18 mars 2019

4 SNABBA med bokaktuella Anna Moore

Efter 25 år i musikbranschen har Anna Moore skrivit boken Scenen är din, där hon guidar i den snåriga väg som summeras i orden ”publik person”. MI har pratat med Anna.

Anna Moore kom in i musikbranschen 1993 efter tips från sin vän artisten Meja. Efter att ha jobbat på musikbolag som MCA och senare Sony Music, som produktchef, startade hon PR-firman Moore To Be. Det är kanske i synnerhet erfarenheter därifrån som summeras i en bok som primärt guidar nya artister och andra publika personer om exempelvis vägval i mediabruset.

Varför skrev du boken?

– Jag skrev boken av framför allt två anledningar, dels för att jag vill dela med mig av mina erfarenheter till nästa generation och dels för att jag ville skriva en handbok om PR och hur man når igenom mediebruset. Jag föreläser mycket på olika musikbranschutbildningar i PR och marknadsföring och har alltid önskat att det skulle finnas en bok om PR och hur man bygger publika varumärken. Så efter att ha föreläst i 10 år så tänkte jag att nu är det dags att skriva den där boken som jag själv önskade fanns.

Vilka riktar du dig till?

– Boken riktar sig i första hand till artister som vill stärka och bygga sina varumärken och till de som vill bygga andras publika varumärken som blivande PR personer, managers m.fl. Modellen jag tagit fram i boken går att applicera på alla som vill synas höras och nå ut, på detta sätt passar boken till fler. Det gäller såväl artister, konstnärer, skådespelare, författare, före­läsare, idrottsutövare som den enskilda företagaren.

Vilka ”gränser” satte du för hur mycket du skulle avslöja om gamla kunder?

– Jag är ytterst mån om mina kunders integritet. Så även i boken. Bokens syfte är att bidra till kunskap och hur man når ut. Inte avslöja och hänga ut någon enskild person.  I de berättelser som kan vara känsliga men tänkvärda för läsaren har jag valt att inte skriva ut artistens namn. Det finns inga direkta avslöjanden i boken, däremot delar jag och en rad artister jag jobbat med genom åren, med oss av våra erfarenheter så att läsaren skall förstå att det tar tid att bygga en hållbar karriär. Bokens syfte är att lära ut samt skapa förståelse för det hårda arbetet som ligger bakom artisters framgångar som att t ex den artist du ser vinna melodifestivalen eller hör på Spotify oftast bara är toppen av ett isberg av hårt arbete.

Vad jobbar du med i övrigt nu och framöver?

– Förutom att jag förbereder för min bokrelease den 21/3 på Sturegallerian i Stockholm så coachar jag artister och jobbar med mitt uppdrag som kursledare på DMG Education. Jag har även pågående ledarutvecklingsuppdrag med chefer inom näringslivet. Debutant, världsstjärna eller ledare det spelar ingen roll, jag vill hjälpa alla att bli sin bästa version oavsett scen. Vad gäller PR så är det min kollega Tobias Grönlund som håller ställningarna med PR uppdrag på Moore To Be.

Lars Nylin