – Sunshine Kitty
Årets producent
Ilya Salmanzadeh
Jenny Wilson & Johannes Berglund
NISJ
Rami ”Straynane” Hassen
Tim Bergling, Salem Al Fakir, Vincent Pontare, Albin Nedler, Kristoffer Fogelmark, Carl Falk, Lucas Von Bahder, Marcus Thunberg Wessel
Årets rock
Hurula – Klass
Mando Diao – BANG
Millencolin – SOS
ShitKid – [DETENTION]
Takida – Sju
Årets textförfattare
Henok Meharena – Bror Utan Sol (Bland Rök och Stearin)
Håkan Hellström – Illusioner
Ibrahima Erik Lundin Banda – Zebrapojken
Molly Sandén – Det bästa kanske inte hänt än
Parham Pazooki – Vårt paradis
Årets visa/singer-songwriter
Anna Ternheim – A Space For Lost Time
Annika Norlin och Jens Lekman – Correspondence
Håkan Hellström – Illusioner
Melissa Horn – Konstgjord andning
Sophie Zelmani – Sunrise
Christel Valsinger
*Nominerade i kategorin Årets låt bedömts i samarbete med Spotify. Enigt en modell från Spotify baserad på tre parametrar – strömningar, engagemang och tid – som alla påverkas av hur lyssnarna lyssnat på respektive låt. Strömningar mäts i antal, både programmerade och organiska, tid i hur lyssnandet sett ut över en specifik period samt engagemang i vilken grad som lyssnarna engagerat sig i låten genom att exempelvis spara ned den i egna spellistor.