Det räcker inte att bara ordna ett tjej-camp och klappa sig på axeln. Det måste resultera i utgivna låtar också, om den dystra statistiken över antalet kvinnliga producenter och låtskrivare på topplistorna ska förbättras.
Det menar Mona Aghai på RMV Publishing. Den här veckan är hon med och arrangerar campet sheWrites, där etablerade kvinnliga artister och låtskrivare samlas för att skriva hits.
Vi har skrivit det förut. Bara några få procent av låtarna på topplistorna, oavsett om vi pratar om Billboard eller Sverigetopplistan, har kvinnliga producenter. Läget är likadant i England, där Charlie McClean och Violet Skies jobbar som producent, respektive låtskrivare. För två år sedan grundade de organisationen BitchPlease för att svara på frågan de själva var trötta på att ställa: var är alla kvinnor som skapar musik i studior? Det är BitchPlease som står bakom låtskrivarcampet sheWrites som den här veckan äger rum för andra året i rad i RMV Publishings studior i Stockholm.
Med campet vill de samla professionella låtskrivare och artister från hela världen för att skapa “brilliantly crafted commercial music” och visa musikindustrin att detta är talanger som förtjänar uppmärksamhet. Men det handlar också om att skapa trygga rum där själva skapandet får vara i fokus.
– Vi har hört en oändlig mängd historier om producenter och låtskrivare som antas vara någons assistent, som bemöts nedlåtande av låtskrivarkollegor eller blir stötta på eller trakasserade – bara för att de är den enda kvinnan i studion. Våra camps handlar om att få utföra sitt jobb – att skapa musik – utan att behöva oroa sig för något av detta. Precis som en man kan.
De är nu inne på det tredje året med campet, som turnerar runt i Europa, USA och Asien, med hjälp av branschpartners och sponsorer. I Sverige genomförs sheWrites tillsammans med RMV Publishing och förlagets general manager Mona Aghai. Mona kom i kontakt med Charlie och Violet Skies för två år sen, då de arrangerade vad som kan ha varit Englands första helt kvinnliga camp och dit Mona skickade RMV:s Natali Noor.
De satte upp sitt första gemensamma camp i Stockholm förra året, en succé som resulterade i tre utgivna låtar: Du med dig med Miriam Bryant, Come Home To Me med LÉON och en låt med Vérité som släpps nu på fredag. Fler är dessutom på väg.
Årets deltagaruppställning inkluderar bl a artisterna Rhys (Warner), Linda Pira (RedLine), Molly Hammar (Cosmos Music) och Esther Vallé (Sony Music). Bland låtskrivare och producenter finns Louise Lennartsson (Sony/ATV), Natali Noor (RMV Publishing), Cassi Opeia/Ellen Berg ( Ekko) och Elvira Anderfjärd (MXM) (fullständig deltagarlista längst ner i artikeln).
– Vi är superpeppade för lineupen och hoppas på en repris från förra året med minst lika många låtar ut, säger Mona.
Att artisterna är etablerade och låtskrivarna har förlagskontrakt är en del av idén.
– Charlie och Violet Skies vill ändra på siffrorna i musikindustrin. Det vill jag också och det enda sättet att göra det är att komma ut med låtar. Det räcker inte att bara ha ett tjejcamp och klappa sig själv på axeln.
– Det är därför jag tycker att vi ska ha etablerade artister, gärna med internationellt fokus.
Med artisten i med i studion är chansen större att låten ges ut, eftersom artisten är med och påverkar skivbolaget.
– Sajnade låtskrivare vill jag ha av av två anledningar. Dels för att visa artisterna att det är nivå på campet – att det finns bra låtskrivare som de borde jobba mer med. Men också för att om låtarna inte hamnar hos artisterna de skrivs åt, finns det bolag bakom som kan sätta dem någon annanstans.
Att hitta sajnade kvinnliga producenter är dock en utmaning. Mona har blivit den jobbiga personen som ringer runt bland förlagen och frågar vilka de kontrakterat under året som gått. Svaret blir i regel “inga”. Men att hela tiden ställa frågan är också ett sätt att jaga på utvecklingen.
Hur tycker du förändringen mot en mer jämställd musikbransch går? Var finns stoppklossarna?
– Med det här campet möter vi inte direkt motstånd, men det är heller inte självklart att folk vill hjälpa till. Den första frågan när vi söker deltagare är alltid “vilka ska vara med”? Vi erbjuder ju en möjlighet. Din artist får gratis mat och fyra låtar skrivna till sig och du behöver inte göra något.
– Kanske är det managers som är i vägen och inte framför frågan över huvud taget. Kanske vågar de inte chansa. Men många gör väldigt lite för att förändra branschen och här kommer ett camp som de bara kan supporta. Som ger bra leverans. Men de fattar inte.
Många artister pratar själva om jämställdhet och efterlyser förändring. SheWrites borde passa dem som hand i handsken.
I England har efterfrågan på kvinnlig talang bland A&R:s och management börjat öka, eftersom artisterna själva efterfrågar det, säger Charlie och Violet Skies.
– Men det är fortfarande lite moment 22 med verklig professionell utveckling. Det är lätt att ge möjligheterna till ”producentkillen” som A&R:en redan känner till. Men om du inte är synlig och tas tillräckligt på allvar för att få de bra sessionerna, då får du inte jobben som validerar din förmåga. Men industrisidan är mer medveten nu än någonsin tidigare om både problemet och fördelarna med att föra in kvinnliga kreatörer i projekt – det blir bättre!
Christel Valsinger
De deltar i årets sheWrites:
Rhys – Warner, artist
Louise Lennartsson – Sony/ATV, writer
Becky & The Birds – Sony/ATV, producent
Violet Skies – Kobalt, writer
Charlie McClean – Kobalt, producent
Natali Noor – RMV Publishing, producent
Aniela Eklund – RMV Publishing, writer
Hildur – Kobalt, writer (Island)
Charlee Nyman – Sony/ATV, writer
Evelina Fernerud – RMV Publishing, producent
Elvira Anderfjärd – MXM, producent
Kerstin Ljungström, Universal publishing, producent
Clara Mae, Atlantic, artist
Linda Pira, RedLine, artist
Grace Davies, Syco/Orchard, artist (UK)
Molly Hammar, Cosmos, artist,
Cassi Opeia/Ellen Berg – Ekko, writers
Erika Sirola, artist, Warner US
Esther Valle, Sony Music, artist
Isa Molin, Freebird, writer