Den 22 år långa upphovsrättstvisten mellan Kraftwerk och de tyska producenterna Moses Pelham och Martin Haas ser ut att få ett avgörande, sedan EU-domstolen nu dömt till Kraftwerks fördel.
Producenterna Moses Pelham och Martin Haas samplade 1997 två sekunder av Kraftwerks Metall auf Metall från albumet Trans Europe Express, utgivet 1977. Samplingen är loopad i den tyska rapparen Sabrina Setlurs låt Nur mir. Kraftwerks Raph Hütter och Florian Schneider har sedan Nur Mir gavs ut drivit en rättsprocess för upphovsrättsintrång.
Tvisten såg ut att vara avgjord 2016, då Högsta Domstolen i Tyskland dömde till Moses Pelham och Martin Haas’ fördel. En så kort sampling kan inte påverka intäkterna för originallåten, var HD:s uppfattning. Man gjorde också ett uttalande om att samplingar är ett ”stildefinierande element” som får användas som byggstenar till nya verk inom hiphop utan att upphovspersoner bakom en originallåt kan kräva ersättning för eller hindra det.
Men Högsta Domstolen vände sig till EU-domstolen i Luxemburg för att få klarhet i frågan, som nu har avgett sin dom, skriver bl a SVT. Även en mycket kort sampling kan vara ett upphovsrättsintrång slår EU-domstolen fast och därmed ser Kraftwerk ut att kunna få rätt. Tvisten går nu tillbaka till det tyska rättsväsendet som har att ta hänsyn till EU-domstolens uttalande. Även EU:s instans ger dock utrymme för tolkningar: om en sampling bearbetas så mycket att det inte är igenkännbart för blotta örat är det inte att betrakta som upphovsrättsintrång.
Christel Valsinger