I ett uppmärksammat besked meddelar ledningen för Sveriges Radios P3 att kanalen nästan helt byter tablå vid årsskiftet. Kanalen överger också att ha målgruppen 15-35, som gällt sedan 1993, och kommer nu att utforma utbudet för att intressera en musikintresserad publik och en publik som engagerar sig i samhällsfrågor.
Den nya modellen delar upp dagen i fyra längre pass. Kvar av programpunkter sedan tidigare blir dock populära Morgonpasset. Även P3 Nyheter och Musikguiden i P3 blir kvar, liksom några av dagens poddar, som P3 Dokumentär, P3 Historia och P3 Musikhistoria. P3 Dokumentär är landets mest lyssnade podd med nära 600 000 lyssnare i veckosnitt.
– När Sveriges Radio valde att rikta en kanal mot unga så såg mediebranschen annorlunda ut. Nu vill vi erbjuda en radiokanal som inte definierar sig efter en ålder, utan som i stället blir en kanal för den musiktörstande och samhällsintresserade lyssnaren, kommenterar Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör, till DN.
I ett blogginlägg på SR:s hemsida understryker Lindberg att musik även i fortsättningen spelar en huvudroll:
”P3 ska också vara till för den som på riktigt är intresserad av nutida musik. Utöver att spela noggrant utvald musik erbjuder P3 Sveriges största utbud av daglig musikjournalistik. Den som lyssnar på P3 ska lära sig nya saker om musik varje dag.”
I analyser av förändringen pekar dom flesta på vikande lyssnarsiffror som orsaken. Unga lyssnare har lämnat kanalen för bl a poddar, menar analytiker. Men andra har valt att se beskedet som ett sätt för SR att möta upp i debatten om framtiden för public service-radio.
Enligt uppgifter till Dagens Media blir det inga uppsägningar.
Lars Nylin