26 mars 2019

4 Snabba Björn Kusoffsky/ Juryordförande Guldägget

”Musik är en given ingrediens”. Björn Kusoffsky är juryns ordförande när årets Guldägg snart delas ut till reklambranschen. Han svävar inte på målet om musikens roll i kommunikation.

Guldägget belönar Sveriges bästa kommunikation i 13 olika kategorier. I år valde man för första gången en representant från designbranschen som juryns ordförande. Björn Kusoffsky har 30 års erfarenhet och började sin bana som art director för SLITZ  (”musiktidningen!”, lägger Björn till med emfas), design av skivomslag och restauranger som Tranan, Rolfs Kök och East i Stockholm.

Senare har han jobbat bl a på FGH Annonsbyrå och Element Design. Sedan 20 år tillbaka driver han ett av Europas mest respekterade designföretag – Stockholm Design Lab. Är invald i Platinaakademien och har själv mottagit sex guldägg.

Hur reagerade du på att bli vald till ordförande efter att själv ha fått ett antal guldägg?

-Jag blev glad att man för första gången valde en representant från designbranschen. Tävlingen premierar det bästa inom kommunikation, från PR, digitalt till utomhus och design men kategorierna flyter ihop allt mer. De flesta av de mest framstående varumärkena i Sverige och världen idag är designdrivna och vårdar sin identitet.

Hur ser musikens roll ut bland årets nominerade?

-Musik är en given ingrediens. Ofta för klyschigt använt med obetydlig unikitet. SBAB gör ett intressant försök med Björn Gustafsson/Julia Frej. Starkast är Reklambyrån Kings bidrag för Svenska Spel med Kjell Höglunds fina sång från 1974 – Man vänjer sig.

Vad säger du om musikens status i kommunikation i största allmänhet?

-Musik är lika viktigt nu som för 50 år sen. Jag hoppas dock på bättre samarbeten, mer kongeniala ideér och oväntande lösningar. Något lika mäktigt som Jesper Ericstams nu 10 år gamla film för SJ, där man fick tillgång till David Bowies ”Heroes”.

Jobbar du i nuläget själv med något musikkopplat och vad lyssnar du på?

-Jag hjälper Per Sinding Larsen sedan många år tillbaka, nu senast PSL-vinjetter och grafik.
Identitet för Spotify-ägda Soundtrap, musiklistor för elektriska bilföretaget Polestar och fortsätter att uppdatera K-Special-vinjetter för SVT med musik av Shuggie Otis. Lyssnar just nu på: Dave, Mathew Dear, The Blaze, Culture.

Fotnot: Guldägget delas ut 25/4.

Lars Nylin