Sofia Green halkade in i musikbranschen från reklambyråsammanhanget. Nu är Sofia ny Head of PR på distributionsplattformen Amuse.
Vad har du för bakgrund?
– Kommer ursprungligen från Göteborg (eller precis utanför, beroende på vem du frågar). Flyttade till Stockholm för lite mer än nio år sedan och har sedan dess spenderat lite mer än 6,5 av dem på byråsidan. Mestadels som PR-strateg för mode- och livsstilsvarumärken, men halkade sedan in i musikbranschen. Har på sistone bl.a. jobbat med projektledning, PR och kampanj för Rebecca & Fionas nya skiva Art of Being A Girl. Sedan juli är jag dock Head PR på musikdistributören och skivbolaget Amuse, vilket känns toppen.
Beskriv Amuse för de som inte känner till er?
– Vår A & R-modell är annorlunda från hur traditionella bolag arbetar. Vårt labelteam använder vår globala distributionsplattform, där vem som helst enkelt kan släppa sin musik till alla stora streamingtjänster gratis, för att hitta och signa lovande artister. Genom att analysera data från all den musik som går igenom vårt system kan vi upptäcka potentiell talang tidigt. Med andra ord kan man säga att vår Amuse-teknik är en digital A & R. Den arbetar 24/7 för att tillhandahålla information som mina kollegor på labelsidan kan använda för att hjälpa ny talang att ta nästa steg i sitt artistskap.
Vad händer på Amuse just nu och framöver?
– Mycket! I slutet av förra året hade Amuse 15 anställda. I våras var vi 30, och nu efter sommaren är vi uppe i 50. Vi växlar upp på alla plan, utvecklar vår distributionsplattform och har öppnat kontor i såväl Los Angeles som Bogotá. Vi blev just utnämnda till ett av Europas hetaste startups av WIRED UK och hoppas på att kunna leva upp till det när vi är ute och pratar på ett gäng stora, internationella branschkonferenser under hösten. Men framför allt är varje ny artist vi signar ett nytt äventyr i sig.
Vad tycker du utöver Amuse är det mest spännande i musictech-sammanhangen just nu?
– Historiskt har människan nästan alltid använt oss av ögon och händer när vi navigerat i musikvärlden, oavsett om det inneburit att se ett livegig, bläddra i en skivback, titta på YouTube-videos eller klicka runt i en streamingtjänst. Det ska därmed bli intressant att se hur branschen i framtiden tacklar röststyrning och voice assistants som Alexa och Google Assistant.
Lars Nylin